Page 22 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 22

Ekleyelim  kj,  "seri  imalat"l  andlran  yasa  yaplm  tarzl/  onlann  uygulanmaslnı  da olumsuz  yön,
         de etkilemektedir.
          Başkanllk  rejimi  yönündeki  tartlşmalara   şu  ik; soru  ile değinmek  yelinde  olur: Anaya9l  ve  si_
         yasal  yaplmızl  daha  çok  mu demokratikleştirir,  yoksa  daha  çok  tek kişinin  hakimiyetine  doğru
          kaymayı  ml belaberinde  getjrir?  Anayasal  sinemjmize  görc, yürütm€  Ve 6zellikle  hokümetin
         9üçlğ  konumda  bulunduğu  9öz  önüne  allnarak,  örneğin   şu  anda iızellikle  tek partinin   çoğun,
          luğa sahip  olduğU  bir dön€mdF  hükİmetin  ülkeyi  istikrarll  bir biçimde  yönetmesinj  enge|le.
         yen  dOrum  nediİ?  Var mldlr?  8unun iyjyanltlanma9l  gerekir.

          l]nutmamak  ger€kir  ki, cumhurbaşkanl  Ve Anayasa  Mahkemesi  gibi  kurumiar  anayasal  denge
         ve fİen  mekanizmalarldlr;   çağdaş  egemenlik  anlaylşl  ''paylaşllm,ş'/  bir egemenlik  anlayışlnl
         yansltlİ.  (AKP  buna  çok   me§af€li  ya  da yabancıdlr.)  Güçlü  bir muhalefet  partisi  m€vcıJt  olsay-
         dü, AKP   çoğunluğunu  ve hokümetini  dengelemek  daha  kolay  olırİdu.
         8u  n€d€nle,   mevcut  sistem  içsrisinde  yasama  Ve  yürütme  m€nfesini  açmak  5ılretıyle  görüşm€-
         ci, uzlaştlncl  v€  demokratikleştilici  öğeleri  yayglnlaştlİmak/  sorıJnlara   çö2ün  olarak  düşünü!
         melidir.  Düşey  erkler  aynllğl  (devlet   biçimi)  bak]mlndan  Türkiye meİkeri  yönetim  ağ rlıkll

         üniter bir yapıyl yan9tmaktadlr.  Bu  büyük]ükte,  ancak bu denli meİkeziyetçi  bir başka  de-
         mokratik  devlet  mod€line  rastlamak  ıordur.

         Tİrkiye  iki  ana n€den|e  adem-i mertezileşmeli  ya  da  bölgesel  yönetjm€  kaymaıldll:  Demokra-
         tikleşmek  v€  merk€zi  otoııt€yi  deng€leyici  biıimler  kuımak;  ortak  yerel  hizmetlerin  daha  etkili
         bir bıçimde  İaİşılamak,

         F.ansa'da  ve daha ileri olarak  italya'da  oldü]ğu  gibi,  halkln  oyı,  il€  kıJİulan  bölgesel  yönetim
         yeni demokrasi  alanlarlnın  yaratlımasınl
                                          5ağlar, 8öylece, genel  oyla olı]şan  ama  halktan  uzak
         olduğu  için  halkln  denetlayemediği  merkezi  yönetimin  yetkilelini  azaltlcl  Ve onu 5lnlrlaylcl  biİ
         yapllanma  ortaya
                       çlkar.  Kültürel  haklar  Ve etnik kimliklar  bölgesel  ö lçe kteki  yapllanm;da  da_
         ha   çok  uygulama  alanl  bıJlur.  Yaklaşık  yirmi  beş  bölge  ekseninde  bir;dem_j  merkeziyet,  Tür_
         kiye  için önerjlebjlir.

         0rtak yer€l  hizmetlerin  daha  etkili  biçimde  ka§ılanmasl  da önemlidir.  Tüİkjye
                                                                         çok  büyük  bir
         ülkedir  ve Ankara'dan  ydnetimde  zorlanmaktadlr.  8a§ta
                                                       çevr€,  şehircilik  ve turizm  alanlan
         gelmek  ü2ere,  yör€sel  sorunlar  bölge  yönetimlerine  b)rakllmall.'lr.
         8öyl€  bir  yapl  istanbul,  Anıara  ve izmir  gibi  metropoıl€rde  ylğılmalan  azaltlcl  etki  yaratlr  ve
        bölge  merkezleİani   çekıci  İllar.  Ekl€mek  gelekir  ki, Avrüpa  Birliği  de bölgeseı  argıtıenmeye
        dayall  biİ bırlik  öngörmsktedjr_  Asllnda  bölge  yönetimj  ,,sürdürüleb;ljl  gelişme"  bi;imi ola;İ
        da tasarıanabilil

        Erkl€l  ayrlllğlnın  iki  boyutu  ve uzman_özerk  kurlluşlaİ:  Güniimüzde  llasi!  üç devlet  qörevıyle
        örtişen  alanlann  dlşlnda  kalan  sekt6rleri  düzenlemek  ve denetlem€İ  amaclyl;,  ıaa.l w slyasaı
        hiyerarşj  dlşlnda  uzman  ve  özerk  kurlmlar  kategorisi  gider€k  geljşmektedir.  Bunlar ülkemiz
        açlsından  hem;lgilj  s.ktördeki  kam!  hizmetinin  gerekleri/  hem insan  haklarl  Ve  hem  de de_
        mokratik  ytinetim  baklm.ndan  yaşamsaldlr.  rlukuk  devl€tine   çoğulcu   yaplyl  karandlran  özelli_
        ğe  de sahiptjrleİ.

        20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27