Page 70 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 70

512ca'yl konuşabilen  insan  sayl5l  nüfusun  ancak yarl5l  kadardlr.  oolaylnyla  bir ulu5  oluştura,
        bilmek,  insanlan  Fransız  kimliği  altlnda billeştirmek  için katl melkeziy€tçi  politikalaİ  j2len-
        miştir,  Mitterland  bu aşamaya  kadar  katl merkeziyettiliğin  ullsal  biıliğj  sağlamakta  yararlı
        olduğunu  kabuleder,  ama bundan  sonra  ulusal  birliğı  tahrip  edici bir politikaya  dönüştüğünü
        söyler.  isters€niz  kendi sözlerini size  aynen aktarayım:  ''Fransa'nın  kuıulabilmesi  için,  geç
        mişte,9üçlü  ve meıke2iyetçi  bir iktidala  gereksinme  duyulmuştur.  Buqün  jse,   dağtlmamasl
        için,  siyasal  erkin ağllllkll  olarak  yeİel  yainetimlere  blrakllmasl  zorunlu durı]ma  gelmjştır_''

        Ulusal  bırliğin  korunmasl  bakımlndan  Tüİkiye  kadar  hassas  davranan Franslzlar,  katl  merke-
        ziyetçiliğin,  geçmişte  işe  yaramlş  olsa bile  günümü2de  birleştiİici  değil ayrlllkçl  biİ  fonksiyon
        gör€ceğıni  fark  €d€İek   politikalannl  b€lli  bir ölçüde  değirtarmiştir.  Bu tabii  gcnel  olarak  dün,
        yada  asimilasyonist  poljtikalardan  Vazgeçilmesiyle,  alt kültürlerin  artık  bastlİılmaylp  kendile-
        rini ö2gürce  ifade  edebilmeleriyle  paralel  bir  9elişmedir.  8en Türkiye'de  de konıJya  bu açldan
        bakl lmaslna  taraftarlm.

        Ulus  devlet|er  kurulurken  merkeıiyetçi  politikalara  bir dönem  ihtiyaç  dlyulmuş  olabilırj  biitün
        dünyada asamilasyonist  poliiikalar  bir dönem uygulanmlştlİ,  ama artlk  farkll  bir
                                                                           çağdayı..
        ikinci  0ünya  savaşl'ndan  sonra  artlk  asimilasyonist  polııika]arla  ulusal  birliğı  sağlamak,  alt
        kültüİleri  yok  sayaraİ,  ezer€k,  İendjl€rini  ifade  etmelerini  enge|leyerek  bır üst kimlik yara!
        mak  politıkasl  insan hak|an  açlsından,  demokrasi  açıslndan  kabul edilebilir  bir  şty  değildir.
        Türkiye'de  de  şu  anda  öyle  bir eşikteyiz.  Flansa'da  ı980'li  ylllarda  Mitterrand'ln  ifad€  ettiği
        eşiğe  bjzim de  geldiğjmi.i  düşünüyolum,  Bugüne  kadarki  asimilasyonjst  politikalar  asllnda
        bütünleyn€  yönünde  çok  büyük  bir sonuç da sağlainlş  değildilj  çünkü  bütün o katl  merkeziyet_

        çiliğe,  asimjlasyonist  politjkalara  rağmen  dikkat  edelsenii  Türkiye'de  ciddi  bir aynllkçl hare-
        k€t  ortaya   çlkmlştlr.  Başka nedenler  de olabilir,  ama  demek  ki  çok  katl  yasaklar,  katl  melke-
        ziyetçilik,  bu tür hareketlerin  ortaya   çlkmaslnü  engellemenin  gaİantisi  değildiİ.  Günümüzde
        artlk  Türkiye/nin  bu olgunluğa  ulaşmlş  olduğunı.r  düşünüyorı]m.  Ulusal  birliği  sağlamanln  ye,
        gane  yolu  alt kimlikleli  kabul etmek Ve  gönüllü  bır üst kimlikte  birleştirmektir.  Bu konuda
        belli bir mesafe aldlğlml.,  en azlndan  ba:l  tabularlmlzü  ylktlğ  mlz  kanlsındaylm.
        Şerafettin  Elçi hep örnek  verirdi-  1980'de  bir televizyon  progİamlnda   .'Ben   Kürdüm''  ded]ği
        için  hapse  atllmlştl.  "Kürt  yoktur,  onlar  asllnda dağ Türküdür;  Kürtçe  Türkçe'nin  bozulmuş
       halidir"  gibi  resmi  doğrulanmız  Vardl  ve bu konulall  tanlşamazdlk,  konı]şamazdlk.
                                                                              Şimdı
       belli  bir mesafe  aldlk,  tartlşlp  konuşabillyoruz  bunlaİü/  ancak biraz daha  mesafe almamlz  9e-
       rekiyor.  Alt kültürlerin  kendi  klmliklerinı  koruyup  9eliştir€bildikleri   V€  aynl zamanda  9üçlü
       bir ortak kimliği  b€nimsedikl€ri   bir slstemın  başanyla  çalışablldiği  bir mod€li  ortaya  koyabil,
       memiz  geİekir.

       Burada bir noktaya  da}ıa değineceğim.  8izde  ulusal kimliğin  tanlmlyla  ilgili ciddj  bir sorun
       vardır.  U]us devletl€r   çağlnda   yaşlyoruu;  ist r Ame.lk.'da  yaşayln/  ister  Türklye'de,  ister
       Fransa'da,  ister ispanya'da...  8ir devlet  olarak  ıJluslararası  afenada  yer alabiım€niz,  varlığl_
       nl2l koruyabilmeniz  için, ulusal bir kimliğini2in,  bütünlüğünüzün  olman  ger€kjr,  Bunu  ''ıJlusal
       birlik"  olarak  ifadğ  edelim. isvıçre'yi  ölnek  vercyim;  Alman, Franslz  ve italyan kök€nli  insan_
       lar  ya3r  bıJrada. isviçre'ye  bız  \1üç   uluslu toplum''  mu  diyoruz?  isviçre'de  üç mıllet mi var?
       Biİ üıkede  kök€ni,  inancl  farkll  gruplar  var olabilır,  Ulus  devl€tleran  slnlrlaı
                                                                       çok  büyüktür;
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75