Page 31 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 31

İb..him  lGboğlu
         Ben de  "yurtseverlik/'kavramlnl  kullandlm;  ''anayasal  yurtseverlik''ten  söz ettim.  Anayasal
         yurts€verlik  kavram  yla  diğel milliy€tçilik  kavramlarl  arasında  ml bir bağ  antl kurmaya
                                                                                çall_
         şl)orsunuz?  0ncelikle,  milliyetçilikl€  yurtseverliği  aylrmak  gerekir.  Anayasal  yurtseverlik  h€r
         kes ıçin geçerlidir,  herk€sin  i§erisind€  kendinden  bir pay  bulabile€eği,  hak  v€  öz9ürlükler,  eşit_
         liklel  kadaİ  oİtak  bağlayıcl  bir kavramdlr.  8izim için bir kimlik  oluşturulur;  bunun  içeİisinde
         Kürtler,  Türkler,  Alevilel,  sünniler  olabilir.  siya5al  örgütlenme  büJ farkllllklarl  banndlrabıle
        cek  bjr esnekliğe  sahip  olmalldrr.

         Ben ülkemi seviyorum,  ülkemin  değerlerini  savıJnıJyoİum,  ülkemin  daha  ileriye gitmesi  iç;n pa_
        yı,rTa  düşeni  bunu kavramaya                               .\Bu
                                çallşüyorum.  Anayasacl  olarak  benim  9örevim   ıilkenin  ortak
        gel€ceğine  nasll  daha iyi hizmet edilebilir?  Daha baışçll, daha öz9ürlükçü,  daha demokratik
        bir Türkiye nasllyaratılabilir?''  diye sormaknr.  Burada  elden  g€ldiğince  genel  ilkeleİ  kullanll_
        malldlr;  ancak tabii Fazll  8ey'in  de vurguladlğl  qibi,  bUnU  yaparken   inkar  etme_
        mek  gerekir,  8u                                       'aİkllllklarl
                       çerçevede  örn€ğin  Ankara'daki  kavgalarda  tanık  oldıJğıJnuz  üz€re,  ''Türk
                      kelimelerinin  mutlaka  kullanllmasl  istenmektediİ.  l922  lt eclisi'ni  büyük  öl_
        çüde  kendi istediği  doğrır]tuda  oluşturduğu  söylenen  Atatürk  bile  ]923  ylllnda  el yazlslyla
        yazdlğl  anayasa  taslağlnda,  hak ve öı9ürlüklerin  öznesini  dört  ayn madd€d€'.Türkiyeliler''
        0arak  tanlmlamıştlr.  Gelin görün  ki, Meclis  bunun  yerine  daha daraltlcü  kavramlar  kullan-
        ml§tlr.

        8en anayasacı  olarak  taü"ihimive  gelişmeleri  incelemek  durumundaylm.  8u
                                                                    çerçevede  2l.  yüz_
        y lTütkiye'si  için  en idealanayasa  bizim  geleceğimizi,  ö.ümüzü  açan  anayasadır.  Benim  kul_
        landlğlm   '.anayasal   yurtseveİlik'',  ortak kimliği  temsil  €der;  miliiyetçilikle  aynl  şey  değildir,
                                                                 çlkmış  bjr kavramdlt.
        hatta  milliyetçi]iğin  tam  karş(lnda  yer  alan d€ğeller  dizgesinde  ortaya
        s.dat  Yurtta,

        Öncelikl€  sayln  Kaboğlu'na   çokdılli  belediyeciliğe  ilişkin  söyledikleri  ve bıJnu  d€rs  konusıJ  ya,
        pıp  6ğİencileriyle  tarilştığl için  teşekkür  ediyorum  ve bıJ anlamda
                                                             çokdi]lj  beledjyecilik  konu-
        sıJnu biraz  daha  açmasınl  rjca  ediyorum.
                                         Çüflkü  an|aşlldlğl  kadarlyla  Türkiye'deki  siyasal  ikti_
        caİ  bıJnıJ  sadece  siyası bir faalıyet  9ibi  q6rüyor,  biz ise buİadan  baklnca  daha
                                                                       çok  vatandaşla
        dOğru  iIişki  ve iletişim  İurmanln  önemli  bir aracl  olarak  değerl€ndıriyoruz.  oolayıslyla  m;h_
        ıemelerin,  belki  Danlştay'ün  yapacağl  değerlendirme  önem  kazanlyor.  Yak)İ  bir gelecekte  Da_
        nlştay'n  vereceği  herhangi  bir kararla  son otuu  yllda  özellikle  anayasal,  yasal  v€  siyasal  alan_
        da  yaşanan  deği§imıerin  biİ tür kesintiye  uğrama,  tehlik€si  söz  konusu,
        Çokdilli  beledlyecilik  konusunda  içişleri  8akanllğl'nln  Danlştay/a  yaptlği  ve hem  belediye
       meclisi  üyeliklerinin  düşmesi,  h€m  d€  sur bel€diye  başkanüyla  Büyükşehir  belediye  başkanlnln
       beledjye  başkanllklarlnln  düşmesi  talebinin/  bölünme  fobisini  laklnmadan,  örqürlükl;  Ve  ye-
       r€lleşrne
               çeİçevesjnde  ve bütün  bu anayasaI  d.ğişik|iklerin  toplumda  bir ka§llık  uuıması  anla_
       mlnda  nasıl  değerlendirileb  iıeceği.ü  i  50 mak i5tiyorum.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36