Page 55 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 55

baklmlndan  da, böyle bir uyumsuzluğunun  ya da bağdaynazllğın  a59aride  kalmasl  gerekir.
        orellikle, kişi hak  ve öz9ürlüklerine  ilişkin  hırkırkl  yükümlülükler  bağlamlnda,  bu andlaşmalar
        hukürku  ilkesinin  anlam  ve önemi  daha  da  belirginleşir,  zira,  Bakanllk  sitesindeİ  yaylnlanan  o
        bi19ilerin  ve aynca diğer devlet  aygltlarln,n  kendi  faaliyetleri  kapsamlnda,  u,uslara/asl  hukuk
        kuİallanfla  atfen  ortaya  koyduklan  benzer  çabaıann   y€gane  anlamı,  klsaca  \ahde   vefa'  ilkasi-
        ne riayet  ise,  buna  rağmen  bazl  cidda  pürüzleİin  hala  varlüğlnl  süİdüİmesi,  iyıniyetle  ve makul
        olarak  nasıl  açlklanabılir?
        Bı]  paneller  dizisinin sivil  biİ  yaklaşlmla  gerçekleştirilmesi  hedeflenen  bir anayasal değişiklik
        girişimi  olarak tanlmlanmasl  söı  konı]suysa,  klasik  haklar  çerçevesinde/  ben de Levent  Kö_
        k€r'in  altlnl  çizdiği  bir konudan  başlamayl  önemli  buluyonm:  Kişinin  maddi  ve manevi  varlığl_
        nt  qeliştiİmesi  meselesi.  BüJ,  elbette  sadece  kişisel  haklarla,  yani klasik  birinci  kuşak  haklarla
        slnlrlı  bir sorun değildir;  ıkinci ve üçİncü  ku9k  haklarla  birlikte bir değerl€ndirmeyi   de  gerek_
        tirir;  ancak kalklş  noktaslnda  kullan.lacak  hukuki  araçlar  itibaİiyle  böyle  bir  vurgu  yaplıabilir.

        Kişinjn,  birey olarak  maddi  ve manevi  Varlğlnl  9€liştirmesinin  ikiyolu  vardlr:  Bireysel  olarak
        yüİüyec€ğini2  biİ  yol  ve başkalanyla  birlikte  yürüyeceğiniz  yoilar.  Bu iki  yolu  birlikte  düşün-
        mcmiz  gerckir,  çünkü  bunlar  ileride  bırleşirler  Ve bu, kendi  geleceğini  belirleme  hakklyla  ilgili
        bi.  anlam  kazanlr-  Kendi  geleceğini  b€lirl€m€   hakkl,  5ömüİ9e  yönetimi  a|t|ndaki  ha|k|aİln  ya
        da  bar dlş gücün  doğrudan  veya dolayll  müdahalesine  maruz  kalmış  bir ülkede  yaşayan  halkln
        öıne9i olduğo  durumlarla  i19ili  olarak,'dlşral'nitelikte,  uludararasl  hürkuk  düz€ni  içindeki
        ilitkiler  bağlamlnda  değer  taşüyan  bir karaktere  sahip  kabul  edilir.  Ancak  bu hakkln'ıçsel'bir
        cephesi  de vardlr.  Bu/ öncekinden  farkll  olarak,  bir devlet  kişiliğjnin  küJruluşu ya  da biçiminin
        d€ğiştirilmesiyle   jlqjli   değildir,  Bu bağlamda  önemli  olan,  o ülke  üzerinde  yaşayan  ınsan  top-
        h uğunun  bireys€l  veya  toplu  olarak  ekonomik,  toplumsal,  siyasal  ve kültürel  anlamda  kendi
        geleceğini  b€lirlemesıne  yönelik  bir gelecek  ümidine  sahip olmaınl sağlayacak  yeterlj  hukukı
        araçların varılğl  ve buna  uygun bir uygulamanln  kabulüdür,  8u,  geleceğe  odaklanmış  gelece-
        ğe  hapsolmur,  lülüristiı  bir  yaılaşlm  ya  da bi.  mesih  bek|en(i5.  değild  r elbette,  Ön9örülebillr
        bir  gelecek  ümidini inşa  etmeye  yöneiik  alaçlaın  vaİolup  olmadlğl,  cevabl  bügüi  verılmesi
        9ereken  bir  sorudur.

        8aşka  bir deyişle,  söz konusu hak  ve özgürlükl€r  manzumesi,  tanlnmayl,  korunmayl  ve  9elişti_
        riheyi  ve bU sayede bir hukuk  düzeni  içinde}<ı  ilişkilerin  geometrisinin  berraklaştnlmaİnl  h€_
        d€fliyorsa,  bu,  aynl  zamanda  o ülkede  ya9yan  insanlann,  bu  n€denle  bir  gelecek  ümidine  sahıp
        klltnmalan  anlamlna  da  q€lir.  8u  geleceğe  yöneliktir  ama  gerçekleşme  zamanl  bugündİr  ve
        gerçeİleşme  zemini burasldlr.  İnsan  haklarl  hukukunun]  hak  V€  öz9ürlüklerin  tan,nmasl  Ve et_
        kill  kllınmaslyla  bağlantllı  bu paradigmaslnln  altlnl öz€n]e   çizmek   gerektiği  kanrslndaylm.

        Açlllş  konuşmasl  sllaslnda  8einrich  Böll  stjftung  Dern€ği'nden  semahat  sevim,  Evrensel  in_
        san  Haklall  Bildirgesi'ne  temas  etti. Evİensel  insan  Haklan  aildirgesi'nin  28. maddesi   şöyle
        def,-  "He*e'in  işbu Bildi.ge'de  öng6rnl.n  hak  ve özgürliklerin  lam olarak  uygulanma'ünü
        sağlayacak  bil toplumsal  ve uluslarara'ı  düzene sahip olna  hakkü  vadür.''  Bu, ion dercce  id-
        diall  bir vuİgudur;   çünkü  asllnda  pozitivist  anlamda  hukuİa  bir d€ğer  vermeye  çallşan   yakla-
        şlmlarln   hepsinin  karşlslnda/  gerektiğinde  gayet  mirhalif olabilen  inran  haklan  aktivizminj   çok
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60