Page 15 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 15
Nürdç*frW xüprııfurn
Reami ideolojinin temel ilkelerinden birini oluşturan "milliyetçllik" ilk€si, anayasada "Ata_
türt milliyetçiliği" şeklinde ifade edilmektedir. Anayasanın 2, maddesine 9ör€ ^'Türkiye cum-
huriyeti... Atatürk milliyetçiliğine bağlı... bir.., devlet"tir, Anayasanln Başlanglç klsmlnda
"hiç;ir faaliy€tin... Atatürk [,,lilliyetçiliği, ]lk€ Ve inkllaplan karşlslnda koruma göremey€ce,
ği..:' söylenerek bu ilke qüçlendirilmekt€, 4, maddeyle de değiştirilemeyecek anayasal değer,
tı"ı, sayllmaktadlr, Bu ilke ve bunun önemli bir parçasl olan "devletin milletiyle
"r".,nou
bölünmez bütünlüğü" ilkasi anaya§anln birçok maddesine de serpi§tirileİek, milliyetçilik konu-
sundaıi duyarlıllğa vurgu yapllmlştlr.
Resmi teze gör€ Atatürk milliyetçiliği sübjektif nitelikteki bir milIiyetçilik olup, kökeni ne
oır.sa oı.rn iireyin, ı"nti5i 9jbi olanlaİla birlikte kad€rde, klvançta ve tasada ortak ve bölün-
me, bir bütün oluşt!rduklan duygu, düşünce ve inanclna dayalldır, Anayasada geçen "Türk"
,. lirn,*" qib; kavramlar herhangi bir etnik kökene ya da lrka 96nderme yapmamakta,
iı*iıı..,niı ı.oi*i, dili ve dini ne olıırsa olsun Türkiye cumhuriyeti d€vletine Vatanda$lk
i"oi u. o"o', ı- ifade etmektedir, Anayasanln "Türk vatandaşllğı"nl düzenley€n 66,
"r*"'
."'oo"r,,i"o* o*n,r" vatandaşlık bağl ile bağll olan herkes Türk,tür,, demek suretiyle bu
gerçekliği diıe getirmektedir,
Kuşkusuz, tek başlna anayasa metninden hareketle bu tezin doğruluğunu test etmek güçtür,
,ri" o'r r"*" -ayasa altı m€vıuata, mahkeme kaıarlarlna, kurucı] elitin açıklama-
'ri," i]o"r r"*" * rgulamaya bakmak 9erekir, Ancak, 2o0r değişiklikleri öncesi metin,
*.,"r,
resmi tezin doğruluğrr
o] r"l, iı,i ı,ııı. lı. t,ala anayasada melcut olan üç düzenlemenin,
"ı""
i",irr** nrrr, *au" oiİ nitelik ta§ldlklarlnl söylemek mümkündül, Anayasanln €ski met-
değişiklikleriyle kaldlnlan "oüşüncelelin açlklanmaslnda ve
"'""l*""'\/.-r*. "nayasa olan herhanoi b:r diı kullanllamaz" (Anayasa m, 2613) ve
,"r',i#.o"
r"*klanm,ş
"-""
l,i"","o r,.*,-'n,r","n tıerhangl bir dilde yayım yapl'amaı" (A*yasa,m, _2|11lTi:ll
esas itibariyl€, turlıye'de konoşulan yerel dille,in kanunı ouıen,
',';;;;;;;;; ";" ;","ğı" mümkün kılmak amaclyla konulmuştur. Vatandaşlarln kendiana
ia*,"ö",*,an"u."]ni
;;''';;;r;';;u** açtklamasını, düşüncenin ana dild€ yayllması ve yayımlanmasını yagkla-
;;;;;;' ;;;;n..;," "evaz veren bir anayasanın sübiektif milliy.tçilik anlaylşın, kabul et-
tiğini s6ylemek güçtüt.
Aynca, Türkçe,d€n başka hiçbir jilin .llll;:iljil,.1;;.1:j:,]Jil:İ:f"ll1'İ:
olguğl dlq,_ğ, *-;;
ana dil|eri olaral, olutulamayacağınl ve öğretilemey€cegnl Türk kültürü
,;,,,,,,,
i.. * i.n*", mümkündür, Bunlann yanl slra"' ",
';erlendirmek yo dan araİlffLİl]llİi.lİ,,}]lH:
".r,
;,, ;il:;,; ;;;,;., d ı n, b ı mse, şİİ,İ'
yapmak amaclyla... 'At,turk KültÜr, Dil ve l
'-J"İ. İro*" ,*resinin etnik bir köken€ atıf yaptğı anlaşılmaktadır,
,"n"", ,nahkeme kara/lan ve uygula-
A.avasada yer alan bu düzenlemel€r konuya ilişkin m€vzuat,
gib t . .o, . i.
;,Xİffi;;; **; .;.İ,,ıldiğinde, Atatürk milıiyetç,ı,ğınln miııeti yekpa,e biı bülun olarak
H;;l;" ;;,;;;;;; ;;,.a.u :,H li:;jj'll,ffi;:[iİ #:J
Atatürk milllyetçiliğinin bi/ parças nl oluştu
13