Page 16 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 16
mez bütünlüğü'' ilİe§i de bu eğjljm' destekler bir nitelik taşımaktadll. Temel bir anayasaI de,
ğ.r olaİak kabul edilen bu ılke, milleti faİklllaşma jçermeyen tüİdeş bir varllk olarak kabul et_
mektedir. Nİtekim Anayasa Mahıem€§i/nin ''devletin ülkesi ve miIletiyle b6|ünmez bütinlüğü/,
ilkesine ayllnlll(an dolayl aç.lan siya§i parti kapatna dava|arına iljştjn verdiği kararlaJoa,
söı konusu iıkeyj ve bunun somltlaştnlmlş ifadesi olan sıyasi Partile; Xanunrr,- ui.,n"*
desini yorumlark€n geliştirdiği '.Türk mi]|eti'tanımı, faİklletnik, dılsel Ve kültürel k;;ıikl;rc
kapall "türd€ş bir topluluk olarak mill€t'' tanlmlnl temsjl et.nektedir. Anaya§a l\rahkemesj'nin
millet tanlml, daha çok bir ''etnik toplıJluk olarak Türklük'' tanlmlnı çağnşilrrnaktadlr.
Türdeş, kaynaşmlş ve farklllaşına ]çem€yen millet yakjaşlml, Kemalizm/in dayanlşmacl-koıpo_
ratist düşüncesiyle bir paıalellik arz eder. 8una göre nasll ıi miıl€t etnik, dil5;l ve &üıtıreioıa
rak homojen bir yaplya sahip.e, slnlfsal olarak da farı<ılıaşma içermeyen oir nite',o" *n'oi'.''
Toplumd dayanlş.ıa içinde
turdeş biryapl o|aral ongören bu anlaylşln lzlerini anayasanln Baş_
langıç klsmlnda yeİ a|an .'Topluca
Türk vatandallarinln mjlli gurur ve iftlharlarda, nillr s€vlnç
ve kedeıl€ıde/ milli varlığa kaıı hai ve ödevlerde, nl..t," rolr"l",a" ,. .ill;;;;";
;;.
ıürlü tecellisind€ ortat oIduğu, b;rbirinin hal ve hunyelleıine kesin saygı, karşr,-İ,lİ"İ'r.".'
ve kardeşlik duygulanyla.,. huzurlu bir havat
,,,"o.,;..";;,,;;,;;;;;:ilili:,#rj:T:.jil"il]iljlTJ,T;,,,ili|;ij."lij,];llli,
ranı,nda lorunma goremeyeceğı,,(par. ..Türı
5) sdy,enerek. miı|i menıaaderi;;;ğ];;.;
';;
rikli, sabit bir kategori olarak 5unulmaktadlr Anayasanln 2, maddesjnd€ cumhu,iyerin ıite,
lilleri araslnda sayilan ..toplumun huzuru,,ve
şln anaya9al kar§lllklarl ol".r* ,.*."r,.."u i,lludayan§m'' kafamlarlnl da aynl aniayl-
8ütİn.bunlann dlında/ anayasarüln 42. maddesıyle ,,eğitjm
siyle de''yükseköğrenim'' üzerinde'\devletin ve öğİenjm hakkl,,, ı30. madde,
ve deneıifiü-inin 6ngörülmesi ve oğre
nlm.öğretim öıgirrlüğun€ k,rıu.o,r|, n",,.lır.!l'"li'
tin çeşitIi ideo|;jit ,;" .;".;;;;;;il;";,;"resl, siyasipanilerin faaliyet oz9ürlüklerine iliş
ı;. j,,,,,,n",,",,,,i .ffi ; ffi ]:H: ;l;l;iİ:lffi ffi:I lnil ::*}:
şln gerellen olarak karşlml2a clımaktadır. Fr
Iendiricı ve yönıendirici nj,.,;*,... r"n,o o,"" llu',,l'_'öYleYiŞle,',nırlayıü, denetıeyici, ş,ki|,
saıimı"nın itadeleri olarak be|i,.€ltedir|er 0L duzenlemeler anaYasan,n "türdeş toplurr ta,
Aniyasadajfadeshibulan
bu dayanlşma(l duşunce modelini, toplı,msalve siyasalçoğulcu,uğu
ongoren çağdaş demokrasi Ve insan haklarü an
macr.korpoıaist anıayiı m ,
",,;;,,;;;;,;;İil';j,lli.İiliil,,Jjj,i::'İl;;T:ffi:,
İerek çoğUlculuk karşıtl bir duruş seİgilemekkdir
ı-*İr.
ı982 Anayasasü'nln toplum tasawurunun ana l
llk ilkesiolUşturmaktadlr. Anayasan,n bu iııe,i Ş nlerinden biİinide resrnl ideolojinin Jal!,
o,..o,,.,,-n""or,"' ;;;;# il:l' :ffllŞ]edüzenle,4 biçimi, dini aç,dan,a,I
Anayasanln laiklik ilkesine ilişkin düz?nlemeler
ıaikıik anıayışınün k;bu;;;,,;i;;;;;;;;:l"'aklld]ğlnda "nev'i şah.ına münhasır" bir
Anayasada bil yandan dınin toplumsal/kalnu_