Page 17 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 17

sal alandan dlşlanmaslna  yönelik  a§lrl  bir has5asiyetin,  diğer  yandan  da  gayri  resmi  bir dinin
         deYlet  eliyle  -özel  alana  hasredilmek  koşulı]yla-  topllmda  yaygllaş!rl]masüna  y6nelik bir iste,
         ğin  Var olduğu  anlaılmaktadlr.  Paradoksal  gibi  görijnan  bır iki eğilim,  "Türkiye'ye  ö2gü  laik-
         lik anlaylşl"nın  temel  parametrelerini  oluşturmaktadlr,
                                               ve anayasal  ifadelendirllişind€  belirleyici  olan
         "Tüık  tipi laiklik" anlaylşlnln  şekillenmesınde
         üç faktörden  söz etlİek  mümkündür:  dinin  toplumsal   (kamusal)  yaşamdan dlllanmasu  dinin,
         ,"rnouşı,r  ıl-ıiqinin  inşaslnda  önemli bir uns!r  oIarak kabulü ve kullantlmasu  devletin  din;
         inancl ve dinialanı  kontrolaltlna  almasl.
         Dinin  kamusal alandan  dlşlanmasl  amaclna  yönelik  olarak  anayasada  şu  ifadelere  rastlamak-
          -öıu."l.y'
         tayız:  "Laiklik  ilkesinin  gereği,  kutsal din duygularl  dev'et  işlerine  Ve politikaya  kesinlikle  ka,
                      ıp"r. sı; 'iAnayasada   yer  alan  hak ve hürriyetlerden  hiçbiri",  laik cumhuriyeti
          o.taaan  kald,rmay,  amaçıayan  faaliyetler  bi§iminde  kullanllamaz"   (m,  ı4l1);  "Kims€,  devle-

          iln ,o.v"ı,  "ıono.iı,   .iviri  Veya  hukuki  temel  düzenini  klsmen  de ol5a, din kırİallaana  dayan,
          a,r." r"v".ır".ı  *,  işisel  çlkar  yahut  nüfııı  sağlama  amacly]a  her  ne 5uretl€  olursa olsun,
          iinı  ,.y" oinirygrıunn,  vahut  kutsal  6ayllan  ş€yleri   isti§mar  €demez  ve  k6tüye  kullanamaz"
          (m.  2415);  "siyasi  part]lerin  tı]zük  ve  programlarl  ile eylemleri",  laik cumhuriyet  ilkelerine
          aykln  olamaz"  (m,  68/4).

          Ancakulusalbütljnleşmeninbilaraclolarakdinvedinideğerler_yukandaslnlrlançiıiliolan
                    *r'.* *r*',yla-  devlet  V€  toplum  hayatl  açlslndan  önemli  ve ger€kl]  qörülmü}
          "i""  'r"J"       o'"ı,ak  anayasanın  Ballanqıç  lısmında  -Tüıkiye  Cumhuı',i']1l_   TİO^
          İİl uİ,",n  o'ı'
                      ''"r.r'
          i, ,".""*'  .*'rrEr-ndan   (par,  2),  \'Tür!lüğün   ta/ihi  ve manevi  değerlen"nden   (par,  5,,v€
          i..''.,i,,  ,r,,r,  meleniyel...  içinde..  madoi  ve manev;  var|lğln,  " 9eIlştirme   hakkl"ndan
          ,r". ii ,u, .iu-,,n.  o,"  yanda;,  din  kültürü  ve ahlak  öğretirnin  ilk  Ve ortaöğretim  kurumla_
                                                                                   (m,
           irı" .oİUn',  *r, o'"**  "devl€tin   göıetlm  Ve denetimi"  altında  okı]iulacağl  b€lirtikaiştir
                                                                  yayglnlaştırllması  isten,
                        5ünlrlan  devletçe  çizili  bir djn anlayışınln  toplumda
           'iA)--rr*r",  tl. anıat,mıa,  a,ayasa  koylcu "mil1,1€$lrilmil,'   dine  inanan  ve budin|.inanlşınl
                ıa.ı.ı,
           -l.tl.
           l"l;;   "';;"-;;;;;   ;.taıu,n"  t', aınau,,,uu"aaş  tıpinı,  yalat,ımasını  hedetı€miştir,
           Yine Türk  tipi laiklik  anlaylşünln  bir  gereği olarak  genel  idare  içinde  yer alan  Diyaİeı,  hleri
           e;skanı,E,  anayasaı  aıle"lemeye  konu  edilrniş  (m,  ı36)  ve bu devlet  kurumuna,  milli dayanlt
           ;"#;;;;;;-,;;;ğ,"ma    gö,evı yırıenmışıı,,  Bu kurumun  geneı  idare  içinde  yer  almasına
              or''*o'o'  ;isyona o kadar büyük  önem  atledilmiş  ki, si}asal  Partiler  Kanunu'nün  89,
           ".                 a'6,  maddesinde  düzenlenen  Diyanet  işleri  Başkanlığl'nln   genel  idare
           ,"io".'r*,  -r".^"
           ;,;;;;;;;;;,   ",",  "dinen  siyasi  paniıerin  kapatııacağı   tıüküm  aıt,na  aı4mıştır,  Anaya,
                                      bö,,esine  oner  vermesin',  nedeni,  5öz \onu5u  l,urumun  me|.
           ,., oi"] oi".  * l,n*'nl,i  beli'emesi,  dini  milljleştirmeye  Ve dinsel  alanı  sıkl  bir d€netim  al
           "r',"-*  ****-'     "uruma

           tüİda  tutmaya  çall§mas]dlr,
           Özetle  ifad€  etm6k  9elekirs€,   birey  ile Tann  araslnda  kalmak,  vicdani  biİ  mesele  olaİak  algi-
            lannak,  toplumsa|/larıüJsal  alana  taşlnmamdl,  5;ya5i  tdlep  ve  iddla|ara  tonu edilmemek  lo,
            ;;;;;;;;;:";İ.;,,   ",",ak  kabuı  ediImiştiı.  ku!|,usuz,  dine  atleoil€n  b'  ':"'l"  ::::.:":
                                                                               Devletl  ve
            Lt r. topır.  hayatlnda  yerin€  getire€eği  önemli  lşlevlelden  kaynaklanmaktadır,
                                                                                     ı,
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22