Page 12 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 12

An.ya..'nln  id.olojik  T€r.lhi
         1982 Anayasasl  ideolojik   çoğulculuğu  önqörmem]ş,  tek  bir ideolojiyi  tartlşllmaz  ve üstün  bir

         değer/referans  kaynağl  olarak  kabul etmiştir.  Böy]elıkle,  öz9ürlükçü  bir s]yasal  sistemin  ''ol,
         ma6a  olmal.'  koşulu olan anayasa  Ve devletin  ideolojik  talah]zlğl  ilk€si  bir tarafa blrakll_
         mlştlr.  oysa  çağdaş  öz9ürlükçü  demokrasilerde  devl€t,  bİtün  ideolojilere  eşit  uzakllkta  bu]u,
         nan, vatandaşlannı  belirli  bir ideolojiyi  kabıJle  20rlamayan  ve bu  konudakı  tercihi  onlala blla
         kan  tarafslz  bir devlettiİ.  Bu tür demokrasılerde  anayasalarln  varoluş  nedenl€İinden  ve nihai
         h€deflerinden  birı  de, toplumsal   çoğulculuğu  ve  bunun  bir türsvi  olan siyasal/ıdeolojik   çoğul-
         culuğu  güVence  alİna almaktlİ.

                                                                             .'Kema_
        Anayasanln  ruhıJnu,  özünü,  varoiuş  nedenini  V€  yön€ldiği  hederi  t€şkil  eden  ideoloji,
         lızm'/dil.  Doktrinde  ''Atatürİçülük''  oiarak  da adjandınlan  bu ideolojik  teİcih, an;sada  ge_
        nellikl€  "Atatülk  ılke  ve inkllaplan/'  olarak  ifade  edilmektedir.  Anayar"n,n  oavı"  iil, t.r.iırt.
        bulunduğuna  ilişkin  tespit  Anayasa  Mahkemesi  talaflndan  da paylaılmaktadl..
                                                                         ıuı.ı'.  on"_
        yasa  Mahkemesi,  l983/2  esas  saylll karannda,  '.Atatürk  ilke Ve inkl]aplan(nln)  .-. t982
        Anayasar'n.n  tem€l  dayanağlnl  ve felsefesjni  oluştur(duğUnu)''j  ıgsg/l  esas say,ı,  ıaranndu
        ise,  Başlangıç'ta  yeı  alan  Atatürk  ilke  ve iniılap|annIn
                                                     "Anayasa  maddehrinin  ;acı;];e  ;;:
        nünü  belırleyen  bir kaynak''  oiduğunu  söylemektedir.
        i:]::lT   *..  konusu  id€olojlk  tercihl.  8arlanglç  tlsmlnda   çok  be'irgin  bir biçimde  ilade
        eollmekledir.  Anayasanln  Başlang|ç  k|smlra
                                            9öre.'8L  Anayasa,  Turklye  cr.ı'r.'yıi,nl"  ır.
        rıJcusu,  ölümsü2  önder  ve eşsiz  kahraman  Ata
        ink ap ve i keler  doğİuıtu,;"",;;;;;,,_i;:::   ::lffil.l ;]ffi:il#j,:],;i;#
        de  (par,  2);  (..,)   'hiçbir  faaliyetin'  Türk milli  m€nfaatlerinjn,   Tüİk vaı,g,",",  o*ı",ı   ,ıi"-
                                                                             ""
        siyle bölünmezliği  esaslnln,  Türklüğün  tarihi  Vı      .i1llliİ'i],"1;"lİ
        ke ve.inı  ıapıaıı  ve mede;,,.(,;;;;;;;;;;ilT;"İ;:"l;lH;İ
        gereği  olarak  iutsaldin  dıJygulaıinın,  Devlet  işlerine  ve politikaya  lesinlitle  t".;',ı. ;;r;;
        cağl  (par_  5)''  ş.klinde  yorumlanlp   uygulanmak  üreİe  tevdi ediimir,'r.
                                                                  ',  'oo"'i..,'o'.
       tün olarak  Anayasan  n, Kemalizme  aykln  bjr biçımıe  yorumlanamayacağı   i'
                                                                   ve n,ro,r'o",ir"a
       bu ideoloji  karşlslnda  korı]ma  göremeyeceği
                                           tasrih  edilmiştir,
       Anayasa  koyucunun  tercihine
                               şayan  olan  re'mi  id€oloji,  anayasanln  normatif  klsmlnda  da ifa-
       de5ini  buımaktadır.  Anayasanın  2. maddesinde  cumhuriyet,|"
                                                            "n.İ*;,;;;;;;-;;,,;;
       "Atatü*  mi]]ietçiliğhe  bağlılık'',  a, maddeyle  değiş,'.''o,",''*.,*,n"   oJ,oni;;';:;;.
       madded€  milletvekillerinin,  ı03.  maddede  ise  cumhurbaşkanJnln  ü2er'".   o'i i'*
       olarak  kabuledilmektedır,   l74.  maddede  i5e  daha  da ileri  gidjlerek,   "",  'ç,'ı'.r'
                                                                    ı",ir"'"..,"  *"_
                                                              'ın,
       yasaya  aykln  olduğu  ş€klinde  anlayllp  yorumlanamayacağl   hüküm  altlna  alınmaktadlr.
       1yica,les,lıl   ideolojinin  kimi  i{keleri,  anayasada  düzenlenen  bazl  t€m€l   hak ve  .i29üİlükler
       açısından  birer nnırlama  seb€bi  oıarak  i'ngörüımekt.a,r.,  .-r,
       ma  ye  yayma  öz9ürlüğİ  (m.                        ",*,"İ",lu;;;İ:
                              26j, bilim  Ve sanat  ö zgiil|i)ğü  tm. ?ı, t"o" oa;rror,rn]  a&
       ile siyasj  partilerin  faa|iyet  azgarlağİ  (m.  68J  v
      *.,, **,,i   *,,.i"," ;;il;;:il,xJ;i;;:i,İ:;l      ffi":İ:": ::,il #i:,;::i
      yel  aldlğl  anayasanln  yükseköğretim                          .ı"ır""li"ı",
                                     İurumlarlnl  dü2enleyen  hükmü
                                                               şoyı"ıır,
      ı0
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17