Page 45 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 45

Hu*ukla  s|nlrlandırllmış  bir devlet  anlaylşlnln mutlaka ve nutlaka  o hukukun   jçinde   ınsan
        haklannln  bulunmaslnl  gerektirdiğini  söylemiştim.  Böyle  bil anlaylş,  yani insan haklallnl  ve
       temel  6z9ürlükl€rı  içinde  barındlran  bir hukuk  Ve bu  hukukla  nnlrlandlnlmlş  bir devlet anlayl_
        y uorunlu olarak  bireylerin  doıUnulmaz  özerk alanlannln  olduğunu kabül  etmenan  yanl  slİa,
        bu bireylerin  özerk  alanlanndan   çlklp  politik  özneleİ/  yani  yurttaşlar  olaİak  da  kamusal haya,
       ta latllmalannl  gerektirmektedir.  Örneğin  mülkiyet  hakkı  en klasik  haklardan  biridir  v€  dev_
        let|n  prensip  olarak  mülkiyel  hakklna  _yine   en klasik,  liberal  anlamda_  müdahale  €dem€mesi
       veya dokunmamasl  9erekır.  Devletin  faaliyetlerini,  eyl€mlerini  v€   jşl€ml€rini   dü2enlerken  mül-
        kiyet  hakklna  dokunmamaslnı  temin  etmek elbette  çlkarllacak   yasalarla  mümkün  olacaktll,
        Devletin  yasalarınl  yapanİar,  örneğin  mülkiyet  hakklna  yönelik  böyl€  biİ  yakla§lm  içinde  değil_
        l€6e,  mülkiy€r  hakklnl   jhlal  etme eğilimiyle  yasalaİl  yaplyorlarsaı  o zaman  mülkiyet  hakklnln
       temel  bir  insan  hakkl  olarak  kabul€dilmış  olmasl si?in  meselenizi   çok  da fazla  çözmez.  Mül-
        kiy€t  hakklnl  devletin  temel  nizaml  içinde bir dokırnulmaı  hak kabul  €diyorsanlz,  aynl zanan,
       da devletin  yasama  v€  yürütme  faaliyetlerinde  bu hakkln  dokunı]lmazllğlnl  q62etecek   şekilde
       da!ranmaslnl  temın  etrneniz  gerekir;  yani  doİunulmazllğınl  kabul  ettjğiniz  bir hakkln  koruna,
       bilm6si  içjn/ o öz9ürlüğün  sahibj olan özneye mutlaka  siyasal  haklarl  da verm€llsiniz.  siyasal
       haklardan  anndln]mış/  d€vletin  yasama  ve  yürütme  faaljyetlerine  doğrudan  ya  da dolaylı ka,
       tlüma  imkanlndan  yoksun  blrakllml§  bir 6zne n|teliğiyle  hak  sahibj  olmanln  ço*  da fazla  gİve
       nilir bıl konum  oımadlğlnl  dü§ünmekteyim.  Dolayıslyla klasik  liberal teoİide  birDys.l  öıqür-
       lüklerle  politık  haklar  ya  da siyasal katlllm  haklan  birbirindğn  ayrıymlş  gibi  dü§ünülürken,  as,
       llrda  bizim bu ayrlma  gitm€memiz,  klasik  negati'  haklaİ dediğimiz  haklann  asllnda  siyasaİ
       katllımla  ilqili haklaİla berabeı  olduğıJ  takdirde  biİ anlam  ifade  ettiğini  düşünmemi2  ger€kir.
       Bu kon!  genellikle  ihmaledilir.

       1982  Anayasasl'nln  bir  ask€ri  rejim ürünü  olmaslndan  ve demin  5ö2ünü ettiğimiı  noktalardan
       kaynaklanan  bir otoİiter  niteiik  taşldlğlnl,  devıeti  vaündaşa  karşl  korumak  gibi  çarplk  bir
       mantlkla  yapllmlş  olduğUnu,  bu mantlkla  yapllan  heİhangi  bjr yasa]  dİzenlem€nin  anayasa
       ad]nl  hak etmeyeceğini  hepimj2  kabul  etmek  dururnundaylz;  ancaı bu otoriter  eğilimleİı  .leş-
       t rirken  libelal  açryl  biraz  fa2la  Vurguluyor  giblyiz,  yani  bu anayasada  insanlarln  bazl  haİ ve
       öz9ürlüklerinin  liberal  bir  peEpektiften  baklldlğlnda  engelJeniyormuş  gibi  9öründüğünğ  de  dü_
       şanebiliri!.  1982  Anayasasl'nln  haİlara  ya  da ö2gürlükleİe  ilişkin  yaklaşlmlnl  libĞral  bir ba-
       klşla €leştirmenin  yanllş  oldırğundan  söz  etmiyorum;  ancak bu  yaklaşlmln,  aslında  gelçekte
       Türkiye  clmhuriyeti  yurttaşlannln  kendi  sözl€rini  yasa  yapma  faaliyetin€,  d€vletjn  diğer  ey-
       l.m ve i9lemlerine  akti' olaİak  katabilmel€İinin   önündeki  .ngelleri  kaldlİmaml.  gerektjği  gibj
       bir  politik  perspektifi   çok  da fazla işin içjne  katamamamlza  yol açnğln.  düşünüyorum.   s1982
       Anayasasl  ö2gürlükler  açlslndan  yetersizdir,  blreyle.e  daha  fazla  özgürlük  v€relim'l  demek
       doğrudur;  ancak  bazl öz9ürlüİlerin.'politik  olan''dan  aynşilnlamayacağlnl  da dikkaıe  alma,
       mlz  ger€kİr.

       Türkiye'deki  baul  yüks€İ  mahkemelerin,  örneğin  Yaİgıtay  Genel Kurulo'nun  v€ya  Anayasa
       Mahkemesi'nin  içtihatlanna  da  yanslmlş  bjrkaç  örnek üzerinde  durursam  ne demek  istediğı-
       min daha açlk anlaşllabileceğini  düşünüyorum.  Yaİgltay Hukuk Genel Kurulu'nun  Eğitim_
       sen'l€  ilgıli  vermiş  olduğu  karaİ,  bana  çok çarplcl   gelen  örneklerden  biİidiİ.  2oo5  yİlında
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50