Page 58 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 58

2
       son ylllardaki  ifade  özgür]üğü  dava]ar  dizisi,  hak alama öz9ür  üğü  açlslndan,  gerçekten  böy-
       le bir,şlevin   'cras,na   pa,ale'  bir uygJlarıava  işarel  eoiyor mL?  ifaoe  ö,z9ürluğü de  ougun  bu
       panelde  tarilşllan  ba§llk  konusu  altnda  yer a an bir kişisel  haktrr.  Hukırk uygulamas  nda,  e  _
       bette her Vaka  kendi varolırş koşullarl  içinde  değerlendirmeyi  gerektirir.  Ancak,  bu davalar  d]-
       zisıne baklldlğrnda/  aynl ihlal iddialarlna  ilişkin  fakat farkll  davalar  bak]mrndan,  ad]i  makam_
       larca, takjpsizlik  karan  il€  mahkümiyet  karan araslndak]  bir  yelpazede  hükme  varlldlğlna  i]iş_
       kin örnekler  bulmak mümkündür.  8u tablo,  hak  arama  özqürlüğünün  etkili  bir biçimde  yerine
      getırilmesini  sağ  ayacak  temel  yapltaş  an  konusunda  bir zaafiyet bulundı]ğunu  qösteril.  Ancak
      bu sorun,  sadece  yarglnln  teknik  anlamda  işleyiş  mekanizmalan  baklmlndan  değil,  yasama  ile
      birlikte  yürüime  Ve idarenin  yarglsal  davranlşa  yönelik  tutum  Ve üjygulamasl  bak m ndan  da  qe
      çerlidir.  sanlrlm,  bı]  anayasa  çall§malar  dizisinde  dikkate  allnmasl  gereken  öneml]  hlsuslar
      dan biri de, bu  çelçevede,  hak alama özgürlüğünün  etkili  klllnmasl  için  ne tür  yaplsal  değişik-
      likiere  ihtiyaç  oidırğu  konusuna  odaklanmalldir.  Yargl,  tabii ki bu anlamda  çok  öncelikli bir
      kurumdur.  Bu  nedenle,  yar9  nln  bağ  mslz]lğ  Ve tarafslzllğl  i]kesi, soyut,  kuİumsa]  bir davran  ş
      kuralı  oimanln  ötesinde,  yalglsa]  tuturn  Ve davranl§lal  merkezinde  değerlendirilmelidir,  Bu, bir
      demokras]de,  yarglsa]  çıkt  (ortp.]'  analizinin  Ve  bunun  sonuçlarlnln  nasll değerlendir]lmes
      gerektiğiyle  ilqili,  dolaylslyla  iyileştirmenin  araçlar  na  yönelik  etkili  politika  ara Olan ihtiyac
      ifade  eder,  Bu nedenle,  yukarda  temas  ettiğim  qibi,  diğer  anayasal  organlan  da kuşattlği  9ibi,
      yarglya  yönelik  toplumsal  davranlş  Ve tepkinin  hukü]ki  d]l] ve araçlallnü  da bel]rleme]idir.

      Anayasada  kişisel  haklar  bağlamlnda,  ayr mcüllk  meselesine  de değinilmel]dir.  Ayrımc  lük,  sa_
      dece  kişise haklalla  9nlİ]l  olmayıp  bütün  hak  Ve özqürlükleriyatay  kesen,  jenerik,  kateqorik
      bir  konudur.  Ancak  'ayrlmcllrk  yasağl'  Veya   .eşit   ik hakkl/,  kişinin  maddi  Ve manevi  Varlrğlnl
      koruma  ve  geliştiİme  karakteİi  itibariyle  kiş]5el  bir hakt r. Türkiye'de,  ayrlmcl]lkla  mücadele_
      nin hukuku,  adeta  bir boşluk  içindedir  denilebiliİ,  Gerç]  Anayasa,  1o- maddesinde  (Kanun
      önünde  eşitlik)  bı]  hakkl,  anayasal  '.Genel  Esaslar''  mertebesinde  tanımüşt  r. Ama  benim  a5  i
      vurgulamaya   çallş!ğlm  husus/  aynmcl]lğ  n/ insanlar  alaslndaki  hemen  her  tür ilişkide  baş9ö5_

      terebilen  bir durı]m olmasl ve bu  bağlamda,  anayasal  soyut  bir i]kenin  gündelik  hayail  be ir e
      yen  hukuk düzeni içinde  yeterince  güç]ü  yapüsal  mekanizmalaİla  donaİlmam   §  Olmas  dlİ,  Bt!
      ra ek olalak/  hukuk kurumlar  nln,  bu hakkln  korunmas  na  yöne  ik, mevcut  bazl hukuki  araç
      larl  bile,  gerektiği  9ibi,  etki]i bir biçimde  uygı]lama  Ve  yolumlamanln   çok  uzağrnda  bu]unmas
      da  bir dlğer  qerçektir.  Bu  yöndeki  ele§tiriler,  qenel  ikle Türkıye'de  bir aynrncllrk  bul!nmadlğ
      şeklinde  cevaplanür.  oysa,  bu hakkın korunmasl  duyarl  llğl,  ölneğin  bir zamaniarln  lrkçl Gü
      ney Afrika  Cumhuriyeti'nde  yaşandlğ]  türde/  sistematik  biİ  ayrlmclllğl  gerektirmez.  Gündelik
      hayat  n her ayrlntls  nda  sorgulanmasl  geleken  bir hak  asimetrisi,  ancak makro  düzeyde  50-
      runlann  varl  ğlna  hapsolmı]ş  bir hukuki  dü2enleıİe  forrnrlüyle  ele  al]namaz.
      Ayr  mclllğ  önlemeye  yönelik  hukuki  güçlendirrne  mekanizmalar  öze]likle haklann  korunma_
      sl baklmlndan-  nasll  inşa edilmişiil?  Anayasan  n 1o. maddesinde,  devletin  negatif  yükümlülü_


      2  "ifad.orqanüğudavalan"  ntelgmğ5in  ku  lan *.n, i'ze  üle  2oo5  2oo7  d6n.mindğ  ba§96slğ*i  bu daya  ann  tğnatiİ  ka
         rakt.rin  yulgulamaya   çahşyonm.  Yok9,  bu dava  ann  3ç]  ma nedenğri,  hilindğigbi,  ifad.  Özgrla]ğ
         gilllndki  rei.d.n  çok,  ,n naid  r
         kukiyaklaımü  bu  bağ amdabnd.ğenlndiftyidikkak  alnay  q.Ek!  l l

      56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63