Page 76 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 76

ayrımclllk  qibj  bir konunun,  günümüzün  bu konuya  iJişİin  uluslararasl  standartlan  bağlamln_
        da  ne anlam  taşldığı  pek  tartlş.lmar.  8urada  aynmclllk  kavİamlnl  hutuki  anlamda,  y;nı
                                                                                'ay-
        rlmclllk  yasağı  hukuku'bağlamlnda  kullanlyorum.  Ayİımcıllk  uygulamannln  önlenmesine  ili;_
        kin  güçlendiricı,  pozitıf  yükümlülük  g€tiren  hukuki  yaplıar  vaİ mldlr?  anayasa'nın,  ıont,i
        mamda  temas eltığim ıo. maddesindeki  hüküm  ve daha alt bir noİmatif  düzeyde iş Kan;-
        nu'ndaki,
                çal.şma  hayatlyla  ilgili  bir hüküm  düşlnda  bir dİzenleme yoıtur,  Mevclt  Tü;k  ceza
        Kanunu'nıJn  2ı6- maddesi  ve önceki  Karüun'un  312.  maddesi,  asllnda faİkll  temellerde  bir ay,
        ımcıllk  suçunü]  cezalandlrmaya  y6nejik  olarak  Uygulanabilecek  hükümleı  olmasına  rağmen,
       bu anlamda  bir  yargısal  içtıhada  sahip  old!ğumuz  söyleneme2-  Nitekim  aynl saptana,  Avrup;
        Kons€yı  bünyesinde  kıJİulmıJş  olan  trkçlllğa  v€  Hoşgörüsüzlüğe  Kalşl Avrupa  xomlsyonu'nun
       (EcRI)  Türİiye'ye  ilişkjn  dönemsel  raporlarlnda  da kaydedilen  bir husustur.
       öte yandan,  Türkiye'de,  5öıünü  ettiğini,
                                        çevrelerin  bu  konularda  bir uyku  halinde  olduğun!  da
       düşünmüyorı]mj  bir uyanlİlık  vardır.  Ancak  sorun, bu  yöndeki
                                                           çabalann  hukuk  önünde  nasll
       in§a_edileceğj  Ve tabij  daha  önemlisi,  yarglnln  bu alandaki  işlevisorunuyla  da yaklndan  ilgili
       dir. Örneğin  Hrant  Dinkıin  mAruz kaldığl  Ve sonuçta/  itade  özgürlüğü  aleyhine  hükme  Varlian
       o dava  sürecinde,  birçok  nedenle  ayrlmclllk  baklmından  da bir hukuki  değerlendlrme  yapllma,
       sl mümkun  olmaslna  rağmen,  bıJ  yonde  bir  9iritim  göle
                                                    çarpmaz.
       insanlar  araslndaki,  farklı  nedenlere  bağll  olarak  doğabilen  fiili eşitsizliğin,  sadece  bu bağ_
       lamda  değil,  diğer  hak ve  ö2gürlükl€rden  yararlanma  konusunda  da engel  oluşt!labileceği;i
       dikıate  almak gerekir.  Kaldl ki, insan  haklan hukı]ku,  zaten bu fijli  eşitsizlikieri  qiderm;ye
       yönelik  mekanizmalar  sayesinde,  bireyin  konümunıJn  güçlendirilmesıyle  i|giIidir.  8u fiili eşit_
       sizlikler,5ızin  inancınlzla,  toplumsal  men9Jbiy€tinizıe,sıyasalgödşünüule,   cinsiyetini.le  il;ili
       olabilir  veyahut  ü5t  üste,  katmerli  bir biçim de alabilir.  8u nedenle,  tüm itıeı loaiaıan  aynı
       zamanda  bjr ayrlmclllk  meİceğinden  de incel€nmeyi  gerektirir.  B6ylece, haklar araslnda  bir
       hiyerarşi  ya  da öncelik.sonrallk  ;lişkisi kurulmasl  söz konusu d€ğildir.  Mağduriyetler  araslnda
       bır derecelendirme  yapllamaz.  Ancak  büyük  ölçüde  kimlik  tem€lli  sorunlarda,  iarklı  kımlikler
                                                 .politika't€İcihl€rinin
       araslnda,  baıllarınln  djğerlerine  üstün  küllnmasl  9ibi
                                                                   Varolduğu  fıiili dıJ
       rumlar  olabileceğini  de  biliyorum,  Ben, sizin  de
                                             çok   iyi tanld]ğlnl2l  tahmin ettiğim,  kadın  hak
       lan aktivisti  Nebahat  Akkoç'tan,  böyle  bir sorunun,  öz€llikie  kadln  kimliğine  yönalik  bir bas,
       ılnın kuİuıma  biçimleri  anlamlnda  dile getirildiğini  birçok  k€z  dı]ymuştum.  Ayrlmclllk  yasağl
      mes€lesi,  kişjsel  biİ hak  olarak,  yeni  bir anayan  tasarlmlna  yönelik
                                                               çall§malarda,  ö2ellikle
      anayasal  düzeyde  hukuki  güçlendirmeye  m!htaç  bir alandlr.  Fakat,  €lbettğ  anayasa  dlşındaki
      normlarl4  daha  alt  dü2eydeki  normlaİla  da  gündelik  hayatta  başgösteren
                                                                   şikAyetleri;ükibi
      ve önlenmesine  ilışkin  mekanizmalaİın  kurulmasl  ayİca  önem  taşlyor.
      Buna ilışkin  bir örnek  v.rmek  ısterim:  Genel  hukuk  uygulamaslna
                                                            9öİe, siı bir  şikay€t  konusu
      oluŞturan  idd'ada  bulunuyorsanı2,  o iddianlzl  kanltlamanlz  gerekjr.  Birini,
                                                                   şu  ya  d; bıj  §ekil
      de, sizı  mağdur  etm€kle  itham  ediyorsanıı,  bunu  nerede,  nasll,  ne zaman  yapığınl  ispaiede
      cek deliller,  destekleyici  bi19ıler  sunmanı2,  tanlİlar  965termeniz  bekleniİ.  oysa aynmclllk  ya
      sağl bağlamlnda,  hukı]kun  bu  gel€nets€l,   qenel  kurallannh  uygulanmasl  da değirmiştir.  Böy
      lec€,  bu  gibi  vakalarda  ispat kİlfeti,  artlk  iddiada  bulunan  kişinin  d€ğil,  ayrımoı,ı y"pıg,  ii
      dia €djlen  makam  veya  kişınin  üzerindedir.  o, böyl€  davranmadlğlnı  kanıtlamak  durumunda.
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81