Page 24 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 24

lan günümİzde  b€lli  ilişkiler  düzleminde  anlam kazanlr  ve hukuki düz€nlem€nin   konusunu
        oluşturur.  8u  çerçevede,  her  ne kadar hak Ve özgürlüklere  5ay9l  ve ihlal  açlslndan  yurttaş_dev-
        let il;şkisinde  gündeme  gelse  de,  yatay  ili§kiler  yönünden  insan  haklarl  5orunsall  qid€İek  geniı
        leyen  bir alanda  gündeme  gelebilmektedir,  Yine,  insan,grup  ya da insan_kurum  (kurumsa]
        bağlamda)  insan  haklarl,  insan,;ktisadi  faalıyetler  ilişki5ind€  olduğu kadar,  insan_çevre  il]şki_
        sinde  de söz konusu oJabilir.  Bu ned€nle,  hak  Ve öz9ürlük  ihlallerinjönlemek  Ve insan  haklan_
        nı ilerletmek  için  jlişkiler   alanına  göre  düz€nleme  yapma  gereği  büJlunmaktadır.
        Hak  v€  öz9ürlük  katEgorileri  bakımlndan,  özgül  düİenleme  gereği  söz konusuduf|  siyasal  hak-
        lar ve iktisadi  özgrllüklerden  her ikisinin  ortak  paydaslnl  "liberalizm"  oluştürur.  Ne var ki,
        siyasal  faaliyetler,  seçim kanunlall  ve harcamalar  drşlnda  elden  9eldiğince  az düzenlenir;  ya-
        ni€sn€k   bir §tatüden  yararlanlr.  Tam  tersine,  giderek  karma$k  hale  gelen  iktisadi  {aaliye0er
        slkl  düzenlemelere  tabi  tutırlmaktad  r, AB ölçeğinde,  piyasa  ekonomi5j  oldukça  aynntrlü  bi_
        çimde   düzenlenir.  Örneğin  Fransa'da,  s€çim  haİcamalan  limitini  a§an bir adayln milletvekilli
        ği  dü§ebilir;  Türkiye'de  ise bir milletvekili  seçim  kampanyasl  slraslnda  yapnğl  konuşma  nede
        niyle  kovuşturmaya  tabi tutulur.  Yıne  Fransa/da  banka kirrmak  çok   zor olduğu  gibi,  ''hortum
        lamak"  da  pek  mümkün  d€ğildiİ.  Biıde  ise  kuruluş  kolayllğı  ile  \\hortumlama''   kolaylğl  ala_
        slndaki  doğru  oranfu,  bellekleİde  acl bir  şekilde  bütrn canllllğlnl  muhafaza  evnektedir,
        K]sacar,  iktisadi  629ürlükler  ile siyasal  özgürlükler  ara§lnda  mevcut  olan  te15 yönlü  çalp]kll,
        ğl  gidermek  gerekir.  Bu yönde  bir dİzenlemenin  siyasal  panil€İ  açl5lndan  anlaml  şu  olacaktlr:
        Hem sosyaı  demokrat  partiler  hem  de liberal  panil€r  k€ndi  örgütlenme  mod€line  ve  piyasa
        ekonomjsin€  ilişİjn  telcihlerini  ortaya  koyabilecekl€rdir;  ancak  bunu h!kuk,özgürlük  dengesi_
        nj gözeterek  yapabll€ceklerdil,

        Kijllirel  hakla.  ve azınll  ha^lalı  aç.s|ndan bak,ldlğlnda,   ..d;l5el,  dinsel,  etnik';  farkll lklal
        her  jki  hak kategoİısi  için  ortak temei oluştuİur,  8aşllca  fark  şudur:  A2lnlık  haklan  çoğı]  za_
        man  grup  olarak  tanlnmayl  da beraberinde  getiriÇ  fakat  burada  asül sorun,  azlnllk  haklarlnın
        yalnlzca  kültürel  haklarla  ml slnlrll  olduğu,  yoksa  siyasal  hakları  da  kapsamlna  alüp  almadlğl-
        dlr. 8u,  in§an  haİlan  uluslarara,  hukukunda  Ve karşllaştırmaıl  anayasa  hukukunda  tartlşma_
        ll olan  ve farklı  dü.enlem€leri  beraberinde  getıren  bil  konudur.  Klsacar,  kültİr€I  haklar,
        mev€ut  haklar  dü.eni  yanlnda  .'artl   haklar''  tanlnma9nl  gerekli  kllark€n/  azınllk  haklaİ,  söz
        konusu  "artı  haklal"ın  çerç€vesini  oluıuran  bir  grı]p  statüsünü  de beraberinde  g€tirmektedir.
        Böyle bır statü  tanlnsa  da, kültİreı  haklar  ağlrllklıdlr;  zira  siya9al  alan, fikri d€rinljği  öne  çl_
        kardlğl   jçin,  siyasal  düzlemde  farklllıklar  değil, daha  çok   ülkenin  sorunlarına  ortak  çö2üm
        araylşlarl damqaslnl  vuımaktadlr.  ("Mü2akereci  d€mokra§ı'  tarıınl hatlrlatallm).
        Bizde  etnjk faİkllllklar  sorununu  ve bu arada  ..Kürt  sorünu''nu  bu  çerçev€d€   düşünmek  gere_
        kir. Kültürel  haklal  geliştirilerek  eğer böl9e  yönetimini  kapsamlna  alacak  bir  adem_i  merkezi_
        yet yön€timi  gerçekl€ştirjlebjlirse,   siyasal  haklarl  yine'.siyasal  ve ulusal birlik''  ekseninde
        ilerl€tm€k   ve uygulamaya  koymak,  Türkiye  açls]ndan  savunulmasl  geİeken  en akllclyaklaşlm







        22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29