Page 102 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 102

yor;  bunu  kabul  eder misiniz?  Bu kabul  edildiğinde  bir diğer  kadln  yarglcın  başında  tüİbanlyla
         göİevini  yapmaslnl  da kabul  €tmek  gerekir.  Kamu  hizmeti  alanların  dini  kimliklerini  oİtava
         çlkarmalan  farklldlr.  Hastaneye,  po5lan€ye,  ceuaevlne,  adliyeye,  ünive6it€ye,  hizmet  al;l
         olarak  türbanla  Veya  başka  dini  simgelerle  girebilir.  Hatlrlatmakta  yarar  Var: Bizd€  cumhuli-
        yet  jnk]laplan   içinde  y€r  alan  k]llk  klyafet  kanunu  sadece  erk€klerle  ilgjli önlemler  içerir.  Bi_
        zim önce  şunu  ayl4 etmemiz  gerekiİ:  Başka  biİ dinden bir Tüİk  vatandaşlnln  kamu  hizmeti
        yaparken  dini  sjmgesini kullanmaslndan  rahatslz  olmadlğlmlz  zaman, dinisimgeyle  ilgjli ge.
        ginliğimize  son vermiş  oluruz,

        A5llnda Türkiye'de  iki  djn vardlr:  sünni  Hanefi dinı ve bir de onun sekülerleşmi§  bir ve6iyonu
        olan  K€malist  cumhuriyetçılik  dinine  dönen  bir ideoloji.  8i2 asJlnda  5imgel€İıyle,  tutkulanyla,
        aynl iktidar  mevkiine  5ahıp  olma   çabalarıyla  ciddi biçimde  bir dinsel   çatl§ma   yaşlyoruz.  8u
        dinsel  çatlşmanln  çeşjtli  terahürleri  Vardlr.  Örneğin  bir din  gibi  laikliğin  de simgeleİi  Vaİd]r  ki
        asllnda  olmama§l  lazım  gelir,  Türkiye  cumhuriyeti  gerçekten  laik  olsa,  Atatüİk  rozetinin  de
        bir memıJİ  taİaflndan  kullanllmamasl  gerekiİ;  ancak Atatüİk  milliyetçiliği  zaten  anayasada
        yer  aldlğl  için bu biİyasak  olamaz  bugiinkü koşullar
                                                   çerçevesinde.  Türkiye'de  cunhuriyet  ilke_
        lerieğ€r  cumhuriyet  Halk Partisi  ilkelerıyle  kUrulduysa,  zaten  bunun  içinde  demokrasi  yoktur.
        Kendini demokrat  olarak  tanımlayan  karşr tarafln  demokrasisi  de  asllnda muhafazakar  bir de-
        mokrasidir;  yani  çoğunl!k  itibariyle  kendisi için  demokrattlr.  K€ndini  demokrat  olarak  tanlm.
        layan taraf, iktidar  oldüJğunda  işçi  haklan konusunda  cumhuİiyetçil€r  kadar  zorba  v€  sald.
        gan  olabilmektedir,  Dolayl5  yla burada  bir sımgeler,  dinler  savaş söz konusudur,  ancak dlnle_
        rin taraflan  iktisadi  sosyal  anlamda  slnl'  bölünm€sınde  aynl kampta  yeİ  almaktadırlar.  ı Ma-
        yl5  2007'de  bunu açik  biçimde  g6rdük:  oemokrat  olduğunu  iddia eden kesimin  ;çişleri  bakan]-
        nln atadlğı vali, l Mayls  yürüyü§ü   }apmak  isteyenlerin  üzerine  5aldirdl.  cumhuriyet  Halk Par
        tili bir hükümetin  vali5i  de ol§a  aynı   şeyi  yapacaktr,  Anavatan  Partisi  veya  Doğru  Yol  Paİtisi
        hükümetinin  vali§i  de
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107