Page 19 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 19

Hukuı  oavlĞti  H.nOi  Ekaanlaİa  orranlr?
        Tü.kiye'nin  en önemli  güncel  sorı]nu  hangisidir?  Yanlt,  kişilerin  konumlarina,  içinde  bulun-
        duklaİü ortam ve koşullara  göre  d€ğişebilir:  işsiİlik,  eğitjmsizlik,  yoksıJlluk,  qelir  dengesizliği,
        istiklarslzllk.,.8una  kaİşllrk,  "huİuki  güvenlik''  sorunu,  her kesimin  üzerind€  bırleşeceği or
        tak  yanlt  değil  midil?
        Hukuk  güVenljğinin  bulunmayrşl/  sadece  yudtaşlann  hak ihlallerine  uğramasl  ya  da haklannl
        eld. edememiş  olmasl d€ğil,  toplumda  hukuk kurallannln  "oİtak  iyilik"  ereğind€  harlrlanma_
        dlğ  ya  da  yürüllükte  bulunan  kurallann  heİkese  eşit  olarak  uygulanmadlğl  Veya baz]larlna  hiç
        uygulanmadlğü  yolunda  yaygln bir kanaatin  mevcut  olmasl  anlamlna  gelir.  Gerçektn,  kimi
        toplumsal  kesimler  öz9ürlükleri  50rumsurca  kullanüyork€n,  kimileri  ise hak ihlall€rinin  süreklı
        mağduru  duİumunda  kalabilmektedil.
        Kurallardan  slyİlma eğilimi  sadece  kjşiler  araslndaki  ilişkilerde  değil, y!rttaşlann  kamu  ma-
        kamlarl  ile ilişkilerinde  de  sbz konusu; iktisadi  faaliyetlerde  i5€  daha  yaygln.
        Ya siyasal  alan?  Doğrudan  ya  da dolayll olarak kurallan  ihIal etme  olaslllğl  €n  fazla  iktidar
        mekanlnda  görülmektedir;   çünkü  kurallaı  uygı]]aylc  konumda  olarlar, kurallann  kendilerin-
        d€n   çok   başkasü   jçin  geçerli olduğu   şeklinde   bir  yanllgıya  düşebilirler,

        sü]surluk  kazaslndan  §emdinli  saldli5lna  kadar  uzanan  olaylar zinciri,  faili  meçhul  ölümler,
        den  haksl2  tutuklamalara,  can  güvensizliğinden  işkence  ve kötü muamelılere  dek varan  ortam
        ve ı]ygulamalar,  Türkiye'de  hukuk  devletınin  tem€llendirilemediğinin  birel  göstergesi  değil  mi-
        dir? 8unlara,  mafyalalan  ve  çeteleşen  birçok sektör  d€  ekl€nebilir:  ihale  yolsuzluğu,  hazine
        ara2isi  işgali,  kaçak yapllaşma,  kaylt  dtşl ekonomi,..  Hukuka  aykırl  ve suç oluşturan  5öz
        konusu  durumlar,  anayasal  yaplnün  v€  siyasal  örgütlerümenin  hukuk  devleti  aşama5na  ulaşlp
        ulaşmadlğl  sorunsallnda  düğümlenmektedir.
         Hukuk  devletini  kurabilir  miyiu  ? iki koşulla,  evet: herkesi  hukukça  yönetilmeye  elverişli  konuma
        getirici  düzerüleme  Ve mekanizmalar  bu  yönde  genel  bir iradenil!  ortak  bir inancün oluşmasr,

         "Huü(ukça  yönetilme"  kaydl, önce  yetki  ve hak  aynşmaslyla  somltlaştlnlabilir.  "Yetki,   görev
        ve sorumluluk"  ilkeleıi  kamu  makamlarlnln  statisünn  ünlmlar;  "hak,  öz9ürlük  ve ödev"  üç,
         lü5ü  ise  yurttaşlafln  konumunu.  Herkesin  hukukça  yön€tilmesi,  yönet€nl€rin   de  yönetilenler  gi-
         bi  "yürİrlükteki  kurallara  tabi  olma"sl  demektir;  "huklrk  önünde  eşitlik"  ilkesi  herkes için
         geçerlidir.
         8unun  için öncelikle  yasama,  yürütme  ve  yargl  görevlerinin  birbirinden  ayn  orqanlara  veril-
         mesi  anlamına  gelen erkler  ayrül]ğı  halrlanmalüd  lr: Kural  koyan  makamla,  uygulayan  organ
         farklldir;  yargllayan  mercj  is€  her  ikisinden  ayn  v€  bağllns,zdlr.  8izdeki  duruma  gelince;
         1982  Anayasasl'nln  yapllanma  tarzl Ve uygulamaslnda,  Yasama  Meclisl'ne  fiilen  hakim  du-
         rumda  olan hükümet,  yargl  mensuplarl  üzerinde  de nüfuza  sahiptir,  Hükümetin  belırleyicj  ko-
         numu  is€  AKP  dönemind€  böyük  ölçüde  başbaİana  geçmil  durumdadlr.
         Öte  yandan,  vekillerin kendileri  de  yasama  dokunulmazlığl  nedeniyle  halk  kanıslnda ayrlcallk-
         ll bir konumdadlr.  Kıslr  döngü  ya  da  çelişkı  şudur:  Hükümet  v. Yasama  Meclisi  üyeleri,  yargl
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24