Page 60 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 60

sl konularlnda  da kendini  gösterir.  Her ne kadar, m€vcut  Anayasa'nln  özellikle  hak ve öz9ür_
        lİklere  jlişkin   hükümlerı  önemli  derEc€de  değiştirilmis  olsa  d4 Anayasa inetnınin  bu  genel  ka_
        rakteri,  qene  de kendini bellieder.

        Tİrkiye,  bugün,  b€lli  başll  bütün  uluslararası  insan  haklan  andlaşmalanyla  hukuken  bağlan_
        mlş  durumdadlr,  1982  Anayasasl  hazlrlandığl  döneme  klyasen,  bugiin,  Türkiy€  hı]kıJk  düzeni,
        nin, özellikle kişj hak ve öz9ürlükleri  ve bunıara  yönelik  farkll  müdahale  kaynaklarınln  sln r_
        larl  bu uluslararası  insan  haklan standartlan  ile  çizilmjş  saylllr.  8u, bir anayasa  hazlrllğl   ça-
        ll§masl  bakımından  da belirleyici  olmasl  gerek€n  bir husustur.  Ancak,  bu  çerçeved€  dikkate
        allnmasl  ger€k€n   bir diğer  g.rçek/  Türkiye yurttaşlaİ]nln/  ylllardlr  bu uluslararasl  standart  a-
        ra uygunluğıJ  5ağlamaya  yönelik  bir hak  mücadelesi  sonucunda  olu§an  Ve Türkiye  baklmlndan
        özel olarak  önem  taşıyan  hukuk uygulamasldlr.  Zira, Türkiy€'nin,  o uluslalalasl  insan  haklall
        standartlan  bağlamlnda,'ahde  vefa'yükümlülüğünün  nasll  icra  edildiğine  ilişkin  uygulama  bi-
        rikimi,  bir anayasa  çalışmasınln  hak ve özgürlüklere  ilişkin kesimjnin,  belki d€  n.gatifleİ]ni
        m€ydana  getildiği  şeklinde  tanlmlanabilir.

        Buna ek olarak,  Avrupa  innn  Haklan  I\ılahkemesi/nin  yanl5lra,  Birleşmiş  I\rillatlar  bünyesin-
        de kabul  edjlen  ıhsan  haklan  andlaşmalanna  dayarüan  denetim  organlannln  ka,a'|al  ,  bail  ör-
        n€kl€rde   birbirine  paralel  değildir,  Ve bu dUrum  da/ Türkjy€'nin  uluslarara9  yükümlülükleri
        ile anayasa  gıbi,  iç hukuk  düıeninin  t€mel  normunun  belirlenm€si   çallşmalaİ  araslndaki  uyu_
        mu  özenl€  kurmayl  gerektirir.  sanıyorum  burada  nokta  koymak,  tartlşmalara  da  pay  blrak_
        mak  bakımından  yeterli  olabilir.


       T^R!Iş  A BÖLÜ  u

       ibnhin  80ç|0 (olr.ü.kr  B.ıoİı  or.si)

       Asllnda  Ü5t  üste ylğılnlş,  tartışmamlu  gerekerı  önemli  konular  var; ancak zamanlmız  5ınlrll
       0lduğu  için b€lirlı  bjr  çerçevede,  her  üç arkada9  belirli  sorular  yönelteceğim,

        Diyarbaklr  ve burada bulunan  h€İ  biİey birer laboratuvar  durlmundadlr.  Anayasanln  değişti-
        rilemez  üç madd€sinden  altmlş altlncı  maddenin,  siyasal Partil€r  Yasasl/nln  81. maddesin  n,
        seçim  Yasasl'nln,  TcK'nln  30ı.  maddesi  gibi  birçok  maddenin  mağdurlanndan  biliyim.  Da,
       Valaimln  bir klsml kesinleşmek  üzere, Burada  öz€ılikle  301, maddede  dikkat   çekmek   i5tedi-
       ğim  son bir  gelişme  söı konusu.

       Teİe Tek  pİoglamlna  kaİldım  ve ploqram  sonraslnda  3o],  maddeden  dolayl  hakkımda  soruş_
       tuİma  başlattllar.  Türkjye'de  30ı, maddenin  değiştirilmesi  konusunda  büyük  bil i€de  ortaya
       çlklnca,  Avrupa  Bırlıği  de baskl  yapmaya  başladlktan  sonra,  davayl  216, maddeye  açmlşlar.
       Türkiye'de  §imdı  dikkatler  301.  madd€  üzerinde  yoğun|aşmaslna  rağmen,  en büyük  soru.
        2l5,2|6, ?l7,  hal|a  2l8. maddel€r  ve buna benzer,  devlet€  kar§l işlenen  suçlar  kapsamında
       ele allnacak  bütün  maddelere ilişkindir.  Birincisi,  arkadaşlarlml2ln  anayasal  ve yasal  açldan
       sorunla11  değerlendirirken  Türkiye'd€ki  hJ durumu  göz  önüne  aımalarl gelekir.

        Benim  ö:ellikle  Levent  Köker'e  sormak  ist€diğim   ş€y  şu:  Anayasalar  birçok  ş€kilde  ğnlmlana-
       bilir;  otorit.r  anayasa  dediniz,  Jabii  federal  demokralik  cumhuriyet  anayasasl  diyebili.siniz,

       53
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65