Page 49 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 49

bir anayasa,  tümüyle  demokİatik  bir süreç içjnde,  TBI\rM  veya  bır Kurucu  M€clis  taraflndan
          ha2lrlanlp  halkoyuna  sunı]lmal  dlr.

          Bu noktada  ı982 Anayasasl'nl  ı96ı  Anayasa§l  ile ka§llaştırmak  il9inç olabilir.  1961  Anaya-
         sasl  da askerj  biİ müdahalenin  ardlndan  yapllmış  olmakla  birlikte,  yaklaşlk yirmi yllllk kl§a
          ömİü  içind€  toplumun  bir kesimi  taraflndan  sahiplenilmiştir.  1982  Anayasasl  ise toplumun  hiç-
          bir  kesimi taraflndan  savunulmamaktadlr.  KuşkıJsıJz,  doğru olan,  anayasanln  tüm  toplum  ke-
         5imlerini  kucaklayacak biİ  şekjlde   halkln temsilcjleri  taraflndan  ha2lrlanmasldlr.  Tüİkiy6
          2000'li  yıllarda  bı.r demokratik  oluşumu  ortaya  çlkarabilecek  bil9i,  tecrübe  ve iradeye  sahiptir.
          8lrkaç  cümleyl€,  içerik  yönünden  niye  yeni bir anayasaya  ihtiyaclmlz  olduğunu  belirt nek iste,
          rim:  1982 Anayasas|,geçirdiği  bütün  d€ğişikliklere  rağmen  Türkiye'ye  2000'li  ylllarda  klla,
         vuzluk  edecek  bir belge  değildir.  Hak Ve öz9ürlükler  rejimi,  klasik  haklar bakımlndan  önemli
         ölçüde ayileştirilmiş  ol5a  da  sosyal  haklar  ve yeni  hak  kategorileri  baklmından  €ksik  veya  iş-
          levsizdır-  Yeni  anayasada  örellikle  bazı  sosyal haklann  gerçekleştirjlmesi  2oİunlü]  minımum
         düzeyleri  9ö5t€rilerek,   bu  hakların  yalnlzca  kağlt üstİnde kalmas]  önlenm€lidir.  Kür€selle§me,
         nin  giderek  dünyaya  hakim o]maya  başlayan  ideoloiisine,  yanineoliberalizme  kar§l insan  onu_
          runu korumanln  en etkili  yollanndan  biri sosyal  hakiarl  9üçlendirmektir-  Diğer bir nokta,  dev.
          letin aşırl  merkeriyetçı  yaplslndan  kaynaklanan  sorunlardlr,  Yeni  anayasa  sosyal/  ekonomik
         v€  kültürel  gelişmeyi  daha  €lverişlı  biİ ölçek  olan bölge  düzeyinde  gerçekleştjrmek  üzere bölge
         yönetimlerine  yer vermelidir,  illeİin  üzerinde  birer  yerel  yönetim  biİimi  olarak kurulacak  bu
         yönetimleİ  kalklnmanln  manivelasl  olacaktr.  Bu re{ormun  ulusal  birliği  olumsuu  etİileyec€ğj
         kaygüslyla  sürekli  ertel€nmesi  doğru  bir  yaklaşlm  değildir.
          Bir başka nokta,  yargl  reformu ıhtiyacıdll,  8u ihriyaç  da iki  yönlüdür:  Birinci  yönü yarglnln
         bağlmslrllğlnln  sağlanmasl,  ikincl  yönü  ülkedeki yargl   çeşiIllliğine   son veriImesidir.  LIk€miz_
         de adli  yargl,  idari  yargl,  askeri  yargl  ve anayasa  yarglsl,  birbirinden  bağlmslz  yargl  man2u_
         meleridir.  8irbir;yle  çelişen  kararıarl  Vardlr,  Yargl  birliğini,  dolayı5lyla  hukuk  birliğini  5ağla-
         mak için  bu  yargl  manzumel€rinin   en t€p€d€   t€k  bir  yüksek  mahkemed€  birleşmesi  gereİiİ.
          Bugünkü  pane]in  konusu  yeni  biİ anayasada  klasik  haklann,  diğ.r  bir deyişle  birinci  ku§ak
         haklarln  nasıl düzenlenmesi  gelektiğidir.   Şöyle  bir tespitle  başlayalim:  Anayasada  haklar  9e-
         nelikle   çok  klsa Ve özl' ifadelerle  düz€nlenir.  "Herkes  düşünc€  öz9ürlüğüne  sahiptir"  veya
         "Herkes  mülkiyet  hakklna  sahiptir"  gibi.  Anayasal  ifadeler  dikkate  allndlğında,  bizim  anaya-
         ,amlzln Ba(lll  anayasaıardan  çok  da bÜyÜl. oi. lark  yoktur,  Özelikle İ982 Anayasasl'nda
         geçmişte  yapllan  değişikliklerle,  629ğrlüklerin  slnırlandlrma  rejimi  önemli ölçide  jyileştiri'miş
         olduğı]  için, hakll olaraİ  "Daha   ne  yapllabilir?"  sorusu sorulabilir.  Bu sorunun  cevabünl  arar.
         ken, t982  Anayasasl'n,  diğer iilke|erin  anayaglarlyla  vey.  Avrupa  insan  Haklarl  sozleşm€-
         si'yüe  metin  düzeyind€  kar§llaştlrmak  çok  anlamll  değaldir.  Metin  düzeyinde  anayanmlz  ile bu
         rnetinler araslnda,  k]asik  haklann  düzenlenişi bakımlndan  önemli bir faİk  yoktırr;  ama  hakla-
          rln içeriği,  yasalarla  somutlaşt,nlmast  ve korunma  rejimleri  baklmlndan  önemli  farkllllklar
         vardır,  Njtekim  bu farkllllk  nedeniyle,  Avrupa  insan  Haklan  Mahkemesj  Türkiy€'den  yapllan
         başvurular  bakrmlndan  slkllkla  Söılerme'nin  ihlali  karall  vermektedir.
          Klasik  hakl.r  açlslndan  Tuıı  hukuku  ll€  Avrupa lnsan  Haklar,  sö.leşmesi  arastndaki  uyum-
         §uzlü]ğu  gösterm€k  üz€re  biraz sonra üç davayl örnek olarak  vereceğim.  Bu ömeklere  geçme-
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54