Page 48 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 48

tay'ln  verdiği bir iki kararda  -rnerhlJm  Lütfi Duran  hocamızln  hukuk  kitablnda  gördüm  ve
       sonra karartn  kendisini  de bulup okudum,  baoa   çarplcl  geldi  idarenin  asli düz.nIeme  yapüna
       yetkisinin  olduğır  söyl.nmektediİ.  Asli  düzenleme  yetkisı  yasa  yapmak  demektir  önceden  ya-
       sayla  düz€nlenmemD  bjr alanda   jdarenin   birinci  elden  yasa yaplyormuş  gibi  asli  düzenleme
       yapma yetkisi  yoktur; ancak  Danıştay  iki defa, 197ı  ve 72'de  b6yle  bir kalar  veİmiş olmasl,
       idarenin  bunu "ba2en"  yapabileceği  anlamlnl  taşlr.
       Bu bağlamda  son  ve  yakln  bir örnek  olarak  Merhum  Hrant  Dink dostumuzla  hakklnda  Yargl-
       tay ceza GEnel  KuruLu'nca  verilmiş olan kaİar  okundırğunda,  gerç€k  bir hukuk  skandallyla
       kalşl  kaİşlya olduğıJmuz  açlkça  anlaşılmakta,  Hrant  Dink'In  ıatledildiği  9ün  yaylmlanan  yazl-
       slnda  sorduğu  ü2ere,  "Ermeni  olduğum  içjn  mi mahkum  edildjm?"  sorlsu  anlam  kazanmakta-
       dır ve  ne yazlk  ki bu sorunun  cevablnl  bir  mahkem€  içtihadl  i|e öğı.nme  imkanü  h€m  Hrant
       oink'in  h€m  de toplumun  öz9ürlik  isteyen  kesimlerınin  ellerinden  allnmlştlr.  Ö2etle,  Türk]ye
       hukuk dozenini, Vatandaşlann  engell€nmediği,   önünün  kesilmediği,  "hikmet-i  hüküm€t"  endi-
       şeleliyle   birtaklm  gerçekliği  meçhul korkularla  çarpltllmamlş   bir iletişim ortamında  yeniden
        raylna oturtmak zorundadlr  ve bu, anayasa  değişiklikleriyle  çok  da  üstesinden  gel€bileceğimiz
       bir m€s.le  değild]r.
        sayın  başkanln  söylediği  üzer€,  Türkiye'.in  qe4ekten  yepyeni  bir anayasaya  jhtiyacı  vardür,
        çünkü  bu anayasanın  bir demokİatik  cumhuriyet  anayasasl  olmasl  gerektiği  apaçık  ortadadür.
       Aksi takdifde  Türkiy€  geri  kalml§llğln  da  gerisinde  bir başka  karanllk  geleceğe  doğru  sürükle-
        nebilir.  Bu mutlak  böyle olacaktlr  demiyorum,  böyle olrnasl  yönijnde  h€rhanqi  bir işaİet  de
        9örmüyorum  henÜz,  ancak hakikaten  yeni bir anaya5a  girişimina  başlatmakta  fau la geç  kalln-
        mamasl  9erektiğini  düşünüyorum.


        okt.t urgun
        sayln  Levent  Kökedi  dinledikten  sonra,  ben de ayn konudan  9iriş  yaplp  biraz  daha  farkll  nok-
        talaİ  üzeİinde  duracağlm,  "Türkiye'nin  yeni  bir anayasaya  ihtiyacl  var ml?"  50rusu  soruldu,
        ğunda  akla   şöyle   biİ  şey  qelebilir:  1982  Anayasan'nda  çok  fazla  değişiklik  yapllml§tlr  ve bun-
        lardan  bazılarl  da  çok  olumlü]  d€ğişikliklerdir;   bu kadar  çok  madde  düzeltildiğine  göre  aıllk
        yenj bjr anayasaya  gerek  yoktıJl.  Bu baklş açls doğru değildlr.  Türkiye,  son  ylllarda  gerç€k-
        le§iirilen  pek  çok  anayasa  değişikliğine  İağmen  hala  yeni bir anayasaya  ihtjyaç  duymaktadır,
        Bunun  nedenleİini  şöyl€   sıralayabiliİim:
        Önc€likle,  1982 Anayasasl'nln  askeri  bir müdahale  sonrasında,  özgürce  tarİşılmadan,  toplı]-
        mı]n belli  ba§ll  kesimleİinin  uzlaşmasl  alanmadan  t€peden  inme  yöntemlerle  yaplldlğl  hatll-
        lanmalldlrj  yaplldlğl  günden  bu  yana  da  hem  yap  llş biçimi  hem de içerjğiyönünd€n  eleştiril-
        mektedir.  Aradan  yirmi  b€5  yll geçmesine  rağm..,  bu metin  ylrttaşlarda  bir anayasa  bilinci
        oluşturmuş  değildir.  Anayasa bilinci il€  kastettiğim,  yurtlaşlann,  hak  ve ö29ürlüklerini.  ve  ya,
        şam   biçiml€ü/inin   güVencesi  olan'\oplum  sözleşmesi"  niteliğindeki  bir belgeyi  çok  değerli,  üs-
        tün bır belge  olalak  görüp  ona sahip  çlkmalandlr-   Ne  yazlk  ki blgün  1982  Anayasasl  sahip-
        siıdir.  ToplumlJn  hiçbir kesini  tarafından  benimsenmeyefl,  harlrlayıcllannln  bile  savunmakta
        zorland|ğl  bir anayasa  ile karşı  kar§ıyayl2.  Öncelikl€  bu durumun  dü2eltilmesi  ger.kir.  Yeni
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53