Page 20 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 20

organlarlnl  güdüleme  ıradalerini  süİdüİdükleri  halde,  yarglsal  bağlşlkllk  statüsünden  yarar,
        1anmak  için sonuna  kadaİ   çaba  9östermektedirler.

        Bu durum  hukuk  devletini  iki açldan  zedelemektedir:  oevlet erkleri  araslnda  denge  ve  fren
        mekanizmalarl  işlemem€kte,  politik  şahsiyetler  ise yurttaşlara   9örc  ayrlcallkll  bir hukuki  sta-
        tüye konulmu§  olmaktadlİ.  Bu konum,  yöneticilerin  doğrıJdan  işlemlerjnin  yanl  51ra   _kamu
        ihaleleri  9ibi-  dolayll  işlemleri  de kapsamlna  alabilmektedir.

        siyasetin  9ölqesi  altlnda  bulunan  yargl,  kendi  içeris]nde  de  parçalldlr:  sivil  yargü-askeri  yargl.
        ikj ayn  yar9ı5al  düzen,  hükuk  devletine  yabancl  bil yapllanmadlr.  Bu durum  bil  yandan  yargl
        organlnl  zayıflatlrken/  dığer  yandan  hukuki  ayncallktan  yararlanan  siyasal  s.nlfa bir yenisini
        eklemektedir:  "askeriye",
        Yarqlnün  kendisinin  de donanlm  eksiği  ve iş yükü  ağlrllğünln yan  slra, hukuki  formasyon  Ve
        ba§anm  sorunır  gö2 ardl  edilemer.  Bu nedenle,  yargl  meİciled  hukuki  mantlk  sürecinden
        uzak|aşlp,  -vatan  kUrtanclllğı  gibi-  hukuk  dlşl b€lii  §ıyasal  aklmlara  kendilerini  kaptlrabjl,
        mekted]r.  Dahası/  milljyetçi_maneviyatçl  eğiliml€re  yatklnllğü,  kararlanna  yanslyabilmektedir.
        8u eğilim  ayrlk  bir durum  değiıdir.
        Hukuk  devletini  kurmak  için  bü sorunlar  9ideİilmeli  ve  kurumsal  denqel€r  5ağlanmalıdlr,  An-
        cak, bunlaİ  yetmez;  aynl zamanda  yürürlükt€ki  kurallaİ  da  elden  geçirilmelidiİ.  BU  i§e huku_
        kun  ]çeriği  sorunlnu  gündeme   çlkarmaktadlr.  Hak  Ve ö2gürlüklelin  önünü açmak/ iktisadi  ve
        mali  sektörü  düzenli  hale  getimek  amaclyla  birçok  yasa  değiştirilmiş  ve  yenileri  yürİrlüğe
        konmuştur:  TcK,  cMK, TMK.8asın  Kanunı],
                                             Çevre  Kanunu,  8ilgj  Edinme  Hakkı  Kanunu  gj_
        bi. Ne var  ki,  yasal  düzeltimleİe  karşln  ne can  güvenliği  sağlanabilmi§,  ne de  ifade  öz9ürlüğü
        güven€e  altlna  alınabilmiştir;  ne iktisadi  hayat  düzefle  konabilmiş,  ne
                                                                 çevra  katlianl  üjnlene,
        bilmiş,  ne  de  devlet  işlemlerj  saydam  hale getirjl€bilmjştjr,
        Demek  kı,  yapllan  düıenlemeler  hukuk  devletjnın  içeriğıni  yan§ltma  yönünden  yete/li  değildir,
        Şu  halde  yasalann  nasllyapıldlğ]  kadar,  ne tür kurallar  öngördğğü  de önemljdir.  Niteiik  yönün
        den,  "öz9ürlük_yap!nm''  dengesini  sağlayamayan  yasalarln  ayrlca  yaolm  tanl,üln  da demokra-
        tik olmamasl,  uyquıamada  etkililik  bakımlndan  birçok  sorunu  beraberindr  qetirm€ktedir.
        "Ülkemızd€  hukuk  devletini  kurmak  mümkün  mü?''  8unun yanl!,  kuşkusuz  ..Nasll  bir  dev_
        let?/'sorus!  yanlnda,   '.Hangi  demokrasi?''  ve  ''Hangi  insan  }ıaklafl?'' sorulanyla  birlıkte  araş
        bnlmalıdlr,  Ancak,  hukuk  devletinin   ]lhuk!kun   üstünlüğü,  deyimiyle  ifad€  edilen  ü]lu5al  ü§tü
        boyutu  da unutulinamalldlİ,  BunıJn  somut anlaml   şudur:  Yanll§  hesap  artlk  stfasbourg'dan
        dönmektedir.
        H!kuk devletini  kurmanln  ıkinci  koşulu  olarak  belirlediğimiz'.gen€l   jnanç''   kaydlna  değin
        mekle  yetinelım.  işaret  edil.n kurumsal  Ve normatif  düzenlemeler  geİçekleştirilse  de, bu;lar
        tek  başlna  y€terli  olmaz,  Demokratik  meşruluk  ön€m|idir,  Kam!  yararr  ereğinde  konan  kural-
        lara aynm  göz€tmeksizin  herkesin  saygl  göstermesi  yönünde  oİıak  biİ  kanaatin  oluşmasl,  aksi
        halde  hiç kimsenin  yaptlnmdan  slynlamayacağl  yönünde  9üçlü  bir iradenin  otaya  çlkma§  g€_
        rckiİ.  '\Hukuki  güvenlik''  yoksunıJ  bir toplumda,  diğer  bütün  eksakleİ  '.yoksulluk;'  ve  .,yok_
        sunluk"lar  qÖreceli  kalır.  t]nutulmamalldlr  ki, birl;kte  yaşama  ıradesi  ballı bir'.oydaşrna''  ile
        nümkin;  oydaşma  ise,  ancak b€lli  o4ak  değerler  ü2erind€ki   l'uzlaşma']ya   bağll.
        ı8
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25