Page 68 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 68

cağ yönünde  güçlü  bil kanaat oluşmuştur.  o nedenle,  federalizm  tehlikeli bir  görüş,  tehl]keli
        bir ideo]ojidir.  ü982  Anayasasü  bu tehlikeyi  önlem€k  amaclyla,  pek  çok  maddesinde  ''devletin
        ülkesi ve milietiyle  bölünmez  bütünlüğü'/  ilkesine  yer  vermişiir.  Yakln uamanlarda  anayasada
        ve yasa]arda  yapllan  değişik|iklerle,  bölürme2lik  ilkesinin  hak  ve  özqürlüklere  getirdiği  ölçü
        süz srnlrlandlrmalar  makırl  düzeye  çekilmi§se  de, ha]a siyasi  Partiler  Kanunu  açl5lndan  fede
        ralizmi  savı]nmak  parti  kapaima  nedenidir.  Bjreysel olalak   ç  klp federa  izmi  savunabilirsıni2,
        bu ifade  özgürlüğü   çerçevesinde  d€ğerlend]ri  il ve ce2ai  bir  yaptlam]a  kaݧllaşmaz  ama  fede
        ra izrni savlrnan  bil parti  kurarsan]2  kapatma  tehdidiyle  kar§l  aşmanlz  muhtemeldir.
        HukUki  durum  böyle, Peki,  federalizm  9elçekien  bö ücü bir  ıdeo  oji midir?  Dünyadaki  örnek_
        leline  baktlğümlzda,  federal  si§temi benimseyen  ülkelerin  hiçbilinin  bu Sistemi  bölünmeye  el
        Verlşli olduğu  için  kabul  etmiş  olduklannü  5öyleyenreyiz.  Her  devlet doğa] o]arak  ülke bütün ü-
        ğünü  ve ulusal birliğini  korumayl  hedefler.  Federal  dev]etlerin   çoğu  baklmlndan   şu  söylenebi_
        lir: Bu ülkelerin  içindeki  etnik,  dinse] ya  da başka  baklm  ardan  farkll]aşan  bdIgeleli  tek bil
        devl€t   çansl  altlnda  ya§atmanln  tek yolu  oldı]ğu  için  federa]i?nr  benjmsenmiştir.  Bu üikeler
        baklrnindan  üniter  yapl,  blrleşmeyi  zorlaştlran  bir 5isternd]r_  Bölge]er  kendi  kültüre]  klm ikle_
        rini  ancak federal sisiem altlnda  koruyab]lecek]erine  inandlklarlndan  üniter bir sistem  altlnda
        bırleşmeyi  reddedecek,  eğer  bir  şekilde  birleşmişlerse  aynlmay  deneyeceklerdir.  BU tür ülke

        ler baklmlndan  federalizm  u usal birliği  sağlaylc  bir  işlev  görürken,  ünitel  Sistem  ü]lusa bir i_
        ği  tehlikeye  düşüren  bir  9örüş  konumundadlr.  Telsi  durum düşünüldüğürde,  yani içinde  etnik,
        dinsel  ya  da başka baklmlardan  farklliaşan  grırplar  içermeyen  bir ülkede  devlet  federal  siste
        me  9öre  örgÜtlenir  Ve bölgesel  yönetimler  kurul!lsa,  acaba  o ılkenin  bütünlüğü  tehlikeye  girer
        mi? Bu soruya  kolayca  evet  ya  da hay r cevabl  Verilemez.  Her  iki  yönde  de örnekler  gösterile,
        bilir.  Almanya,  içinde farkll  grürp]ar  banndlİmayan,  Oldukça  türdeş bir ülke olarak  fedela  iz_
        mi benimserniştir.  Federal  sistem  bu ülkede  hiçb]r zaman  ayrrl kçl  bir  ideo]ojı  haline  gelme
        miştir. Hiçbil  eyalet,  federal  sistemin  avantajlanndan  yararlanarak  ayrllmay|,  bağ  m5 z bir
        dev ete dönüşmeyi  talep  etmemiştir.

        Federalı2min  €tnik,  dinsel  ve kültürel  farklll klann tek  bir devlet  ça!sı  altlnda  yaşamaslna
        imkan  tanldlğ  nl söyledik;  ama  bu farkllllklarln   çok   qüç]ü  olduğU  ülkelerde  federal  sistemin
       ulusal  bir]iğ1  pekiştirici  özelliği  etkisiz ka]abilir.  Yak  n zamanlara  dek Kanada  bu konuda  iyi
       bir örnekti,  Bu ülkede  Franslz  kökenlilerin  yaşadlğl   Qüıebec eyaleiinde,  ]960'lardan  bu  yana
       çOk  güçlü  bil ayrüilkç  haleket  9e  işti. Ayn lkç parti,  federal  sistemi,  farkll  Qlebec  küliürü
       nün  korünmasü  içir  yete6iz   9örmekte,  çok  gevşek  bir konfederasyon  veya  tümüyle  bağlmslz
       bir devlet  fikrini savürnmaktadür.  1980  ve t995'te eya]et  ölçeğinde  yapllan iki referandumda
       halk bağımslz  devlet  kurma  projesine  onay Verrnemiştir.   Şür  anda  ayrlllkçr  hareketin  halk  des_
       teğinin  eskiye  göre  azaldğlnl  görüyoruz.  Bu  konuda  qüncel  ölnek  Belçika'dlr.  lV]erkeziyetçi
       bir ünitel5istemden  federal 5isteme  dönüşen  bür ülkede,  federa  i2m  Flamanlarla  Valon  ar ara
       slndaki  uyuşmazllğr  giderebilmaş  deği dil. Siyaset  bilimci er bu ülkenin  yak  n  9e  e.ekte  konfe
       derasyona  dönüşebileceğini  veya  Flaman,  Va  on  Ve Brüksel  bölgelerinde  üç ayrı  devletin  kulu
       labi]eceğini  tahmin etmektediİ.
       Bütün  bu  6rnekler]   şunu   göstermek  için Verdim:  soyui  bir  şekilde  fedefa]izmin  ayrllıkçl,  üniier
       sistemin  birleştirici  bir işlev  göreceğini  söylernek  mür.kün  değildir-  Bu  sistemler  her  toplumda
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73