Page 75 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 75

lafiak  istiyoİum.  zira  bu tartlşmada  değindiğiniz  bu konulal,  asllnda  geleceğe  yönelik  tasa-
        nmlanmlzl  belilley€n  yapltaşlandlr.  Bir  gelecek  ümidini,  geçmişin  paylaşllan  acllan  üzerin-
        den  kurmayü  ırygun  bulmadlğlm  b€lirtmeliyim.  8u, mevcı]t  g€rçeklerle  bağlantlll  olduğu ka-
        dar, nasll  bir  gel€cek  istediğimizi,  bunun  medeni  araçlanyla  d;llendirebilen  bir  yaratlclllğ1  ve
        bU  y6nde  etkili  bir  çaba   gösteİmeyi  gerekli  klldlğınl  da  gözaİdl  edemeyiı.
        Birleşmiş  Milletler,  b!  'gelecek  ümidi'  kavraml  bağlamlnda  da değer  taşlyabjl€c€k   önemli bir
        ölçüt belirlemiştir:  Temsjliyet.  Burada,  l970 ylllnda 8irleşm'ş  Mill€tler  Genel Kurulu tarafln-
        dan  kabul  edilen, uluslararasl  hukuka uygun  olarak  devletler araslndaki  dostane  ilişkiler  k!r

        maya  ve işbirliği  yapmaya  ilişkin   jlkeler  bildirgesine  atlfta  bulunmak  istiyorum.  Bu  bağlamda,
        'halklarln  eşitliği  ve kendi  g€leceğini  belirleme  hakkü'nln  Varlığl  baklmündan,  o ülkede  yaşayan
        halkı, lrk,  inanç ve renk  baklmından  ayrlm  yapmaksızln  temsil  6den bir  yörıetimin  bulunmasl
        aİrdedici  hukuki  öneme  sahip bir durumu  afade ed€İ.  Klsaca,  kendi  geleceğini  b€lirleme  hak-
        k nln  jçsel  boyutu  baklmından,  değer  taşlyan  bir ölçüttür  bu.

        su açldan baktlğımız  zaman,  AVrupa  insan  Haklan  I\rahkemesi'nin,  örneğin  Türkiye'de,  9€n€1
        seçimlerde  uygulanan  yüzde  ıo oranlndaki  ülke  barajl  koşuluflu,  bunun,  ülkenin  ullsal  yetkisi,
        ne bağll bir husus  oldLğunu   ,fade  etmesi,  tanlşmaya  açll, olmakla  birl kıe,  AvrJpa  insan Hak-
        lai sözleşmesi  bağlamında  bjr takdir marjl  sorunu  olarak  tanlmlanabilir.  Ama  aynl  konıJnun
        8irleşmiş  MilIetler  eksenind€  &ğerlendirilmesi  durumunda  varllacak  tonuç,  yukanda  belirtti-

        ğim  çerçeve  içinde  bir temsiliy€tin  kapsam  ve derecesini  d€  dikkate  a|mayı  gerektirebilir,
         2o02  ylllnda yapılan  genel  seçimler,  bu uygulama  nedeniyl€,  bilindiği  gibi   çok   eleştiriye  konu
        oldu.  zira bu seçimler  sonucırnda  TBırlV'yi  oluşturan siyasal  partilerin  elde  ettiği oylann  ora-
         nı, toplam  geçerli  oylarln  yü2de  45'i civannda  kalm]ştl.  Bu,  demokrasi  için  vahim  bir durum-
         duİ;  ama  sadece  temsiliy€t  baklmldan  d€ğjl,  aynl  zamanda/  bu  sayede  oluşmuş  bir lIeclis'in  ve
         onun  içind€n  s€çilen  bıl hükümetin  siyasi  temsjl  kabiliyetinin,  siyasal  9üç  ilişkileri  zemininde
         kolayllkla  tahripler  blr politil  dili kamçllamasl  ba!lmlnda.  da. Av.upa  lnsan  Haklan  Mah,
         kemesi'nin  de, Türkiye'ye  ilirkin  o karannda  temas  ettiği  gib;,  bu hukuki  engelin  aşllmaslnda
         \bağlmslz   adayllk'  mü€sseses]  belki  önem ta§lyabilir.  Ancak  bir demokraside,  ülke  yönetimini
         belirleyen  politikalarln  belillenmesi  asll  siyasal  partiler  eliyle  gerçekleştiİillr,

         Üz6rinde  durulmasl  gereken  bir diğel konu,  bu  çalüşmalann   içerisinde  değerlendilileceği  ana-
         yasanln  hazlİlanma  ı]sulüdür.  8aşlanqlç itibariyle  hanqi koalisyonlar  ıçind€  bulunulacağl,  bu_
         nun ör9üt5€l  yapısl,  temsili  olup  olmayacağı  gibi  ön sorunlan  çok  önemli  bulmuyorum,  8a-
         ro'nun  böyle bir süreci  yürütüp,  dillendirip,  kendi  hedefleri  doğıultusunda  etkili  bir biçimde
         o4aya  koymasl önemlidir,  Bence,  bunun  mutlaka  maddeler haline  dönüştürülmüş/  teknik  an-
         lamda  tamamlanmlş  bir anayasa  taslağr  metni  olma,  9erektiğini  de düşünmüyorum.  Bir ilke-
         ıer metni, ilkeler beyannamesi  nileıiğin€  sahip olmasl  oaha  önemlidir.  y,llar   onc€,  istan,
         bul'da,  "siVil  Anayasa  Girişimi"  adl altında  yaklaşlk  otuz  k]rk kişilik  bir  grup halinde/  bu  ni-
         trlikte  bir  çabayl   gerçekl€ltirm€ye   çallşmıştık;   bunda belıi  bir mesafe de kat  edilmiş  olmaslna
         .ağmen,  aşağldan  yukarlya  doğru  gelişen  bir  anayasa  hareketı  oima  gü[rne  sahip  olamaml§tl.

         ibrahim  8€y,  sorusunda  Türkiye'nin  liberal,  demokrat  çevreleri   içerisind€  aynmcllük  mes€lesi-
         .in  ön  planda  yer  almadlğlna  değindi.  EVet,  Türkiye,  genel  olarak bu illetten mustariptır  ve
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80