Page 26 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 26

jljşkiler,   bilim ve teknoloji  alanlnda  tanlk olunan  gelişmeler/  kentltşmi,  yeryüzü  parçasl  ola_

        rak ülkeyi  daha  fazla  koruma  gereği  vb,  etkenler,  anayasal  düzenleme  alanlnl  gen|şletmjş  ve
        anayasalalln  hacm;ni  aİtlrmlş  bulı]nmaktadlr,  Yjne karma  yaplll  davlet  (federal  d€!leo  örqüt-
        lenmesj/  tek yaplll  devlet  (üniter  devlet)  örgütl€nme  tarzüna  göİe  daha  uıun  ve aynntlll  düzen_
        lemeleri  qereİli  kllmaktadlr.

        Nicelik öğesjyanlnda  asll üz€İinde  dulü]lması  qereken/  anayasanln\\nit€lik''   öğesidır; rira bi-
        raz  6nc€  değinildiği  gibi,  anayasanln  bir "biİlikte  yaşam  belgesi''  olmasl  daha  çok   nitelik  so_




        Elik Tamal r. Oİıanlaına  Alanl
        Anayasanln  et;k temeli  "insan  haysiyeti''  olmalldlr.  Haysiye!,  ınsanlan  eşit kabul  eden bir de
        ğerdir  ve in§an  haklannln   çıklş   noktasldlr.
        Anayasanln  düzenleme  alanl  '.haysiyet.eşitlik  ö2gürlük''  üçlüsünden  hareketle,  uygulandlğı
        yeryüuü paİçaslnln  değerlerini  de kapsamlna  almall,  siyasal  örgötlenmeyi  insan ve ülke  hizme_
        tine  yönl€ndırici  bir düzenleme  olarak  gerçekleştirmelıdiİ.  Hangı  ülkede,  nasll bir insan  toplu-
        luğu  iç;n, ne tür bir siyasal örgütlenme  tarzl  gereklidir?  8unlarln  yanltl  klsaca  anayasanln
        "İlke_insan-devlet"  eks.ni  ür€İ;nde  inşa €dilmesi  gereken  bjr mimari  tasanm  old!ğunu  ortaya
        koymaltad  l r.
        Anayasa  bir  ''özgürlük  tekniği''ni  ifade  ettiğine  9öre,  önce insan  haklarl  güvencelenmeli,  son,
        ra devlet organlarlnın   tlyetki  slnlrlai''  çizilmelidiİ.

        insan  haklan  baklmlndan  ortak  güvence  i'Içütleri  belirlenmeli;  öte  yandan  slnırlama  nedenleİi
        hak Ve özgürlük  türüne  9öre  farklllaştlrllmalldll,  Hak ve öz9üllükl€r  listesinin  ucu  açlk tut!lma_
        lldlİ:

        Birinci  krşak tüa*la.da  kişi  öz9ürlüğü  ve  guverliğ.ne  ilişk;n  düzenlemeler  temeldir  Duşunce
        ve örgütlenme  özgürlükleri  ise demokratik  toplum  için  Vazgeçilmez  öğeler  şeklinde  dürenlen_
        melidiİ.  siyasal  hak|ar  baklmından  yurttarlı  tanıml  6ne   .'Tİrkjye
                                                      çlkmaktadır:       cumhuriyeti
       yurttaşllğl"  kapüylcl  bir kimliktir.  Örneğin,  Türk Barolar  8ırliği  taraflndan  bir grup  htrkuk,
       çuya  haz|rlat|Ian  Tİrkiye  cumhu.iyeti  Anayasa  onerisi'ne  gö.e (2o01),   ,.Devlete   yurttdşl.k
       bağl  jl€   bağll  olan  herkes, Tüİkiye  cumh!riyetiyurtta§ldlr''  {md.97).

        ikinci  kuşak  haklar  a|annda iktisadi,  sosyal  Ve kültürel  haklar  aylü ayİ, ama dengeii  bir bü
       tünlük  içinde dl]zenlenmelidir.  iktisadi  örgürlükleri  dİzenleyici  Ve denetleyıci  anayasal  kural-
       laİa  bağıamak  önem taşlnaktadlr.  sosyal  haklar ise devletjn  ''olumlu  edjm''.le  bulunmaslnl
       g€rekli  kllmaktadlr  (sosyal  devleü.  Kültürel  haklara  gelince/  bu alanda  geçerli  olan  evrens€l
       ilkeler ile farklllaştlrlcl  ilk€ler  9öz  önüne  al]nmalıdlİ.  Bu
                                                        çaİçevede  Türkiye'nin  toplumsal
       öz€ıliğini  yansltmaya  elVerişlj  açlllmlara  yer verilmelidir.  orneğin,  yine  lüİkjye  cü]mhuriyeti
       Anayasa  Ön€risi'n€   göre.'h€rkes  kültürel,  din5el  ve dil§.l  değeilere  Ve
                                                                 çeşitliliğe  saygl  göste-
       lilmesjni  istem€  hakkına  sahıptir''  {md.  81).
       ijçincü  kuşak  haklar  yöni)nden  baklş  açlsinl  daha  da  genişletmek  geİekir.
                                                                   Çevİe,  ballş  Ve  9e-
       lişme haklan  hem öz9ürlük  ilkesi  olaİak  hem de alt öğeleriyle  b;rl;kt€  düıenl€nmelidir.
                                                                              Örne_
       2.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31