Page 28 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 28

ıamalı  ve bunu yaparken  bugüne  kadar hazlrlanmlş  olanlan  da  9öz  önün€  almalldlrlar.  son-
       ra, gün  işlğlna  çlkarılan  öneliler  üzerine  anayasal  taİtlşmalaİı  toplum5alla§tlİmak  gerekir.
       Daha  sonra  halkoyu  ile kurucu  bir m€clis  oluştlrulmall,  değinilen  birikımler  orada  tek bil
       metn€  dönü§türülmelidiİ.  Ve nihayet,  hazlrlanan  metin  bu  kez  onay  açin halkoyuna  sunulmall,
       dlr. sunuş tarzl  is. seçenekli  olmalldır;  yani  ret  durumunda  yeni  bir  metnj  yazlm  seçeneği  açlk
       tutulmalldlr.


       0ç Düı.rli  Yapllınn.  An|an.k
       Hukuk  devleti  ve onun kidayanağı   §u  iki soru  etraflnda  ortaya  konmıJştur:   \1Hangi   demokra_
       si?"  ve "Hangi  insan  haklan anlaylşı?"  Tlpkı  huk!k d€vletimekanizmasl   9ibi,  onun vazgeçil_
       me2leli  olan  insan haklan  ve demokrasi  de  günümüzde  artlk  ulusal  ölçekle  nnlrll  kavramlar
       değıldir,

       Konunun  ulusal,üstü  boyutu, d€vl€tin   hukukıJnun  aşlldlğl mekanl  ifade  etrnekted;r.  lJlusaı-öte,
       si ala.da  "hukukun  üstünlüğü'/,  insan  ha}<larl  nedeniyle  ve sayesinde  oluşturulan  gİvence  sis,
       temini  ifade  etmektediİ.  insan,  haİlan  saye§inde  uluslararasl  hukı]kun  öznesi  durumuna  yük_
       s.lmiştil.  Bu nedenle,  insan  haİlannln  ulusal_üstü  boyutu  demokrasiden  daha  9üçlüdüİ.  Ger_
       çekten,  devletlerin  bu  konuda  takdir  yetkisi  siyasal  rejime  ve kurumlara  oranla  slnırl]  kalmak-
       tadır; fakat eklemek  gerekir  ki, AB  gjbi  ulusal_üstü  örgütlere  entegre  olunmasl  durırmunda,
       sıyasal  temsil,  devlet.ötesi  alana  da ta9caktlr,
       Başlndan  beri  Birleşmiş  Milletler  6rqütü  Ve Avrupa  Kon*yi'ne  üye  olan Türkiye,  Avrupa  Gij-
       venlik  va işbirliği  Teşkilatl'nın  da içerisinde  yer  almaktadlr.  Bunlar  Türkiye'de  hukuk  dev eti,
       nin pekıştirilmesine  elverişli  uluslararasl  yapılanmalardlr,  Bu aİada 1nlrlayltl  v€  güdüleyicı
       uluslararasl  bağlant.lara  da değinmek  gerekir.  0meğin  içinde  yer  aldlğlmlı  NATo, artık ABD
       askeİı  müdahalelerinin  "destek  9ücü"  haline  gelmiştir,  Küres€lletme  ise hukuk  ve demokrasi_
       nin hayll uzağlndadlr,  Bu değjnmelerin  ötesinde  şu  saptama  yapllabiljr:  Hukuk  d€vıetı  olabil_
       diğimiz  ölçüde,  d€vlet_üstü  alanla  etkileşim  ve uyumlaşma  süreci  kolaylaşlr.  0 6lçüde  de iç  ça_
       tlşmalar  göreceli  kallr.  Bu noktada  "ulus,devıet"jn  dönü§ümünü  belli milliyetçi  saplantllann
       ötesinde !luslalarasl  alandakj  gelişmeler  lşüğlnda  yeniden yorumlamamız  gerekmektedil.
       işte bu geljşm€ler  lyğlnda,  haklar  alanlnl  ve demokrasi  kılrumlarln,  da "ulus_altl  ölç€k"ler
       iç]n  çok  qöİmem€k  gerekir;   çünkü   ulusal  nitelikli  mekan  ve kurumlar  geçen  on ylllala  göre
       ileri deİecede  farklllaşmışlardır.  Klsacasl,  "insan  haklan  ve demokrasi  baklmlndan  kendimizj
       ve İlkemiıi  Dünya'ya açallm; buna karşlllk,  ülke  içerisinde  farkll  küİtirel  Ve €t  ik yaplan,
       demokrasiye  ve  ]nsan haklarına  kapalı tutallm//  yaklaşlml  çoktan  aşllmlştlr.  8unu  kabull€n_


       Diğer  alanlara  9irm.ksiıin  şu  saPtamayla  bitir€lim:  Hukuk  devletini  kurabilmiş  bir Türkiye,
       kendilığinden  1)ölge  devlede/ini  de etkileyebilec€k  güce  sahip-  5ay9ln  bir konuma  gelecektir-
       Bu da ancak  y€n]  v6  çağdaş  bir  anayasayl  başlangüç  eşiği  yapmakla  mümkündür,
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33