Page 61 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 61

dcmokratik  anayasalar  diyebıljrsjniı.,.  Anayasalarln  temel özelliği  toplumsal  sözleşmeler  ol-
         malarldlr.  Toplumsal  sözleşme,  çok  basit bir tarifle,  toplumda  var olan bütün  kesimlerin  taraf
         olmas1  d.m€ktir.  Tİrkiye'd€  anayasanln  yapllmasl  için  Künlerin,  Türklerjn,  diğel etnik  qrup
         larün,  kadlnlarln,  sosyal  kategorinin  larkll  düşüncelerin  va farkll  mezheplerin  talaf  olması  9e,
         r.kir.  Kürtler  bu kurucu iktidar  içinde  yer  almadlklan,  temsil  edilmedikleli  zaman, resmi ide-
         oloji olan  Kemalizmin  dlşlndaki  diğ€r  düşünce  aklmlarl,  İslam  dlşrndaki dınler,  snnnilik  dlşln,
         daki m€zheplel  v€  diğ€r  fikirler  temsil €dılmeden  yapılacak  bir anayasa,  otorit€r,  totaliter  ka-
         rakterden   çlklp  demokratik  bir anayasa  ka7akterjni  kazanabilir  mi?  Anayasada  önemli sorun-
         laİdan biri budur.  Bu sürece  kimlerin  kaİlacağl  konusunda  konuşmacl  arkadaşlarda  bir belir
         5iziik  olduğunu  gördüm.  Kürtler  de katllacak mu  nasll katılmalldlrlal?  Diğer dinler,  mezhep-
         l.r katllacak  ml?
         ikinci  50rum  özellikle  oktay  lJygun'a.  K€ndisi  merleziyetçi  sistemler  üzerine  çok  değerli  ara§,
         trmalar  yapmıştlr.  Anayasa  Mahkem€sı'nde   haklarln  savunmaslnl  yaparken/  0ktay  8€y'in  dü
         şUncele7inden   önemli  İeferan§lar  gösterdim.  Şöyl€   bir sorum  var:  Anayasa  bÜtün  diğer konula-
         rln yanlnda  siyasal rejimleri  d€  beljrleyen,  siyasal rejimi  d€  tanımlayan  bir b€lgedir  ve  eğer
         sist€m,  federal  bır  sistem  olalak  tanlmlanlrsa,  bölünm€nin  kaçlnllmaz  hale  gelebileceği  yö,
         nünde bir  kanaat  5öz konusudur.  oysa,  ylne  benim sizin incelemel€rinizde  ve başka referans-
         larda  da  görebildiğjm  kadailyla,  Türkiye'deki  bölgeleşmeler,  il meclisleri  sistemleri,  belediye
         meclis  sistemleri  merkezjyetçi  bir referansa  dayanmaktadlrlar.  sonİadan  iğdişleştirilmiş/  top-

         lumun  çoğUlculuk  öz€lliğinden  ulaklaştlnlarak  üniter  sisteme,  ulus d€vlet  sistemıne  uydurul,
         muş  kavramlar  Ve g€lişmelerin  var o|duğu  kanaatini  nasll  yorumluyorsunu2?  F€d€ral   bir  sis-
         tem tercih edildiğinde  Tijrkiye  bölünür  mü;  sjzin  araştlrmanlz  neyi  gö§teriyor?
         rurgut  Taıhanll  da bir televiıyon  progıarnlnda,  katlldlğlm  göıüşlerjrıi  ifade  etti.  Türkiye  cum-
         huriyeti  devl€tinin  Kerkük'e  müdahale etmesinin  anayasa  ve uluslararasl  sözl€şmeler  açlsln-
         dan hiçbir  gerekçesinin  olmadlğ1  9ibi  bir kanaat ileri sürmüştü;  fakat  işin  doğrusu  daha  sonra
         bazl  yazllaında  sanki  bu düşünc€den  farkll bir biçlmde,  Türkiy€'nin  Kerkük'e  müdahalesinin
         uluslararasl  hukuk açlslndan  mümkün  olabileceği  gıbi  bazı ifadelere  rastladım;  acaba  doğru
         mu algıladlm,  yanllş  m1 al9lladlm?  A5ll sormak  inediğim  ş€y   de  şır:  Türkiye'nin  müdahalesine
         ılişkin olarak, PKK  bağlamlnda  slnürlı  bir müdahalenin 5t. maddeye  göre  mümkün  olabilece,
         ğinisöylüyorsunuz.  Peki, PKK'nin ateşkesinden  sonra  Türkiye'nin  halen Kürdistan  f€dere  böl
         gesinde  herhangl  bir müdahale  yapma  konusundaki  lsrarlnln  uluslarala§l  hukuk  açl5lndan  du-
         rumu  n€dir?  Ayrımcıllk  biliyorıJm  ki sizin içIn  çok  önemli blr tanlmdlr.  Özell]kle  demokrat,  li-
         beral,  yeni bir anayasayl  savunan  otoriteleİimiz  Türkjye'de  kadın-erkek  eşitsizliği  v€  aynmcl,
         llğl  konusunda  ciddi  Vurgular  olmaslna  rağmen,  ulusal-etnjk  alanda,  ]nanç  özgürlüğü  alanlnda
         aynmcllık  konulanndan  neden  uzak kalırlar?


          ı|.|it  AYd.n  (Dir.rb.klr  8a.oıı  ür..i)
          sayln  Levent Kök€r  hocaml.a  yöntem  konusunda  bir soru  sormak  istiyorum.  Türlıye'd€  bildi,
          ğjmiz 9i',i  sivil olmayan  sivil toplum  örgütleli, sjvil  kafall  olmayan  basln  mensuplan  ve bir de
          zinde kuwetler  var;  dönem  dönem  büyük  çlkışlaİı  oluyor,  bazen  büyük  işler  de  yaplyorlar.
          8unlara  rağmen  inanç ö29ürlüğü,  eğitim  ve  çallşma   hakkl,  anadilde  eğitim  gibj  netameli  ko-
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66