Page 71 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 71

her ul!s  devletin  içinde bu unsurlar  vardlr.  Eğer asimilasyonist  bir baklş açlstyla  olaya  bak-
        m.yacaksak,  farkl. kökenden,   ina.çtan  gelen  bu insanlar  ]çin ortak  bir üst kimlik  0luş-
                                'aİkll  adlandlrabilmemiz  9ereıir,  ilte Du orıik  kimliğe  "ulusal
        tu,ınamlz,  bunlarl  ortak bir isimle
        kimlik"  diyoruz.  Bu kimliği  oluşturamazsanlz  bir ulus devlet olarak varllğlnlzl  5ürdürmeniz
        zollaşlr.
        lJlı]sal  kimlik  heİ zaman  var olan biı kimlik  değildir,  Tarihin  belli bir dönemind€  oluşturulan
        siyasal bir kamliktir,  Bu kimliğin  başarlll  olmasl  yarıi  ülke içindeki  farkll  gruplar  için ortak  ve
        birle§tirica  biİ değer  olmasl ıçin, her yurttaşln  k€ndlni  bu kimlik  içinde  9örebilmesi   geİekır.
        Ü kerİizde  ulusal  kimlik  konusunda  yaşanan  slklntllann  kaynağlnda,  oluşturulan  üst kimliğin
        pratikte  yetelince  kapsaylcl  olamamasl  Vardlr, Türkiye'de  Türk kimliği, hatta Türkiyeli  klmli,
        ğj  defldiği  zaman  bunun Türk soylu  olanlan  ifad€  ettiği, dolaylslyla  Kürtleri  dlşladlğl  söylen-
        m.kt€dir.  Her nğ kadar Levenl  Köker'in d€  dediği  gibi,  Atatürk'Türkjye  cumhuriyeti'ni  ku.
        ran Türkiye  halklna  Türk milleti  denir"  demişse  d€,  uygulamaya  baktlğlmlzda  gerçekten  bir-
        çok  yasada  açlkça  "Türk  soylu"  olanlardan  söz edilmiş,  açlkça bu aynm  yapllml§,  alt kimljk.
        lerden biri olan etnık Türklük,  ulusal  kimlikle  özdeşleştirilmıştir.  Böyle olunca  tabii  ki alt
        kimlikleİden  biri  olan Künl€r,  9ayrimüslimler  kendini  dlşlanmlş  hirs€der,   çünkü  onlar o kimli.
        ğin  içine  9iremez|eİ.  8izim  sorunumuz  buradan  kaynaklanmaktadlr.  Bu sorunun  uIus devlet
        yaplİ  içinde  çözülmesinin   yöntemi,  her etnik kiml;ğin,  dinsel  kimliğin kendini  altlnda  bulacağl
        biİ  şemsiye  kjmlik  yaİatmaktlr;  ancak b!  §emsiye   kimliğin de  çok  değer  yüklü  olmamasl,  bü-
        tün kimliİleli  kapsayan  s.mbolik  d€ğ€rler   yüklenmesi  9erekir.  Genel  olarak  bir Kürt halkln-
        dan, Kürt  ullsundan  söz edebiliİsiniz.  iran'da, Türkiye'de,  suriye'de,  başka  yerde  yaşayan  bir
        Kğrt halklnın  varlığl  bir olgudur  laten;  ancak bu  halk farkll  devletl€rin  lçinde birer etnik  9rup
        olarak  yaşamaktadlr   şu  anda.  Aynl  ş€kilde  böyle bir Türk  halkl da vardlr;  Bulgaristan,  Yuna-
        nistan  Tüİklerini,  0na Asya Türklerini de içine  alan  böyle  bjr halktan  da sö2 edebilirsiniz;  an-
        cak o fürkler,  yaşadlklan  devlette  bir etnik  gruptur,  bir mill€t  değildir.  Türkiye  için  kıJllandl-
        ğ  mlz  "Türk  ulıJsu"  kavİaml  da  yalnlzca  Türk soylu  olarilarl  değil, köken  Ve din faİkl olmaksl-
        z]n  ülkenjn  tüm  yurtta§ıarlnl  ifade  etmelidir. Millet  Veya  ulus,  ülk€  içjndeki  tüm  etnik,  dins.l
        v! kültür€1  9ruplann  olu§turduğu  bütündür.  Bu  şekjlde  kapsaylcl  olmayan  bır  ıJlırsal  kimlik,
        ulusal bütünlüğü  sağlamak  baklmlndan  başanlı olamaz.

        Konuya  bu  ş€kilde   bakarsak,  Kürt  siyasetçilerin  çok  §evdiği  "iki  ulus", "iki  halk" söylemini,
        yani Tİrkiye'nin  TOrk  ve Kürt halklarlndan  oluştuğu  söylemıni  aşmamlz  belki  mümkün  olabilIr;
        çinkü  iki halk  formülünün  başaİlı  bir model  için  doğru  bir kalkrş noktasl  olduğunu  düşünmü,
        yorum.  iki  halk  söyleminin  ardlnda,  ulusal  kimliğin  yeteİince  kapsaylcl  olamamasl  gerçeğinin
        yattğlıln  farklndaylm.  Kürtler  dılıandlklarl,  ulusal  kimlik  içinde  yer alamadlkıarl  için  bu tür
        kavramlara  yönelmektedir-  Ama  bu sorunun   çözümü,   ülke  içindeıi  etnik  9ruplan  birbiİinden
        daha  da uzakla§!rmak  değjl,  ulusal kimliği  g€İgekt€n   kapsayücl  bir ortak kimliğe  dönnştüİerek
        birbirine  yaklnlaştlrmaktr.  Kütlere  ve diğ€r  tüm etnik  ya  da dinsel  gruplara  karşl  aynmcl  po-
        litikaıardan  vazgeçildiğinde,  her  grup  kendi  kültürünü  koruyacak  V€  geliİirccek  olanaklara  ka-
        wştuğunda,  ortak  bir ulusal kimlik  altnda  tüm Türkjye'nin  birleşebilec€ğini  düsünüyorum.
        Kürt  sorunona  hukuki  açıdan  bakıldlğlnda  -Turgut  Tarhanlı  da as|lnda  biİaz  değınmaşti,  belki
        daha da açacaktlr  halklann  k€ndi  kaderini  tayin hakkl  dediğimiı  bir  haktan  söz €diyoruz.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76