Page 63 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 63
yasa tnsawur et5ek bile, Türkjye'nin meseleleri çözümlenebilir mi acaba? Bu hu5usta sayln
hocalanmln diişİncelerini öğrenm€k istiyorum.
Diyarbaklü"dan Türkiye cumhuriyeti yurttaşı ve Kürt kökenlj bir hukukçu, bir aydln oıarak,
yĞni bjr anayasanln oluşturulması konusundaki 9örüşümü sunmak istiyorum. Bana 9öre Tüİkı
ye'de bir 9eçici anayasa yapllmalı ve bu geçici anayasa, sayln hocalann da ifade ettıkl€İi biçi-
miyle, Tüİkıye'nin sosyolojik, etnik, kültürel topografyaslnl ortaya çlkarmall, buniar üzerinde,
ki baskllan ortadan kaldlrmalldlr. Bu geçici anayasadan sonra, önce özellikl€ Kürtler üzerin_
dekisiyasiyasaklar kalkmal, Kürtl€rin k€ndi kjmliklerıyle, kenditalepleriyle sıyaset sahnesi-
nC çlkmalarlnln önü açllmalldır. Bir kurucu anayasa ancak bundan sonra olu9bjljr, Bir top,
lumsal sözleşme anayasaslnl yapmak ancak bundan sonra doğru olabılir ve iıi temel milletten,
!lustan oluşan ve bütün toplumsal gelçekljkleri de göı önünde bulunduran bir demokratik, ço_
ğtılcu, eşitlikçi anayasanın yapllmasl uyqun olur, Şah5ı düşüncem budü]r, Hocalann bu hususta
rıe düşündükl€rini öğrenmek i5tiyorum.
Ş.hmuı D.ğirm.nci(Dir bthr 8.1o,u lir..i)
Sayln hocalaımlzl dinledik, şimdi kendi kendime düşünüyorum; toplum, özelde Diyarbaklr'da
,ki
çok hassas bil bölgedeyiz- yeni bir anayasa istıyor m!? Politıze olmuş kesimlerden, yanj
siyasi partilerimir içinde faaliyet gösterenlerden yeni bir anayasa istiyorlar ml? Hocalanmlz
buraya geljyor, biz dinliyoruz, biraz da teorık kalryor.,. Halkln daha geniş bir kesimi için, en
azlndan yerel bazda, yerel televizyonlarda/ siyasi partjleİ çağrlllp bu kon! tartlşllabilir. seslı
düşünüyorum.,. Kimin yarası varsa o derman aİyor. En çok bizler yenj bir anayasa istiyorüz;
a€aba A parti5i, B partisi, c partisi yeni bir anayasa ıstjyor mu? Yöntem olarak bunun mahal,
lj baslnda, medyada tanışllmaslnda bence daha büyük fayda var.
3.İd.İ 8İl.nt Y!llİ.ı (Öı!ür_o.r Dir.ü.klİ Şlt. 8rrı.nl)
BU anayasadan hiç kimse memnun değil. 8urada da bu bir §ekilde ilade €diljyor. 8ü] ülkede
yaşayan Kürtler b! anayasadan çokyönlü olarak memnun d€ğill€r; çünkü seks€n yüldlr Türki,
ye'nin ezilen önemıi bir kısmrnl t€şkjl ediyo.|ar- Benim bu anayasadan kişisel açıdan rahatslz
olduğum yonle.den binsi buydu. 8u yö.ü sabahattin B€y ve jbrahln, Bey anlaltllar. 8u ana.
yandan temsil ettiğim kimlik cephesinden rahat5l2 olduğum ikinci nokta, inanç ö2gürlüğüdür.
Ben inancınl günlük yaşamlnda yaşamaya çallşan bir Müslümanlm Ve bunu bu şekilde yaşa_
maya çallşan milyonlarca insan var. Bu anayasa bu insanlann haklanni teminat altlna allyor
göİünse d€ pratikte hiçbjr ş.kild€ bunu yapmlyor, Yalnl2 bir yanılqlyl da hemen burada ifade
etmek istiyorum. Turkiy€'nln lurucu lels€fesini oluştururk€n, islam dinin,, dana oz.|de sinni_
iği, daha daha örelde Hanefiliği kendisine din Ve merhep olarak alıp djğerlerini ötekileştirdiği
5öylenıyor. A5llnda bu söylemi ben de kişisel olarak dile getiriyor!mj fakat bu gerçekliği ma§-
keleyen bir söylem. Türkiye devl€ti bıJnu laik anlaylşlna uygun olarak/ isıaml jğdaş ederek, is_
aml bir gorüşe indirgeyerek, Anadolu islaml veya lllmll lslam adl a|tında öne ç|karalak yapl_
yor ve bu esnada ülkede yaFyan ön€mli bir kesimi mağdur €diyor. 28 Şubat Tüİkiye'de bı] do-
şünceye sahip olan;nsanlarln üzerjrüden geçti- 8unun Kuran kuĞlanndan tutun, ımam hatip