Page 66 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 66

yım_  bjzrat ve bilfiil eline alma  imkanlnl  Verecek  miyiz/  vermeyecek  miyjz? ı92ı  Anayasa_
        sl'nln  gündeme  gelmesinin  tem€li  budur. Halk/  ''farklletnik  gruplall  kendi  içinde  bulunduran,
        ballndlran  bir islam  heyet,i  mecmuası''  diye tanlmlanlr.  Halkln  kendi  kaderıni  bız2at  ve bilfiil
        eline almaslnln  en önemli aracl  olarak  da bizim  modern  dilde  bürokrasi  tahakkümü  diyebile,
        ceğimi2  tahakkümün  oİtadan  kaldlnlmasü  Ve sovyet sisteminin  bira2  aktanlmaslyla/  termino-
        loji o|arak  benlmsetilm€siyle  Halk  Şuralar  Flhasl  program,nln,  ılalk işlirakiyun  tlrlasl'nln
        günd€me  gelmesi  §öz  konusudur.  Bu tarihi  biıim  hatlrlamamlz  asllnda  önemlidir,   Ev
                                                                           çünkü
        ren Paşa'nln  söylediği  sözlerin  gerisinde  as]lnda  böyle bir tarihi  an vardır. lgro'a  geldiğimi2,
        de bu tanamen  terk edilip  halkçıllk  ve laiklik,  milliyetçiliğe  tabi  iki ilke  haline  getirilir.  Dola_
        ylsıyla  burada  milliyetçilikten  kaslt:  "Ein  Volk,  ein Reich,  ein  Führer.''

        Milletin  tekliğini  hangi  uns!rlaİ  etraflnda  tanlmllyoruz?  ı930  tarihli  yuttaşllk  bilqisi  ders  ki-
        tabl  muadili  olan m€d€ni   bilgiler  kitabında,  Türı  milletini  meydana  getiren  Unsurlaİ  tarih bir
        liği, ahlak  biİ|iği, lrk ve menşe birlıği  olarak  saylllrj  lrk ve nenş€  bjrliği  özel olarak  djkkati_
        mizi  çekmelidir.  Gazi  Mustafa  Kemal  kendi  el  yazlslyla  Tarih  Kurumu/ndan  neşredilmiş  olan
        bu kitablnda  bir tashihe  gerek  duyar ve  ''Ahlak  d€diğım  zaman  din kjlaplarndaki  hurafeler
        d€n  bahsetmiyorum"  diyerek  devam  eder:  ''Din  unsuru da bir milletin  teşkilinde  6nemli  bjr
        fakıoİdnr.  Başkalanna  baılnlz,  ne  b.leyim  Bulgar milleti,  Slİp,  Yunan,  jngill,  v€sa;re/  amd
       Türk  nilleti  baklmlndan  biz  bunun tam aksinı  kabujedıyorıJz.''  Yani din ıJnsulunun  Türk mil-
        leti kons.ptinin  içinde  y€r  almayacağınl  açlkça söyler.  '...,  Çünkİ''  der,  tam da  bu t€r]mlerle
       hemen hemen  ''Muhammed'jn  dini enternasyonalist  idi  ve islamiyetten  önce  de büyük  bir mil_
        let olan  Türklelin  milli hi5lerini  uyuşturdu.''  Bence  kurucu  fels.fenin  nir€ngi  nokta9  bula5ldlr.
        1930  dünyaslnda  an|ayabiliriz  bunu,  ancak 2l, yüzyllda  anlamak  zordur.

        Burada  belki  taİıhsel  bjr zorunluluktan  g€len  bir tenakur  5öz konusudlr.  Kemalizm  kendi
       içinde,  bir taraftan  homojen bir millet  yaİatlp,  devletin  meşruiyetini  o homojen,  türd€ş,  y€kpa-
       re millete  dayandllmak  ister;  o  yekpale  milletıyaratabilmek  için  de, ı929_1924  ahali  nüba-
       delesiyle  bütün  Anadolu'yu   jslamlaştlnr,   bdylece Islam  unsurunun  ağlrllğl  yüzde  doksanla,  n
       ü2erine   çlkanlmış  olur.  Dolaylslyla  Anadolu'da  homojenllk  asllnda  nüfus  kompozisyonu  bakl_
       mlndan Müslümanllk  esaslnda  sağlanmlşt  r/ Türklük  esaslnda  değil, Ama  y€dı  sene  sonra,
       'lBizi  homojenleştir€n  ana unsur Türklüktür''  diyorsun!z,  ''Türkiye  cumhuriyeti'ni  kıJran Tür-
       kiye  halklna  Türk milleti  denir.'' Resmi  ideoIoji  ya  da kurucıJ  felsefe  sizin zannettiğıniz  gibi
       islaml için€  alan bir  yapı  değildir;  tam tersi, cumhuriyet/in  kurucu felsefeli  islamiyeti  müm-
       kün  meİtebe,  açlk  ve net  olarak  dlşlar.  sonra  dahil  olur,  ''islam  dini  en makul dindir,  ama  ho_
       calar  onı]n  içine  İurafe katlp bozdular'/  gibi  başka  dayanaklar  bulıJr,

       Anayasan  n ı. maddesi   '\Türkiye  dev|eti bil cumhuriyettır''  der.  Daha  sonra  da  瀺hli   madde
       lerde devletten  bahsederken   $Türkiye   Devleti/'dendiğini  9örüyonJİ,  8uradan  saliba  ibrahim
       Bey'in  soruslna  geliyo.uz.  1. madd€  ve ona ben:er  ifadelerin yer aldlğı  maddelerle,  66. mad
       dedeki  terim  birbirine  ıJymuyor|  Türk  devleti  mi, Türkiye  devl€ti  mi? Yeni bir anayasa  yapma
       9iraşimini  bu tenakıJ2dan  da başlatabiliriz,  8aıa  devl€tin  adlnl  koyark€n,  devletin  insan  unsu-
       runu  tanlmlaİken  yaşanan  bı,  çelışkil€rin  anayasa  maddelerinin  yazlmlna  da bilinçli  veya  bi_
       linçsiz  sirayet  €ttiğini  düşünüyorum,  Bunun  faİkında  olsalardı,  1. maddeyi  d€  ''Türk  Devleti  bir
       cumhuriyettir"  diye d€ğiştirirlerdi.  8ana sorarsanlz  66.  maddeyi   ..Türkiye   oevleti-  diye tashih
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71