Page 64 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 64

liseleİine,  baş6rtü  sorununa,  cemaat|eşmeye  kadar birçok  yanslmaları  var. lnsanlar  bil araya
       gelip  €vlerinde  Kuran  okuduklan  zaman  bır  anlnda  Türkiye'yi   şeriat  devletine  dönüştnrmeye
       dönük  bir eylem  olarak  a19ılanlyor  ve medyan  n da pompalamaslyla  birdenbıre  bu insanlar
       hem  toplumun  gözünde,  hem devlet  neıdinde  mahküm  oluyorlar,  8u ülkede  kendini zenci  hi5
       seden iki kesimi  de ben burada  kişisel  olarak  temsil  ettiğimi  düşünüyorum  hem  Kü4  hem
       Müslüman  olarak.  islam  her ne kadar  başta  söylediğimiz  şekilde  bü devletin  kUrucu  felsefesi
       njn  çimentosıl   olarak  qörülse  de iğdiş  edilmiş, istismar  edilmiş bir kavram  olarak  böyledir.
       Devlet  taraflndan  desteklenen,  Halit  Bey/in  de ifade  etmiş olduğu "sivil  olmayan  5iVil  toplum
       kurulullar  " taraflndan da istismar edilen  bir kavram  olarak  kullanılmaktadlİ,  Türkiye'nin
       üniter  yapüslnı  koİumaya  dönük  olarak.  Bı] konudan  mustarip olan kesimlerden  birlyim.

       Levent  Kökel'i  çok  severek  okudı]ğum  için, kendisinin,  başörtüsünün  djni  bir s€mbol  olduğu  Ve
       diğer insanlar  İ2eİinde basklcl  bjr otorite kurulmastna  matuf  olduğıJ  durıJmlarda  yasaklanab],
       leceğine  yönelik  cüml€sini  açmaslnı  istjyorum.  Aynl argümanl  Türkiye'de  baş6rtü5ü  yasağln1
       savunan  herke5 kullanlyor;  bunun  re.lited€  ispat edilebilirliğini,  tespit  edilebilirliğini  de örel-
       likle  ifade  etmesinj  rjca edıyorum.


       ı{ilgün  Ylıd|.İn  (K^IrlER)
       Yaglarla  ilgili d€ğişikl]klel  yaplllyol/  cinsiyet  ayrlmlna  karll birçok  yasalar  da değişiyor  Tül
       kiye'de. Yalnl2  bu  g€rçekten  tüm  yasalaİda  cinsiyet  ayrımlnln  yok €dildiğin€   dair bir kanlt  de
       ğildir.  Yasalar  çlkabilil,  ama  önemlj olan yasa  uygulaylcllallnln  zihfliyetidir.  Biz  çallynaya
       Diyalbak]r'da  başladlk,  şu  an iki bölgenin  tüm ilerinde  çallşmala€  devam  ediyorur.  Çok   kü-
       çük  bir  örnek  vermeİ  istiyorum.  orneğin  herhaflgi  bir ilde yapacağlml2  bir toplantl için  jzin
       aldlğımlzda  bile farkll farkll illerde  larkll  farkll uygulamalarla  kaQllaşlyoruz.  Kars'ta  yapa-
       cağımlz  bir toplantl  için  bir saatlik  biİ  çaba   yetiyorken,  başka  bir ilde birkaç  gün  o toplantü-
       nın iznini  almak için uğraşlyoruz.  Yasalar  her  yerde  aynu  Kars/ta  da/  Ela2lğ'da  da, Antep'te
       de... Ama  o yasalarln  nasll  uyqulandlğl  çok  önemlı.
       Ben Klzlltepeliyim  ve  çallşmaya  Küzlltepe'de  başladlrn.0  zamanlar  Kadın  Merkezi'nde,  hu
       kuksal  alanda  Ve diğer alanlarda  destekler  velmeye  başlamlştük,  Ben Terörle  Mücadele  Şube
       5i'nd€  misafjr ed;ldim,  Tanlşmak,  konüJşmak  kisvesiyle  çağlrdllaİ,  çallşmalanmlıl   anlatmak
       2orunda  kaldlk.  Kadın  M€rkezi'ne  döndüğüm  zaman,  masamln  ü2erinde  bir davetiye  vaİd1;
       Çok  Amaçll  Toplum  Merkezi'nin  açmlş  olduğu  bil s€rginin  davetiyesiydi;  sergivalilik  tarafün-
       dan düzenleniyordı]  ve  Vali  de  orada  olataktl.  Bu Vali,  bir  yerde  "Biz  ne kadar  demokİaiik
       adamlanu,  siviltoplum  örgütleri  de  yanlmızda,  yan yanaylz//  imajlnl  vermek için,  helkese bir
       şekilde  davetiye  göndermişti.  Demokratiklepe   çabalarlnln   n€  kadaİ  samim;  olduğ!  da  çok
       önemli,  Biıim  bölqemizde,  Türkiye'nin  her  yerinde  ciddi  savatlar,  ciddi  klylmlar  yaşandl.  Tüm
       iktidarlar,  d€vlet,  hükümet,  tİm  siyasi  otoİiteler  kendl  geçmışleriyle  hesaplaşmadan,  bun!nla
       yüzleşmedĞn,  bu  yaralarl  görmeden  yapllacat  yasal  değişilllkl€l  soru işaretleri  tişll.  Önce
       k€ndi  geçmişimizle  hesaplaşlp,suçlarımlzla  yüzleşip  y€nj  bir rihniyeti  yaratmall,  samimi  bil

       çabayla   demokratikıeşmeye  çaılşmallylz   diye dijşülüyorum,
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69