Page 59 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 59

ne vurgu  yapan  bir eşitlik  hakk  Veya  aynmcl]lk  yasağü  düzenlenm]şt]r-  Ancak,  tüm haklar
  klmlndan o]d!ğ!  qibi,  bu konuda  da devletin  pozitif  yükümlü]üğünün  gözden  uzak  tutulmasl
 imkün  olamaz. Bu anlamda,  2004  yllrnda  Anayasa'da  yapllan  değişiklik  çallşmalarl  s ra
 rda kadln  hak]arl  konusunda  aç kça bil  pozitif yükümlülüğe,  l0, maddede  yapllacak  deği
 aik kapsamlnda  yer  Veri]meye  ça  lşrlmişl  fakat  buna ka§l siya§a  b]r dirençle  karşllaşl  müş,
  Kadün  erkek  eşit]iği konusı]nda,  kad  nlar  lehine  pozitif  bir  yükümlülüğü  Vurgulayan  "pozitif
  r mc  l k" terimine,  Anayasa'n  n bu hükmünde  yer  Ver]lmesi  öngörü  müşken, hükümet]n  de
 ürhalefetiy]e  karşllaşm  ş  Ve bugünkij  metin  yönünde bir değişik  ik yapl makla  yeiinilmişti,
 l, elbetie  sadece cinsel ayrlmclllk  temelinde bir değişikliktir,  fakat  ayr mclllkla  rnücadeleye
 şkin  temel kavrarnlarln  Türkiye  hukı]k  uygulamaslndaki  tartşllma  Ve benirnsenme  tavrnl
  slerrİesi  bak]m  ndan  da ijnem  taşlr.
  ra  'pozitif   yükümlülük'  kavram],  sadece  bir  'gö  ge  etmeme'  tavrlnlr  ötesinde,  ayrlmcıl  kla
 ijcadele  politikasln  n qölünül  ve etkil] krlnmas  na yön€llk  hukuki  Va siyasi  araçlann  uygu-
 nmasl  iradesinin  s nanmasl bak]m  ndan önem  taşlr. Ve19i  külfetinin  karşrlanman  veya d]ğer
 rtaklm  kamusa  faaliyetlerin  yürütülmesi  slraslnda,  kişilerin  nüfus cüzdanlna  baklp  bir önce-
 is]ralamasl  yaplma§a  b]le,  toplumsal  Ve ekonomik  fark lllklaldan  ya  da dil,  din,  toplumsal
 r gruba  mensubiyei,  cinsiyet  veya siyasal  9örüş  farkl  llklar  ndan  doğabilecek  fiili eşitsiz]ikle-
 9iderme  doğrultusuİda,  o'pozitif  yükümlü  ük'açlsından  ne yapllmaktadll?  Ve bunun huk!-
  araçlarl  nas l donatl]ml§tlr?  Bu anayasa  ça  lşmalarlnda  bu  hususun  da öncelikli bil ağlrllğa
  hip o duğuiu  düşünüyorum,
 Jqün, insan  haklarl  hukukU  standartlann  n takibiVe  lygulanmas],  adlk  sadece  kamusalyet-
  ku]lanan  rnakamlar  Ve b]reyler  aras  daki ilişkilelde  doğan  ihla] iddialan  (dikey  ihlaller) ba
 .lılndan  değil, kamusal  yeiki  ku lanma  9ücüne  sah]p  olmayan kişiler  veya  topluluk  ar aras  n
  ki ilişkilerde  ortaya  ç  kabilecek  ihla iddia]an  (yatay  ihlaller) baklmlndan  da incelenir.  Bu
 ]u,  elbette  sadece kişi5e haklal  alanly  a da s nlrlı deği]dir.  Ekonomik,  toplumsal  ve kültülel
  lla.n kor",nas,  Larlşnalar  1da da  gen:  o r yer l-rar. ote  ya"oan.  bu ihl;  tanlm.  yalla
 nl,  hak  arama  yol]anna  başVurma  Ve etkili  hak arama  yo]larndan  yararlanma  hakkln]n
  psarr  bağlanlnda  da değer laşlyar  bi,  lonıJdur.

 /nl ih al tanlml, b]reyse]  olduğu  kadar  top  uca kullanllma  karaktel]ne  de sahip  bazl  öz9ür,
 /lenr  1-1lan  lma oiç;mi reoeliy  e de ia.tllma  koru,L  olab:l r, Ö.neğ  n dir  ve irarÇ d7qurli
  ,  örgütlenme  öz9ür  üğü ve  kiş]5el  hakLar  kapsam  dlş ndaki arln lk haklarl  konusu  olabi en
 şki  biçimlerinde  bu tür örneklerle  karşllaşllabilir.  Bu nedenle,  sadece  fjili durumlar  nedeniy
  ortaya  çlkan  ihlal  idd]alar  nln d  şlnda,  toplü biçimde  icra edilme kaİakterine  sahip  haklaİln
  gulanmasl  çerçevesinde  doğab]lecek  ihla]ler de, ihLal  kavramln  n kaynağl  Ve biçimi  bakrmün-
 ün bu yeni yak]aşlml  dikkate  a]mayl  gerektirir.
 lrkiye'nin  1982  Anayasasl  ve ondan  öncek]  anayasalar,  hak ve özgüİlükler  konusunu,  genel-
 ae klasik  anlamlyla,  slnlrlan  blr dikey  ih]al iddiasl  bağlamlnda  belirlenmiş  ili§kiler  çerçeve-
 rde tanlmlaml§tlr,  Kaldl ki, ]982  Anaya§asl,  hukukun  lolü  ve ]şlevini  tamamen  'araçsal'bir
 üklşla tanlmlamay  tercih  eden bir iradey]e  kaleme  allnmlştlr.  Bu  politika  tercjhi,  gerek  dev,
 l ayglt]arl  aras ndaki  gerek  toplumsa  nitelikteki  ilişkilelin  tanlm anmasü  ve slnlrlandlrllma-
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64