Page 35 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 35
nin de çok önemli olduğu vurglanmlş ve bu konuda çallynalaİ yürütülmüştİ, halen de yüİü
yor. Bununla bağlantlll olarak ı2 Eylül darbesini yapan klşilerin, sorumlulann halen yargl_
lanmlyor oluşunun büyİk bir 50run olduğunu dğşünüyorüm; zira geçici ı5. maddede bar doku-
nuınazllk, bir cezai sorumsuzluk hali 5öz konusu.
Yakln bir geçmişte Adana'da bir cumhuİiyet savcısü'nln bu konudaki çabasl takdire şayandl.
Heİ ne kadar Milli GüVenlik Konseyi/ anayasaya göre 12 Eylül 198o tarihli darbesjyl€ sonra
slndak; fjil v€ eylemlerinden sorumlu tutulamasa da, asllnda kocaman bir rejimi ve anayasal
düzeni değ;§tirm€ çabalarlnln 12 Eylül l98o'den çok önceye dayandığ|; bun|aın söz konusu
hazlrllk ve icra haİeketlerind€n yargllanabilir olduğu yönündeki iddianamesi hukuka aykln biİ
şekilde kabul edilmem;, geri giinde7ilmişti. Tabii bu iddianame pozitif hukuku b.az zorlayan
birJorumdu.0 tarihte ceza Muhakemeleri Usul Kanunu'nda böyle bir şey de yoktu. 8ütün
bunlaİ asllnda şunun için söylüyorum: Geçmişle yüzleşmek ve biriletinin hesap vermesi ıçin
gö§t€İilen biİeysel çabalar asllnda toplum taraflndan da çok fazla sahiplenilmedi, b€lki akade-
misyenler de sahiplenmedileİ. Adana cu.İhuriyet savclr'nln ismini bile hatlrlamlyoruz.
§ıJ an
nercda olduğunu bilmiyorum, ama gör€vde olmadlğlnı çok iyi b'liyorum.
Yanllmlyorsam ıç hukuku da tüketip AiHM'ye 9itrnişti son olarakj gazetelerde habelleri var_
dl. Asllnda sahip çlkllmasl gerekiyordu. Belki oradan yakalanabilseydi, bir toplumsal dinamik/
bir ceİeyan yaratılab;lirtli.
cit n iplk (Ar!krı)
Butadaki amacım12, sanırlm hepimlzin hemrikir olduğu ve sayln Kaboğlu'nun da söylediği 9i,
bi, üzerinde uygıJlandığl coğrarada insan haklanna saygllı demokİatik bir anayasa. Bana gö_
re de demokratjk bir anayasanln olabilmesi ıçin o anayasanln uygulandlğı kişil€rin yön€time
katlma haİlaınln eşit olarak sağlanması g€İekir; buna hukırkta\\partisipasyon'' deniİ.
son:amanlarda blr federasyon tartlşmasü ortaya atlldı, Bu bağlamda ben sorlmu
şu ş€kıld€
soruyoİumi ValileriVe belediyeleİi dahiıetmek üzere, yerelyönetimlerin kendi kendileriniyö_
netme§ini anayasal bir t€mel hak ve özgüİlük olarak tartışırsaİ nasıl olıJr? Eski Alman Ana,
şekilde uzun ylllaİ
ya95l'nda da bu, temel hak v€ öz9üİıük olarak düzenlenm'şti. soİunsuz bir
uygulandl, hal€n de uygulan.yor. Alman Anayasa Mahkemesi'nin bir karallna göre temel hak
ve öz9ürlğkler. yakın bir hak ve öz9ürlük olarak yerel yön€timlere bu hak tanlnlyor,
Fİll l{İ!nü Eİd.m
ÇoİdiIli b€lediyecilik konusunda birkaç §ey siiylemek istiyorum. Çokdillilik, çokdilli belediyeci_
liı esas itibarjyl€ dünyada yavaş yavaş yaygln laşmaya başlayan çokkültürlü vatandarlk poliri_
kalannln bir parçasl olalak gündeme getirilmiştir. Çokkültürlülük olgusü ya da çokkültürIü
aı]aya§alvatandaşllk araylşlan, özellikle 20. yüzyllın son çeyreğinde kendini çok daha belirgin
bi. şekilde hissettiren küres€llaşme sürecinde aşlnan ulus_devlet paİadlgması sonraslnda 9ün-
deme gel€n politik alaylşlardan biridir. Gerçekten de çeşıtli faktörlarP bağll olalak ulus-devlet
paradigmannln a§lndığlnl, ulus_devletin geçmişte farklllüklan.bir arada tiJtabiJme özelljğinin