Page 46 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 46

Eğiüm sen tüzüğünde  s€ndikanln  ana dilde  eğitimi  savunduğunu  belirten  bil  madd€  yer all,
       yoİdu.  Bjlindiği  gibi Eğitim-sen  aleyhinde,  tüzüğünde  yer  alan  bu hüküm  nedeniyl€  bir dava
       açlldl  ve sendika  bu "hukuki"  süreçte, ilqili maddeyi  tüzükten  çlkartmak  suretiyle  mahkeme
       kararlnln  olumsuz  netıcelelinden  kurtulabildi.  Eğitim-sen'in  tüzüğünde  böyle bir  hükme  yer
       veremeyeceği  yolunda  dava açllm  ş  ilk  derece  mahkem€sinin  kararlarl  Eğitim,sen  lehinde  ve,
        rilmişti, iki defa aynı karar  verildiği  için,  bu  direnm€  neticesinde  Yargltay  HuktJk  Gaflel  Kuru
        lu bir içtihat  oluşturdu  Ve bir sendikanln  anadilde  eğitimi  savunamayacağt  hükm€  bağlandl.
       Türkiye  cumhuriyeti  anayasaslnın  42. maddesinin  son flkraİnda  yer alan, Türkiye'de  okullar,
       da Türkçe'den  başka  hiçbir  dilin anadil  olarak  okutulamayacağlna  yönelik  hüküm,  devl€tin  ül
        ke5ive  milletıyle  bölünmez  bütajnlüğü  hükmü  Ve sendikalar  Kanunu'ndaki,  s€ndikalann  faa i-
       yetlerlnin  anayasa  düz€nine  aykln  olamayacağl  hükmüj  birleştiriıerek  bir  yorum  yaplldl  V€  en
        nihayetinde  İürİiye  cumhuriyeti'nde  şu  anda  Türkçe'den  başka herhanqi  bir dilin anadjl  o a-
        €k  okullalda  okutulabileceğini  il€ri  sürmek,  Yarg  tay  Hukuk  Genel  Kurulu  karanyla  da tescil
        edilerek  imkanslz  hale  gelmiş oldu.  8una  mukabil, Türkiye  cumhuriyeti  UNEscO'nı]nbirğye-
        si Ve bu teşk;lat 21  Şubat   gününü  Dİnya Anadil Günü olarak  kutluyorI

        Karann  hukuki  niteliğiyle  çok  fazla  ilgilenmesem  d€,  bu açldan  da el€ştiİiye  açük,  çok  temel-
        siz bir karar olduğu  karıaatindeyim.  Yüksek  Mahkeme'nin  bıJ  karan verirken  kulland]ğl  gerek
        çede  şöyle  bir  ifade  yel  almaktadlr:  "Türk]ye  cumhuriyeti'nin  daha  önceden belirtilen  tek  ya-
        plll  üniter  devlet  anlaylşına  lygun  olarak  anayasanln  3. v€  42. maddelerinde  ifadesini  bulan,
        ülke  51nlrlan  içerisinde  eğitim  ve öğretim  alanlnda  anadil  birliğinin  sürdürülmesi  yönündeki
        ulı]sal  istencinı  işlevsiz kllmaya  yönelik bir sendikal  amaç vardır,"
        insanlann  anad;llerinin  vaİllğlnın,  yerçekimi  kanUn!  9ibj  bir doğal  hakikat  olduğu,  dolaylyyla
        hukuki  düzenlemelerle  ortadan  kaldünlamayacağı  açıkça  ortada  olsa  da Türk  hı]kuk  sistemine
        göre  insanlarln  anadilIerinden  değil  g€leneksel  olarak  konuştuğu  lehçelerden  5öz  €d]lebılir  ve
        bu  da bir tartlşına  konusu olabiljr;  an€ak  benim  asül  ilqilendiğim,  Yüksek  Mahkeme'nin  eğitim
        ve öğr€tim  a|anlnda  anadil  birliğinin  sürdürülmesi  yönünde temel bir ulusal  istenç  olduğu  yö
        nündeki  ifadesidirj  yani Türkiye'de  anadıl birliği  5ağlanmasl  yönünde  bjr milli  iİad€  oldı]ğuru
        söyl€mekt€dir   Yüksek  l\,4ahkeme.  Bu,  Türkiye'de  milli irade nerde  temsil  ediliyofsa,  büJ kunj-
        mun bir  yasa   çükartmak  suretiyle  anadllin  olmad  ğln  da  iddia edebil€ceği  anlamlna  gelmekte
        dir. Bu mantlk  uyannca,  örneğin  Türkiye  cumhuriyeti  parlamentosu,  yerçekimi  kanununu  da
        jlsa  edebilirI Yargltay  Hükuk  Genel  KurüJlu  "Yerçekim]   yasasl  bundan  böyle  mülgadlr"  diye
        biİ  karala varabilir,  ama  nasıl ki havada  blraktığlmlz  cisimler  qene yere  düşeceks€,  insanlarln
        anadlllerinin  varllğl  da devam  €decektir.  Paradoksal  olaİak,  devletçe  üyesi  bulunduğumuz
         UNEsco  daeğıtim  hakklyla  ilgili düzenlemelerini  bu  gerçeğin  kabulüne  dayalr  olarak  sürdül-
        mekt€dir,
         Bu  garabeti  p€ki§tiren  bir ba§ka  husus,  anayasaml2ln  resmi  dilden  de bahs€tmemesidir,   Devle,
        tin dilinden  ve insanlann  geleneksrl  dilinden  bahsedilmekle  birlikte,  asllnda  daha  doğru,  anla
         şllır  ve  yerind€  jki  kavram  olan  "r€smi   dil"  ve "anadıl'/  kavramlar1  kUllanllmamaktadlr,  Ana-
         dilin olmamasl  yönünde bil milli  iradenin  Varllğlndan  5öz etmenin  de basit bir dil sürçmesinin
         ötesine  qeçen  bil hukuk  yanllşl  olduğunu  duşünuyorum,
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51