Page 32 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 32

İtr.tii|n  KüOğlu
       Bu  çok  6nemli ve hepimi2in üzerinde  düşünmesi  gereken  bir  konu.  Genel  olarak  baküldlğl  za-
       man,  bu bir siyasal  faaliyat,  5jya9ı  çlklş,  siyasal  zorlama olarak  görİlmektedir  ve işi bU  görun-
       tiden  çlkarmak   gerekiİ.  Bunu  yap!ğlmlz  ölçüde  hUkuki  kazanlmiar,  hak ve ö!9ürlükl€İ  alan]n-
       dak| ilerlemeler  çerçevesindt  konuyu  değerlendiİme  olanağlnlz  güçlenir.  sjyasal  paİtileri  ka,
       patma  kara allndan  2oo2  yllında  dil yasağlnln  kalkmaslna  kadar,  Anayasa  tüahkemesl  ka€r-
       lanna  bakln:  Dil  yasağl  kalktlktan sonra/ bunun  TRT araclllğlyla  yayln  yoluy|a  uygulamaya
       konmaslna  kadar yapllan  rcformlar,  eksik  de kalsa,  çelişkili  de olsa,  Avrupa  Birliği'njn  2orla-
       maslyla  da olsit bu konuda  da adlm  atllabileceğini  göstermiştir.  Bu adlm  yalnızca  Diyarba-
       kl/da değil, Didim'de  de, Trabron'da  da,  istanbul'da  da mİmkündür-  Bunu  yercl hizmetler
       açlslndan,  yani yurttaşlann,  yöre  sakinlerınin  hizmetlerden  en iyi biçimde  yararlanabilmesi  ba-
       klmlndan  ele alabiliriz.  Ben  şu  örneği  v€rdim:  0ralarda  9örev  yaptlğlm  slrada  Türkçe bilmeyen
       hastaslyla  Kürtge konuştuğu  içın soİlrştuİmaya  uğrayan  hekim bilirim;  fakültede  annesiyle
       Kürtçe  telefon  görüşmesi  yaptlğl  için  soruşturmaya  ırğrayan  memur  biliİim, Buna  "evet"  mi
       diyeceksiniı  yokn  "Haylr,  bu da artlk olmamall"  ml? sjz de vurguladlnlı;  resmi dili  kims€
       sorgulanıamalıdlr;  biı kaz  sorgularsak  iş farkll  boyutlara  varlr.  8unu kabul ttmemiz  g€rekil,
       ikinci olarak,  Türkiye'nin  ü.erine inşa  edildiği "krltüİel  miras"  ğrerinde  dı]rabiliri2,  Bi2  ül-
       kemizin  kiltürel  mirasınü,  kimliğini  tanlmak  istiyor  muyuz  istemiyof  muyuz?  Eğer  tanlmak  i§
       tiyorsak  -ki  hedefimiz  bu olmalldır- o zaman  dili de  kabul  etrnemiu  gerekirj  dil d€  kültüİel
       mal varllğldlr.  Avrupa'da  hazıllanan  Yerel  ve Bölgesel  Diller  Şar!,  dili kültülel  bir kazanlm
       oıarak  ele allr. Ancak bu savunularl  yapalken  de rcrmi alanla toplumun,  yerel  hizmetle  erk
       alanln|n  kesiştiği  yeri,  nerede  bir  çatlşma  olduğ!nu,  bu  çatlşmaIan  nasll bir İasyonel  uılaşına,
       ya  dönİştürebileceğimiıi  d.  yüks.k  5€5le  düşünmemiz  gerekir,  8u  açldan  konuyu  birlikte  tar-

       fuşmamlzda  yarar var.


        8ia k.tll!İta|
        Resmi  dil taİ!ynaslnin  ülkeyi  böleceği  iddianna  yönelik  kanaatlerinizi  öğrenmek  istiyorum,



        8iı kal ımcı
        1924,  ]961  ve 12 Eylül anayasalaınln  ve  daha sonrasındaki  bütiin  değişikllklerin  otoriter-
        korporatist  biı toplum  paradigmaslna  dayandığl  konusunda  9örüş  birliği   jçindeyiz,  Elbette  ki
        Kürtleri,  Kemalizm  dlllndaİj  ıdeolojileri  yok  sayarsanlz,  sünni me2hep  dl§lndaki  bütün  mez,
        hepl€ri  Ve farkll  etnik  grlplarl  yok  eders6niz,  bunlan  taraf  kabul  etmezseniz,  ortaya  ç|kacak
        5ö2leşm€  ya  da  anayasa  olsa olsa küçük  bir azlnllğln  hegemonik  belgesi  olabilir,  ooğrusu  ben
        d€  y€ni  bir anayasa  tarafındaylm.
        HocaIarlm  acaba eski  paradigma  içinde  mi bir değjşiklik  ön€riyorlar,  yoksa  yeni bir  toplum
        paradigması  benims.yecek  miyiz? Bunun  ciddi  bir aynm  noktasl  olduğunu  düşünüyoİum,  Eski
        paradigmayl  b€nims.diğinjz  zaman  valacağlnlz  yer yine  Kemaliumdır,  Kürtlerın  temsil  edi1-
        mediği,  Kürtler  için olmayan  bir anayasa  söz  konusu olabilir,

        ,
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37