Page 13 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 13
ile öğretim üyeleri ve yaİdımcllan seöestçĞ her türlü bilimsel araştlrma Ve yaylnda bulunabı
lirler. Ancak, bu y€tki, Devletin varllğl v€ bağlmslıllğı ve milletin ve ülkenin bütünlüğü v€ bö_
lünmezliği aleyhinde faaliyette bı]lunma s€rbestliği vermez" (m, 130/4),
Bunlara ilave ola€k, resmi ideolojinin bazen devlete pozitif bir edim yüklenmesinğ de daya-
nak oluşturduğ! 96rülm€ktedir. Anayasantn "Eğitim ve Öğretim Hakkı ve Öd€vi" k€nar baş,
(",) yaplllr"
ı,ııı madaesi, l'ığltim ve öğretim, Atatürk llkeleri Ve inkllapları doğrultusunda
(m. 4213) hükmünü içermektedir. Gençlerin korunmaslna ilişkin maddede ]se, "D€vlet, istiklal
v€ cumhuriyetimizin;manet edildiği gen§lerin müsbet ilmin lşlğlnda, Atatürk ilke ve inkllap-
ian aoEruıtusunda ve oevletin ülkesi ve milletiyle bölünmer bütünlüğünü ortadan kaldürmayt
n*rrn" yetişme ve gelişmelerini sağlaylcr tedbjrleİi allr" (m, 58/1) denil-
"."i.i "*
."ıt uir. iıkağr.iı. ve odaöğr€tim kurlmlarlnda öğrenim g6ren öğrenciler ile bütün bir
"rşl
,.^iii* ,r'" *roiu"" oirektif mahiyetindekj hükümlerin yanl 5ıra anayasa "Atatürkçü dü-
(",) bilimsel yoldan araştlrmak, tanltmak v€ yaymak w
ir"i.r', l"iarn ''" ' * (m,
'"kılaplarln] (.")
i"rrilr r"o.* amaclyla 'Atatlrk Kültür, oil ve Tarih Yüks,k Kurumu' kurulur"
'rl*İ
geliştirme ve toplumda yaygınla§!rma
*r"rek, devlete resmi ideolojiyi
nİn.r*
",
ödeviyüklemektediİ.
Re5mii.|eolojininanaunsuİunı]AtatürkilkeVeinkllaplanoluşturmaklab€raber,..Türk'islam
..'n*,]io,"|,"* düşünce biçiminin de bu ana ü]nsıJrla bağdaştığl Ve ona hiumet
"o,"na,n,an ;ir parçasl haline g€tirilmek istendiği anlaşllm"*ı]r..*":*
",,ii'i'rJo* ".r, '""'"iinin ifade ve dü2enlemelerle yansıülmaktadıı: "Hiçbiı haliy€,
İ'orİ'n-O', ,"n' ,o.., un"yasaya şu
İİ'İi)rn,Uİİ ..r-O*'nin, -rlrl varlığının Oevletive ilkesiyle bölünm€zliğiesasınln, Türk-
(Başlangıç, par-
q6r€meyeceği","
iıoiin t ritive maneri değerl€rinin", karşlsında korunma
,'i :*. vatandaşlnln,,, milli kültur... içinde onurlu . *:"' :il*:T: ::_Y'::
'
""
milli gurur ve ihiharlarda, milli sevinç ve kederlelde,. mil]i
'""""'""n,o"buyondegeıiştlrmehakveyetİisinesahipolduğtj,'.,,(Başlanglç,par'öJ;
"Topluca Türk vatandaşlarlnl,
;;l;;".; ;";; nim€t v€ küı{etl€rde ve millet hayatının h€r tünü tec€lIisinde
'.:,|erde, ," hürriyetlerine kesin saygı, karşılıklı içten sevgi ve karde$ik
;; o'*,.'n'n n"* ve
";;ğ';,
;r;;;;.l.;,;,,.', r hayat talebin, hakları bulunduğu"," (Başlanqıç, par, 7); '^Din
'
ahlakeğitimveöğatimiDevletin96letimv€denetimialtlndayaplllr.oinkültürüveahlak6ğ'
okutulan zorunlu dersler aıasında yer a|ı" ln,24l4l;
*İ*'lİr r" görevle-
"*İE",'. 'urumlarında dayanlşma ve bütünleşmeyi amaç edinerek",
l'..lr'*" ir"r ;aşkanl,ğl", milletçe
rir.rine getirir" (m. ı3ö), Bütün bunlar, anayasa ı,oyucunun etkisi alt|,da kaldlğl "'Iürk,ls,
üam" sentızinin anayasal yanslmalannl oluştumaktadlr,
R.$ni ld.oıoiinin ı.nd llk,l,rl
sf,'dOııldrfl
ısaz nnuya.as,'n,n .n b€lirgin 62elliklerinden biri, devlet nerkezli biİ toplum Ve siyaset anla-
,,i,, ı9E0 öncesindekt olumsu/"T:i:il }:::$i'#:il ll::l.Ş :İ.'j;
".,,i.i.*",''. ti,tan anayasa koyuc
lakcü yapı9ln, sorumlu
Ş;;İ;;;r'';";,ı "- ş ve "ıevıet fıın"nın yeniden inşası üzeıine ku/uııJ bir anayasa ha
ı1