Page 21 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 21

Halgİ  D!mokİ.!i?
        Şı]  halde,  huİuk  devleti  "Nasll  bir demokrasi?"  sorusun!  hem 50rmamlz],  hem  de  yanltlama-
        mlıı gerekli  kılar.  ilk  yanlt  şudur:  "Hukuk   yoluyla  demokrasi"  8u  yanlt/  demokrasilerin  ortak
        özelliğ|ni  ifad€  €der.  Fakat  demokrasi,  hukuk devletinin  yapılanma  tarzlna  göre  farklllaşlr  da.
        8irincısi,  erkler aynlüğlnln  yatay yapllanmasl  yönünden,  siyasal  reiiml€rde  farklilaşma  9örü-
        lür. Parlamenter  rejimden  başkanllk  rejimjne  uzanan  farklılaşmalar  bunıJ  jfade  eder.
        Buna  karşlllk,  erkler  ayİllğlnln  dü§ey yapllanmasl  bakımlndan,  devlet  biçimIerinde  farklllaş-
        ma  görülür:  İniter devlet  (merkeziyetçi  ve adem  i merk€ziyetçi);  federal devleÇ  jkisi  arasında
        bölgtl'  devlet  (bölgesel  devlat).
         siyasal  rejim İark|laşfiasl  bir tercih  sorunu  Ve anayasal  deneyimlerin  ortaya  çlkardlğl  bjr  so,
        nuçtur;  devlet  biçimi  de  öyle;  ancak devlet  biçimlerinde  tarihin  v€  coğrafyanln,  demografik  ya-

        plnln payl  fazladlr.
        siyasal rejim  bakımlndan  Türkiye'deki  durum nedir?  G€rek  anayasal  deneyim  ve  9erekse  9e-
        n€l  tĞrcih,  parlamenter  rejim  yönünde  olmuştur;  fakat  ülkemizde  yarı başkanllk,  ama  daha

        çok  başkanllk  reiimi  yönündeki  alaylşlar  da eksik  değildir.  Hatta,  başkanllk  rejimi  üzeline  ya-
        pllan  tartlşma,  parlamenter  rejimin  demokratikleştirilmesi  ü2erjne  yapllan  tartlşmaya  çoğu
        zaman  baskln  gelmiştir.
                                                              üç  yasanln  elden  qeçiri!me-
         Kuşkusuz,  par]amenter  r€jinin  demokratikleşt]rilmesi  öncelikle  şu
        sini  gerekli  kllmaktadlr:  seçimlerin  T€mel  Hükümleri  Ve seçmen  Kütükleri  Hakkında  Kanun,
         Milletvekili  seçimi  Kanunu,  siyasi  Partiler  Kanunu,
         Burada  ilk ve öncelikli  sorun,  s.çim  barajünln  düşi]rülmesi;  ikincisi,  siyasal  panileİin  bir  yan-
         dan  örgütlenmesine  ilişkin  yasaklaylcl  ve slnırlayıcl  kuİallafln  esnetilmes]  ve  öte  yandan  üye-
         lik hı]kukunu  pekiştirici  kı]rallarln  konmasl;  üçüncüsü,  ittifak  v€  tercih  gibi,  "istikrar"   Ve seç-

         men lercihıne  jlişkin  jlkelerin  yasal  olanak  haline  getirilmesi;  dördüncüsü  ise  seçim  bölgeleri-
         nin elden  geldiğin€e  daraltllmasldll.  sonra  kurumsal  olaİak,  Millet Meclisi  yanında  bir senato
         kurularak  çift  meclisli  biİ  yapıya geçilebilir.  8u  öneİinin  yaşama  geçirilmesi,  hukuk  devleti  v€
         müzakereci  demokra§iy€  de katkıda  bulunabilir.  Nihayet,  yan,doğrudan  demokrasi  uygulama-
         laı üzerinde  tartüşma  yaparak,  halk  girişimi,  halkün  Vetosu  ve refelandum  yoluyla,  halkln  yö,
         netima  katllma§  yollan  artlrülabilir.
         Bütün  bıJ  aİayışlar  ikiana hedefe  y6neliktir|  Halkl  yönetime  daha  çok  katarak,  iktidan  elden
         geldiğjnce  paylaşmak  ve siyasal  toplum  ile siVil  toplumu  birbirine  yaklaştlrmak;  yİrOrlüğe  ko_
         na€ak  normlann  gen€lve  obj€ktil  olmaslnı,  aynl zamanda  bütün toplumln  ıortakyafa/'l   erc,

         ğinde  tasarlanmaslnü  sağlamak,
         8öylelikle,  demokrasiyi  stçmenleıin  dört  ya  da  beş  yllda  bir  yasama  organınl  belirlemek  ama

         clyla  sandlk  başlna  9idiliyle  sınlıl kllan  bir anlaylştan  çlkararak,  düşünce  paylaşml  eksenin,
         de kanlımclllğlyayglnlaştlran  müzakerecidemokrasianlaylşı  uygulamaya  konabilecektir,

         Bugünkü  uygulamada  çoğunluk   kurallnın  ortaya  çlkmasl,  çoğulcu   bir ortamda  görüşme|er,yo-
         luyla  değjl,  tek  kişinin  Veya  birkaç  kişinjn  güdümü  Ve  yönlendirmesiyle  söz konusu olmaktadll,
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26