Page 13 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 13

ile öğretim  üyeleri  ve  yaİdımcllan  seöestçĞ  her  türlü  bilimsel  araştlrma  Ve  yaylnda  bulunabı
         lirler. Ancak,  bu  y€tki,  Devletin  varllğl  v€  bağlmslıllğı  ve milletin ve ülkenin  bütünlüğü  v€  bö_
         lünmezliği  aleyhinde  faaliyette  bı]lunma  s€rbestliği  vermez"   (m,  130/4),
         Bunlara  ilave  ola€k,  resmi  ideolojinin  bazen  devlete  pozitif bir edim  yüklenmesinğ  de  daya-
         nak oluşturduğ!  96rülm€ktedir.   Anayasantn  "Eğitim  ve Öğretim  Hakkı  ve Öd€vi"  k€nar  baş,
                                                                          (",) yaplllr"
         ı,ııı  madaesi,  l'ığltim  ve öğretim,  Atatürk  llkeleri  Ve inkllapları  doğrultusunda
         (m.  4213) hükmünü  içermektedir.  Gençlerin  korunmaslna  ilişkin  maddede  ]se, "D€vlet,  istiklal
         v€  cumhuriyetimizin;manet   edildiği  gen§lerin  müsbet  ilmin lşlğlnda,  Atatürk  ilke  ve inkllap-
         ian  aoEruıtusunda  ve oevletin  ülkesi ve milletiyle  bölünmer  bütünlüğünü  ortadan  kaldürmayt
                    n*rrn"      yetişme  ve  gelişmelerini  sağlaylcr  tedbjrleİi  allr"  (m,  58/1)  denil-
         "."i.i  "*
         ."ıt uir. iıkağr.iı.  ve odaöğr€tim  kurlmlarlnda  öğrenim  g6ren  öğrenciler  ile bütün  bir
                            "rşl
         ,.^iii*  ,r'" *roiu""   oirektif  mahiyetindekj  hükümlerin  yanl  5ıra  anayasa  "Atatürkçü   dü-
                                       (",) bilimsel  yoldan araştlrmak,  tanltmak  v€  yaymak  w
         ir"i.r',  l"iarn  ''"   '  *                                             (m,
                             '"kılaplarln] (.")
         i"rrilr  r"o.*  amaclyla   'Atatlrk  Kültür,  oil  ve Tarih Yüks,k  Kurumu'  kurulur"
         'rl*İ
                                                     geliştirme  ve  toplumda  yaygınla§!rma
                           *r"rek,  devlete  resmi  ideolojiyi
                nİn.r*
                        ",
          ödeviyüklemektediİ.
          Re5mii.|eolojininanaunsuİunı]AtatürkilkeVeinkllaplanoluşturmaklab€raber,..Türk'islam
          ..'n*,]io,"|,"*        düşünce  biçiminin  de  bu ana ü]nsıJrla  bağdaştığl  Ve ona  hiumet
                       "o,"na,n,an   ;ir  parçasl  haline  g€tirilmek  istendiği anlaşllm"*ı]r..*":*
          ",,ii'i'rJo*  ".r, '""'"iinin   ifade  ve  dü2enlemelerle   yansıülmaktadıı:  "Hiçbiı  haliy€,
          İ'orİ'n-O',  ,"n' ,o..,  un"yasaya  şu
          İİ'İi)rn,Uİİ  ..r-O*'nin,   -rlrl  varlığının  Oevletive  ilkesiyle  bölünm€zliğiesasınln,   Türk-
                                                                        (Başlangıç,  par-
                                                          q6r€meyeceği","
          iıoiin t ritive  maneri  değerl€rinin",  karşlsında  korunma
          ,'i  :*.     vatandaşlnln,,,  milli  kültur...  içinde  onurlu  .  *:"'  :il*:T: ::_Y'::
                                                            '
                   ""
                                    milli  gurur ve ihiharlarda,  milli sevinç ve kederlelde,.  mil]i
          '""""'""n,o"buyondegeıiştlrmehakveyetİisinesahipolduğtj,'.,,(Başlanglç,par'öJ;
          "Topluca  Türk  vatandaşlarlnl,
          ;;l;;".;  ;";;            nim€t  v€  küı{etl€rde  ve millet hayatının  h€r  tünü  tec€lIisinde
                           '.:,|erde,  ," hürriyetlerine  kesin  saygı,  karşılıklı  içten sevgi  ve karde$ik
           ;;         o'*,.'n'n  n"*                                                ve
                ";;ğ';,
           ;r;;;;.l.;,;,,.',   r hayat talebin,  hakları  bulunduğu","   (Başlanqıç,  par, 7);  '^Din
                              '
           ahlakeğitimveöğatimiDevletin96letimv€denetimialtlndayaplllr.oinkültürüveahlak6ğ'
                                           okutulan  zorunlu  dersler  aıasında  yer a|ı" ln,24l4l;
           *İ*'lİr  r"                                                         görevle-
                     "*İE",'.  'urumlarında  dayanlşma  ve bütünleşmeyi  amaç  edinerek",
           l'..lr'*"  ir"r ;aşkanl,ğl",  milletçe
           rir.rine  getirir"  (m.  ı3ö), Bütün  bunlar,  anayasa  ı,oyucunun  etkisi  alt|,da  kaldlğl  "'Iürk,ls,
           üam"  sentızinin  anayasal  yanslmalannl  oluştumaktadlr,
           R.$ni  ld.oıoiinin  ı.nd llk,l,rl

            sf,'dOııldrfl
            ısaz  nnuya.as,'n,n  .n b€lirgin  62elliklerinden  biri,  devlet nerkezli  biİ  toplum  Ve siyaset  anla-

            ,,i,,             ı9E0 öncesindekt  olumsu/"T:i:il   }:::$i'#:il ll::l.Ş :İ.'j;
                ".,,i.i.*",''.  ti,tan anayasa  koyuc
            lakcü  yapı9ln,  sorumlu
            Ş;;İ;;;r'';";,ı   "-   ş  ve "ıevıet  fıın"nın  yeniden  inşası  üzeıine  ku/uııJ  bir anayasa  ha
                                                                                     ı1
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18