Page 37 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 37
slndan herhangi bir problem yoktür. Ama burada yeni bir paradigma temeiinde y€ni bir ana_
yasa yapma, dolayısıyla yeni bir toplumsal konsensüs üİetme içerisinde
çabasl §unU düşünm€-
mız gerekjr: Biİ taraftan teoİik olarak tanlşlımall, ama gerçekle§tirilebilirlik Ve Türkiye'de
mevclt olan falkllllklan ba7lş içeri§inde birljkte ya9tabilm€k açlsindan da düşünülmelidir;
yani tek başlna teorik tart]şmalarln barışln sağlafümaslna,sorunlann
çözümüne çoİ da katkl
sağlayacağüna inanmlyorum.
Bir de şunu bilmemiz gereklyor: Tülkiye'de sadece etnik ya da kültüre] farkllllk ek5eninde bir
sorun yaşanmlyor. Başka 50runlarlmı2 da Var. GayrimÜslim azlnlıklann yaşadığl soİunlar kÜ_
çük müdür? saylsal olarak az olmalan onlann yaşadlğ, sorunlarl küçümseme ya da basite ın
djrgem€ gibi bir sonuca vaİılmaslnı hiçbir zaman hak|| kılmaz, Gayrimüs|im azınllklann. Ale,
vil.rin, Kü4lerin/ natta çoğunluğu ıensil eden dindar insanlarln yaşadlğl soİunıar var, ooıayı
slyla yapllmas] gereİen, bütün bu farkllllklarln barlşçll biriiİt€liğini sağlayacak ortak biİ mu_
tabakatl ifade edecek bir anayasa yapmaktlr.
it/.him Öıd.n Kaİoğlu
Biı iktidar ml istiyoruz, özgürlük mü? Bu sort, kullandlğlmlz dil Ve karşüllk l o]arak birbiri_
mizi anlamamız açislndan çok önemli. Bunun yanlnda tabii ki yeni bir anayasa yeni bir para
digmadlr. M€vcut olanlardan memnıJn olsaydlk, zaten daha deİin bil sorgulamaya katlldlğl
mlzl belirtmemize ve burada blllunmamlza gerek olmazdl. Önümüzde bir anayasa tasarısl yok.
Aynlsl olacaksa, Ankara da bunu yaplyor zaten, buna gerek yoktu. Dolaylslyla Kürt, Irak Ana_
yasaslnı inc€ledik mi? Evet/ Irak Anayasaslnl da anayasal yı]rts€vellik
çerçevesinde incele,
dik. Ne yaılk ıi anayasal yunseverlik adlna hiçbir
şey yok burada. Irak'ta yapllan anayasa,
tanam€n §ilahlı Amerika'nln dayatmasl il€ ya2dıalmlş bir anayasad.r. Irak Anayasasl'nl oku,
d!ğumıJz zaman da ''Keşke oradaki Iraklllar, Aİaplar, Kürtler, sÜnnil€İ,
Şiiler Amerika'nın
işgali olmadan, uygarllklann köküne kibİit suyu dökmeden önce kend]leri otuİup bunu yapa,
bilselerdi'/ diyoruz. Kökenimiz ne olursa olsun bunu görmek durumundayüz. ''Biz orada bil
Kürt federasyonu/ f€dere devleti görmekten horanlyoruz'' diyebılirsiniz. Bunu söylemek, bun-
dan hoşlanmak ayn bir
ş€ydir ama orada mevcut olan durum hakklnda demokrasi. evrensrl_
lik, hukulı]n üstünlüğü, in5.n haklan oaklm,n.tan eld€n geldiğince oblekti' blr fotoğraf
çek.
meİ başka bir ş€ydir. Biz bı]rada ikincisjni yapmak ve Türkiye'nin qelec€ğine de b€nze;bir
pİojektör tltmak için burada bir araya gelmiş bulunuyorur.
Türkiye'd€kj şu g€r§eği görmek gerekir: Her kim olursa olsun, ister Türkl€ı ister Kürtler,
teİ taşka kökene mensup olanlar, Türkiye için 's-
çö2üm ararken demografik hareketleri, yani
Tİrkiye'nin nüfus haİeketlerini dikkate almak durumundadrrlaİ. Türkiye'nin
9eıece6inln inlası
bunu qeİektirir. Bunü]n bir anlaml da
şudu r.. Bazlar,nQ ''Bil ay yl?'' diyolsunuz.8e|ki.';8|_
raıln, bizim ayn bir dev|etimi2 ol§un'' demel istiror, ama diyemiyor5unu2. 8a?lla/lnln soyle.
diği gibi, tartışma Ve ifade ör9ürlüğü
ç€rçevesjnde belki bunu §öylemek isteyenleİ var. Ama su
da bir gerçek: Biraz önce Kerkük dediniz. aunu diyen öbür taraftaki milliyetçi, ırkçl baklş
açlsldlr. 8izim önemli olan coğrafyadlr/ Misak_l Milli'dir, bu devletin adl d; Türkiye,djr,
'çin
siz buİada ''0 Türk, ben şuyum'' dedjğiniz zaman, işte o rürkün lrkçl, mill'yetçi yaklaş;mlnln