Page 27 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 27

ğin,  süİdüİüıebilir  gelışme  politikasl  ancak  çeVre  ve  g€lişme  haklarl  birlikteliği  ile uygulamaya
         geçirilebilir.  Yıne  "barlş   hakkl" ekseninde  bugün  tadışllmasl  bile  yaptlrıma  tabi  tutulabilen
         "vicdani  ret hakkl"nln  bırçok ülke anayasaslnda  dürenlenmiş  olduğunu unutmamak  g.rekir.
         (Türkiye  cumhuriyeti  Anayasa  Önerjsi'nde,  "çevre,  barış  ve  gelişme  haklan"  başllkll  bölüm
         altında,  ormanlarln  korunmasl  ve  geliştirilmesi,  doğal  kaynaklann  Ve klyllann  korunmasl,  in-
         sanllğln  ortak  miraslna  9ay9l,  yerleşme  Ve konut  hakkl  9ibi,  "insan-çevre"  ilişkisinde  gündeme
         gel€n   ç€vresel  değenerin  insan  hakk  olarak  korunmasl  üzerine ayrlntlll maddelere  yer veril
         miitir.)
         siyasal  örgütlenme  alanüna  gelince,  öncelikle  üç klasik  devlet organlnl  eİkler aynlığl  ilkesi  ]şl-
         ğlrda  yeniden  yapllandlrmak  9erekir.  Yürütme-yasama  ilişkjsini  bu iki organ  araslndaki  ışbiı,
         liğyle  slnlrlayan,  milletvekillerini  hükümetin  hakimiyet  alanl dlşlna  çlkaracak   hem yaplsal
         heın normatif  bir  düzenleme  tasarlanmalldlr.  Yasama  dokunulmazllğ  nl hukuk önünde  yön€-
         ten-yönetilen  arasünda  eşitsizlik  yaratmayacak  eşiğe  çeİmek  ger€kir.  Kurumlar  araslndak;
         denge  aray]şlnda,  iktidar  bir'buyurma"dan  çok  "paylaşlm"  olgusu  biçiminde  anlaşllmalıdlİ.

         Yar9lyl  kurumsal  yönden  güvenceli  ve bağümsl2 kllacak  bıçimde  yenid€n  yapllandlrma  gereğj
         vulqulanmalıdlr.  8u arada,  şu  anda  mevcut  olan askeri  yargl  dü2enleri  Yargltay'a  ve  Danlş-
         tay'a  bağlanmalldlr,

         Üç devlet  organl  yanlnda,  uzman  ve ö2erk  nitelikli  dü2enleyici  Ve d€n€iley]ci   kuİumlaİ  katego,
         risjni  de anayasal  güVenceye  kavuşturma  gereği  açlkhr.  Yine Türkiye Cumhuriyeti  Anayasa
         Önerisi'nde,  Kamu  Denetçil€İi  Kurulu, Yüksek  Öğrenim  ve Üst  Kuruluşlarl,  Görs€l  ve işitsel
         llelişim  YnLset  Kurulu,  (üıtur  v€  Sa.at Yİlsek Kurumu  9  bi lu.umlar  "l,/man  ve Ö?elk  Ku.
         rı]iı]şlar"  başlrğl  altlnda  dü2enlenmi§til  (md.  ı36 vd.).
         Detlet  biçimi baklmlndan,  üniter devlet  şekli  korunmalü,  ancak katl merkeziyetçi  yapldan
         uzaklaştlncl  ve böl9e  yönetimini  de öngören  bir düıenlemeye  gidilmelidir.  Yine  Türkiye  Cum-
         huriyetj  Anayasa  Önerisi'nde  yer  alan bjr hükmü  aktalallm:  "Yerel  yönetimler,  bölg€,  beld€
         veyi köy halklnln  ortak  yerel  gerek§inimlerini  karşllayafı  ve qenel karal  organlarl  halk tara,
         flnoan  §eçjlen  kamu  tüzel kjşileridir.  Yerelyönetiml€r/   ülke bütünlüğüne,  coğrafya  dı]  ]mı]na,
         ekonomik  koşullara  ve kamu  hizmetlerinin  gereklerine  göre yasa  ile oluşturulacak  biriml€rdir.
         Böl]e  yönetimi,  ülkenin  bütünli]ğü  ile illerin v€  belediyelerin  yetkilerine  saygl  çerçevesinde
         bölgenin  iktisadl,sosyal  ve kültürelgelişimınisağlar,  alan düzenlem€sinibölgenin  özelliklerini
         gö2.terek  gerçekl€ştirirler,"  (md,  l35, f, l ve 2),
         Böyle bir düzenleme  dırlürmunda,  merkezi  yönetimle  bölge  yönetiml€li  araslndaki  yetki  payla,
         şlm   nln  anayasaya  uygun  olarak  kullanllıp  kullanllmadlğlnl  d€n€tleme   yetkisi,  birçok  Avrupa
         devlellerinde  olouğtr  9lbi  Anayasa  Mahkeme,i'ae  tanlnmalldlr.  ole  yandan  anayasaya,  aynca
         demoklasiyi  derinleştirici  Ve yaygünlaştıncl/  referandum,  halk inisiyatifi  Ve halkln  vetosu  g'bi
         yan  doğrudan  demokrasi  yollarınl  da koymakta  yarar vard.r.
         Yeni anayasa  hangi  usü]l  izlenerek  hazırlanmalldlr?  En demokratik  yöntem  hangisi  olabilir?
         8una  insanoğlu  h€nüı  tatmin  edici tam bir  yanlt  verememiştir.  Türkıye için  şu  önerilebilir:
         "HıJkuk   devleti   jnancl"na   sahip  olan  siyasal  grDplar  yeni  anayasa  öneri metinlerini  onaya  ç]-
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32