Page 52 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 52

na rağmen,  ınsanlan  o bölgeden  uzaklaşt  rmak için önlem  almam  ş,  tam  tersine kamu  hizmet
       lerjni bö  geye  götürerck  Varllklaınl  kallcllaştlİmlşill,  0evlet  hem mülkiyet hem de  yaşam
       hakkln],  ü2erine  düşen  pozitif  yükümlülükleri  yerine  get]rmediği  için  ih al etmişt]r

       B!rada,  klasik  haklaİ  baklmrndan  devletin  yükümlülüğünün  negatif  bir iutum  taklnmaktan
       pozitif  önlemler  almaya  doğlu  geniŞlediğini  gi'rüyoruz.  Bu dt]rum  yalnlzca  yaşam  hakk  Ve
       mülkiyet  hakkl  ile srnlnl  değildir;  diğer  pek   çok  klasik  hak baklmrndan  da devletin  pozitif  yü-
       kümlülükleri  AiHlrl taİaflndan  vurgulanmtşt  r. Örneğin  işkence iddialar nda, birçok davada
       ki§iye  i§kence  yaplldlğl  tespit  edilememekle  binikte,  lVahkeme  Türkiye'yi  işkence  ya  da  insan-
       l k d  şl  muamele  yasağ  nl ihlalden sorumlu  tutmürştul,  l\,4ahkeme'nin  bü]  tür dava]ardaki  daya-
       nağı,  genel  ikle  i§kence  iddiasnln  zamanL.da  Ve etkiIi  biç]mde  sorırşturırlmamlş  olmasldll.
       Bunun en tipik örneği Aksoy  davas dlİ  (Ba§Vuru  No: 21987/93,  Karar Iarihi|  18.12.1996).
       Klz ltepe'de,  1992'de  gözaltna  a lnan  söz konıJsu  kişi on  dört  gün  göza]tünda  kalmlş,  bu süle
       iç]nde  dokto11a  9örüşeİnemiş,  avukatlna  Ve yak  nlarlna  haber Veİ]lmemiştjr.  Savcinln  önüne
       çlkiğlnda   ko]lar  Fjlistin  askl5l  nedeniy  e felç dulumdadlr  ve  yürüyememektedir,  8urada da
       l\,4ahkeme,  savclnln  işkence  izleri bariz  bir  şekilde  ortada  old!ğür halde  doktor  rapor{rna  gerek
       olmadlğina  karar  verdiğin]  Ve resen dava açmasl  gerek]rken  hiç dava açmadlğrnl  dile  get]r-
       mekıedir.7alen  A,goy'un  yalln.an  dd iç hu-u.  yo,1a,1l  tÜüeİrneden,  doöruda.  Av,Lpd  irsar
       Haklarl  ı,4ahkeme5i'ne  qitmişlerdir.

       Aksoy  davasl  ve  benzer  d]ğer  davaLarda/  tVahkeme  devletin  işkence  yasağl  ihlalini sOruşt!r
       rı]aması  veya  soruşturma  açlp  bunu  y llarca  uzatmaslnl,  etkili bil sonuca  bağlamamasln  hak
       ihlali  olalak  görmüştür.  Bulada  b]r nokiayl  özellikle  belirtmek  isterim,  Etkil] soruşturmadan
       kaslt  yaln  2ca fa]lin  bulunmasl  için zarnanında  Ve  yeterl]  bil50İuşturma  açılmasl  değildir,  Bu-
       nun  yanr nra, failin  caydlr  cl olacak  şekilde   cezaland  nlmasl  da önemlidir,  Türkiye'nin  bu aç  ,
       dan da  çok  ciddi eksikliklel]  olmuştur.  Bazı  olay arda hak ihlaine  yol  açanlar  belirlenmiş,
       ya19lanmlş  ancak  son derece  etkisiz mahkİnriyet  kaİaaan  verilmiştil.  Bu cezalar da  genel
       l]kle erte enmiş  ya  da  para  cezaslna  çevr]lmiştir.  Örneğin  Ümran]ye'dek]  çöp  patlamasl  ola
       ylnda, kaçak  yapl]aşmaya  göz yuman  be ediy€  qörevlileri  Türkiye'deki  mahkemelelde  yarql
       lanmüş, ancak  eylemleri  "dikkatsizlik,  tedbirsiz  ik nedeniyle  ö üme sebebiyet  Vermek"  deği  ,
       "qölevi  ihmal"  o]arak  nitelendirilmiş  Ve altl ay ciVannda  bir  hapi5  karan  verilmişiiİ.  Daha
       sonra  bi]  cera 9 Euro  karşllrğl  paİaya   çevrilmiştir.   AiHl\,4,  sö2  konusu  para  cezaslnl  Ve kala-
       nn  dayanağl  o]an\\görevi  ihmal"  hükmünü,  yaşam hakknlnetkili  biçimde korunmasl  çinye-
       tersiz  görmüş  Ve devletin  üStl€ndiği  yükümlülükleİ]  yerine  getirmediğlne  hükmeimiştir,
       sö,  edeceğim  bir diğer  ölnek, Pİeity davasldrr  (Başvuru  No: 2346/02  Ka,ar rarihi|
       29,04,20o2)-  Daha  önce  de belirttiğim  gibi, ya§am  hakkü,  işkence  yasağl, mülkiyet  hakkl,  del
                         yürü/üş  ozguauğJ  o sül., oitü4  bunla-n  duzen  eniş  0iç'mi,  Avrupa  I.,aa
       neü/ ıopla.tl,  9Ö5ter;
        HjL|an  söz elme\i  ile b'lirr arayasaİlzod  hemFn  hemer  ay.ldl.,  B-rLn  a bi)i.te  AiH V, oL
        haklarln  içerığini  Türk mahkemeleİinden  farkll  yorumlamakta,  Türkiye'de  korunmayan  Veya
       yasak  o1an  pek  çok  kullanlm  biçimini  söz  konus!  haklann  kapsaml  içinde değerlendirm€kte,
        dir, Özellikle  bu haklarün  devlete  yüklediği  pozitif  yükümlülükler  baklmrndan  Türkiye'deki  uy-
        qulama  Avrupa  standardln  n gerisindedir.  Bu konlda AiHs   jle  Türk  hukuku  arasünda  para]el,
        ljk sağlamak  baklmlndan,  hazırlanacak  yen]  anayasada,  dev]etin  k]asik  haklar  bakümündan

        50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57