Page 62 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 62

nulan  biz  y€nl  bir anayasa  oluştururk€n  narl  çözeceğiz?  lJsıJl açlslndan  kendisi  bize  ne tür
       bilgiler  verebilir  acaba?

       8i, kaftllnal

       Ünlü  yazaİ  8alzac'ln  da dediği  gibi,  halk arasında,  öZellikle  bizim  bölgemizde  yayqlnlaşan  bir
       görüş  var ki,  "Kanun,  küçük  sin.kleİin  yakalandlğl,  bİyük  sıneklerin  delip  geçtiği  bil ağ  gib]
       dir." Bıraz  önc€  0ktay  Uygun  da AvrıJpa'daki  örneklerle  karşl|aştlrdlğlmlzda  anayasamı2ln
       hemen hem€n  aynl  olduğunu,  fakat işl€mediğjni  söyledi.  Bu, bi2im  yaİglml2ln  bağlmslz  oldu
       ğunu  mu  göst€riyor  ya  da hangi kurumlar   çallşmlyor   ki, anayasada  geçerli  olan hükümler  Va-
       tandaŞlara  işlemiyor?


       8iı ıaıll|ncl
       12 Eylül  askeri  r€jimanin  en büyük  mağdurlannün  genelde  Küdl€İ,  özeld€  de Diyarbaklr  halkı
       olmasl sebebiyle  bu tartlşmalaİın  Diyarbaklr'dan  başlatllmasında,  Türkiye'de  yeni  bJr anayasa
       süİeciyle  ilgili  olarak  Diyarbaklrlllann  qörüş  beyan  et nel€rinin  hakikat€n  katlllmcı,  analitik
       bjr anayasa  içjn  çok  önemıi  olduğunu  düşünüyorum.

       Hel üç hocam,.l  da  zevkIe izledim.  Örellikle  temel insan  ha*larl kon!lannda  2aten  hiçbir  5o
       run yoİ;  kendilerı  de  işaret blyurdular  ki,  şu  anda  şikayet  €ttjğimiz  Türkiye  anayasas  nln  da
       -başlanglç  i]kelerini   çlkaİırsak-   özellikle hak ve  öz9ürlüklere  ilişkin  o]arak  uluslararasl  sö2-
       le§meler  hukukuyla  çok  da ters  düşen  bir  taraf|  yoktur.  sorun,  uygulama  ve esas  olarak  da  pa
       radigma  alanlndadlr.  Ne yazlk  ki bu  yeni bir anayasa  sürecinde  buna  pek  değinilmiyor;  yani
       yeni  bir anayasanln  hangi  paradigmayla,  hangi  toplıJmsal  sö2leşme  dinamikIeriyle  yapılacağ
       hlsusu  hiç  irdelenmiyor.  Bana  göre  bu bir eksikliktir-
       siz kanunla  bir €tnisite,  bir  kavim,  bir ulus yaratyorsunuz...  8öyle  bir  şey  olmaz.  Bu bilime,
       doğaya,  ahlaka,  insana  ayklndlr.  Hel üç hocaml:  klsmen  de olsa anayasanln  yaplllşlyla  ilgili
       olara, toplumun  sosyolojik,  etnik, kültİrel  farklüllklanİın  irdelenm.sine  işaret  ettiler.  8izim
       açlmızdan  bütün  dünya  blzim coğrafyamlz;  l\rezopotamya,  Kürdistan..,  Bütün toplumlar   çok
       tabii olarak  kültürel,  sosyolojjk/  etnik açldan, inançlarü açlslndan   çoğuicu  olur ve bunu bir
       ıenginlik  olarak aı9llafiak  gerekir.  Türkiye  çokullslu,  çokkültürlü,  çoketnisiteli,  çokdüşünceli,
       çokdinli,  çokmezhepli  bir  toplumdur;  fakat  bunlar  içeri5inde  ömeğin  Alevilik  sorunu  hakikaten
       bir  mezhep,  bır ayn din sorunu muduİ,  yoksa  sünni  mezhebinin  hakimiyeti  veya  aynmclllğl
       meselesi  midir?  Türban  sorunu,  hakikaten  tartlşlldlğ]  gibi  bir  po|itik  sjmge mes!lesi  midir,
       yoksa kllık klyafet Veya  inanç  öı9üllüğüyle  alaka]l  bir değer  midir? 8unlar  konuşulur,  tartşl
       llr. Fakat  hukukçular,  bilim  adamlan,  insan haklarr savunuculan  gibi  insanlar  o|arak  Kün
       me§.lesini,  Kürdi§tan  mesele§ini  görme2likten  9elerek  Türkiye'de  yeni  bir anayasayl,  Türki-
       ye'nin  demokratikleşmesini  nasll konuşabiliriz?  Y rmi  milyondan fazla nİfusa  sahip olduğun!
       varsaydlğlmlz  bu milletin mes€le9i,  tarihin  en derinliklerine  kadar  giden  bir me§eledil.  Halen
       bu mücadeleyi  yürüten,  bedel  ödeyen bu insanlar  Türkiye'nin  de en  çok  başlnl  ağİtan,  hatta
       dünyada  sorunsallaşan  bir  gündeme  oturmaktadlr.  BıJ konuyu  irdelemeden,  buna atlfta  bulun-
       madan,  bunu  görmezljkt€n  geldığimiz  sürece,  klasik  haklaİ  tem€|ind€   yanj  çağ  ötesi bir ana
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67