Page 54 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 54

Hocamln  afflna  5lğlnarak,  artlk  burada  ingiltere  Ve benıer  ülkelerden  örneİ  vermediğimizi
        bel,rtmek  isliyorum.  l99o'll  yllla.ln  baş.oa  bil D  yarbakll'daki  duruş.ralara  girerken.  ls-
        panya'ya  ka§l  Veya in9ıltere'ye  karşl insan  Haklar  Avrupa  ırahkemesi'nce  verilen  kararlar
        dan örnekler  Verereİ  yanllşlan  dile  getiriyorduk.  Geçenlerd€  bakanllğln  web sayfaslna  9i.di
        ğimde,  Türkiye'yle  ilqili död yüz beş  kararln  k rk beşinin  ifade özgürlüğüyle  ilgili olduğunu
        9ördüm.  H€İ  9ün  hakimlerin  açlp baklıklan  bıJ sayfadan  örnekl€İ  verdim;  hatta  duruşmada
        bir kat  alttaki  mahkemenin  içtihadından  ya  da iki metre ötedeki  mahkernenin  Verdiği ancak
        insan Haklan  Mahkem€9i'njn  ihlal  tespit ettiği kararlardan  örnekler  Verdlm.  8aşka bir ar a-
        tlmla ifade  etmeliyim  ki,  örnek  için ar!k başka  ülkelere  gitmeye  bence  gerek  yok.

        airim  me§€lemiz,  kuşkusuz,  anayasanln  kendisidir;  ama aynl  2amanda  82 Anayasasl'nln  zih-
        niyetjyle  yetişmiş  bir küşak  vardjr  Ve bu zihniyetin  değişmesi  açlslndan  da  yeni  bir anayasan  n
        g€rekli  olduğunu  dü§ünüyorum.


        Turqut
              'arhanh
        l]enen  bıraktlğlnlu  yerden  ve bir örnek  Vererek  başlamak  istiyorum.  Adalet Bakanllğı'nın  web
        ites,ne  9irdiğini2  ?aman,  Türkiye hakllnda  Avrupa  insar Pakla"  [,lahkemesi  önü.de açllnlş
        davalala  il:şkin  (arallarln  metinleline  ve Adalel  aalanl,ğl  mensuplarln,n,  Avlupa  in§an  Hak_
        larl  sö2leşmesi'nin  ilgili  hüküml€linin  insan  haklan  perspektifinden  nasli  uyqulanmasl  gerek,
        tiğine ]lişkin  hazlrladlğl,  hukuki  meslek  içi eğitim  metinlerine  ulaşmanlz  mümkündür.
        Bakanliğln  web  sitesinden  bu bilgilerin  tüm Türkiye'ye  ve dünyaya  il6n  edllmesini,  aynca  çe_
        şitli  insan  haklan kurulu§larlnın  web  adreslerine  Veya posta  adlesleline  ilişkin bilgileİ  veril-
        mesjni  nasll  açlklamallylz?  Bu uygulamanln  anlam]nln  ne oldırğu  bellidir:  Politika  olarak,
        Türkiye  yargl  uygulamalarrnln  v€  adalet  idaresinin  bu uluslararası  insan  haklarl  hukuku  yü_
        kümlülüklerini,  bu düzeyde  gözönünde  tuttuğu  anlaylşln  9örüıür  kllmak  ve pratik  olarak,
        Tülkiye adalet teşkjlati  mensuplar  na/  bu ulUslararasl  standartlara  ilişkin  ı]ygulama  konürsun
        da  doğrıJdan  doğruya  etkili  olabilecek  bir bilgi  kaynağ]  sunmak-  8u  uygulama  elbette  önemli
        dir ve takdirle  kalşllanmalldlr.
        Ancak,  ülkemizde,  hala  gerek  Avrupa  insan  haklarl  standartlall  konusunda  gerek  Birleşmiş
        Milletler  blnyesinde  oluştlr.!lmuş  ullslararasr  insan  haklarl  standartlarl  konusunda,  bunlarla
        hem  maddi  bakımdan  h€m  de usuli baklmdan   çelişen   ya  da bağdaşma2  nitelikle  yar9l kararla
        rınln  veriliyor olmasl  da bir  qerç€k.  Bu durum,  belki bir  geçiş  v€  uyum sağlama  sür€cinin  k€n_
        disine  öz9ü  yaplsal  sorunlarlnln  etkili  olmaslyla  açlklanabilir.  Fakat,  Türkiye'nin,  örneğin  Av,
        rupa insan  Haklan  sözleşmesi'yle  kurulan  koruma  sistemine  dahil  olmasl 1954,  b! sistemjn
        uluslararas]  denetim  mekanizma  arln n yetkisini  tanlmasl  ise ı987  ylllnda  geİçekleşmiştir.
        Demek  ki, bntün  diğer  engelleyici  nitelikte  kabul  edil€bjlec€k   faktörl€re  rağmen,  sad€ce  qen€l
        hukuki  bir  d€ğ€rlendirme   bağlamlnda  bile, Türkiye'nin,  sistemin  bilfiil  işleyişinin  içinde  yer  al
        dlğl, 20  yülllk  bir süre  gerlde  kalm  ştlr,  Bu, bir geçi§  dönemi  say lmak  için oldukça  uzun  bir
        zaman  dilımi  değil  midiİ?
        8una ek olaİak,  bir uluslararasl  andlaşmanün  hükümleline  iyinjyetle  riayet  etme  yükümlülüğü,
        diğer bir deyişle'ahde  vefa'  i|kes]ne  Qacta   sefland'  atfen  yapılacak  bir d€ğerlendirme
                                            'und
        52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59