Page 33 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 33

ikincisi,  anayasalann  birçok tanlml  vardlr.  Anayasa  toplumlan  ilgilendiril,  yani  toplum  içinde
        bir sözleşme  oluşturur;  dolaylslyla  sözleşmenin  taraflannın  çok  iyi belirlenmesi  9ereklidir.
        Eğeİ sözıeşmenin  tarafıarlnda  Küİtler/  aşçi slnlfl,  kadlnlar,  diğer etnik  9ruplar,  Kemaliım  dl-
        şlnda  id€olojiler,  mezhepler  yoksa/  bu  yeni  bir toplumsal  sözl€şme  olabilir  mi, olamaz  ml?
        Üçünci]  bir nokta da  şui  Benim  kanaatim€  9ör€  toplumsal5özleşmeleri,  anayasalarlyaparken
        en büyük  soİun  hukukçular  ve anayasacllardlr.  Bunu bir el€ştirj  olarak  almayln.  Anayasa  hu,
        kukçularl  toplumu  resmi ideolojiyle/  te.İ toplum  pa.adigmaslyla  beslediğinde  nasül  yeni  bir
        toplumsal  sözleşme  çlkabilir?  Bjr ta4lşma  başlatmlşsak/  anayasacılarlmrz  ile hukukç!lanml_
        2ün da  öğrenci  olmayl  biraı  b€nims€mesi   9erektiğini  düşünüyorum.  Bu  arülamda  Avrupa  Birli_
        ği'n€   giriş  bir  avantajdlr.  Avrupa Birljği ülkelerinin,  özellikle  Almanya,  Avusturya,  isviçre,
        Belçika  ya  da iskandinav  ülkeleİinin  anayasalan  kadar  önemli  bir nokta  vaİdır.  Arkadaşlann
        dikkatini  ç€kmek  açlslndan  söylüyorum:   §u  anda  bize  benz€y€n   bir toplumsal  bileşim  itibaİiy_
        le ]lak'ta bjr federal anayasa  ortaya  çlktl.  8izim  anayasacllarlml2  bunu  ne kadar  izliyorlar?
        Kürdistan  anayasa  taslağl  gündemdedir,  huk!kçular  olarak  bunu  tartlşmaya  devam  ediyoruz.
        A€aba  hakiıaten  bizim hukukçularlml,  bu  qelişmed€n  haberdar  ml?  Biz bundan  yararlanabi_
        lir miyir?  0rasl  çoğulcu  bir toplum;  Kürtl€r,  Türkmenler  ve diğer etnik  9ruplan  banndlnyor,
       yenı  bil toplumsal  paradigmaya  lygun  olarak  da bunu  gerçekleştirmeye   çalışlyorlaİ.
        So.  sorum   şu:  Acaba Franslr  ekolünden  biraz kopulmall  mıdlr?  Türkiye'ye  aktanlmlş  olan bu
       otcİitel  paradigma/  bu anayasa/  acaba  Fransa/nlnkinden  mi esinlenmiştir?  Küçük  bir  şey  ek-
        leyeyim.  T€k  ulus ve tek ideoloji  hegemoflyasl  başlı başlna  büyük bir problemdir.  Bu baklm,
       dan,  sayın  Kaboğlu'nun  resmi dil konusunda  söylediklerine  katllmlyorum.  Türkiye/de  y€nj  bir
       sözıeşmeden  söz edililken  ülkenin  ismi bile tartlşllabilil.  Bir  başka  etnik  9ruba,  ulu5a  ait olan
       yeni biİ  tanlmlamayla  yola  çlktlğlnlz  zaman  oİtaya  çlkaracağınlz  toplumsal  sözleşmenin  yeni
       bir tuzak  olacağl,  topluma  ait olmayan  yeni  bir  anayasa  ortaya   çlkaİacağl   kanlslndayım.


       Bü.nt  T.n.l  (Atuk  ı)
        iki örnekten  söz edeceğim;  bunlardan biri  laiklikl€  il9ili,  Şu  anda laiklik  tartlşmasl  başörtüsü
       ve]ra  devlet  kurumlarında  dınin etkisi  üzerine kıJrulu.  Ben anayasanln  laik bır anayan  olduğu
       nu düşünmüyorum;  zjra  Diyanet  işleri,  zorunlu din dersi  gibi  alanlaİ  varllğınl  korırrken  Türki,
       ye'nin  laik bir sistemle  yönetllmediğjne  olan  inanclm  da devam  ed€c€k.   Bir  örnek  Vermek  isti_
       yo.um. Alevi bil vata.daşln  Avrupa  insan  Haklan  MahkemĞsi'ne  din dersi içjnde  Alevaliğin  d€
       tartlılmasl  için  yapmlş  olduğu başvuru  üzerine,  devlet din dersine Alevilik  kofüusunu  koydu.
       Adlyaman'da  bir din dersi hocaslnln,  çocuklan  cem Derneği/ne  9ötürerek  oradakj  geleneği
       gö§terdikten  sonİa  de6t€  yapnğl  yorum  şu:  Alevjlik arlnda  müİi*ll biİ eğlenc€  mezhebi...  si2
       eğel  din de6ini  bir bireyin  verebileceği  şekilde  insanlara  sunabanlz/  onun  anlatlml  kişinin
       kendi  iradesine  kalmlş olur.  Bence burada laiklik tartlşmas]?dlr;  laiklik  yoktur  Tülkiye'de.
       ikjnci  konu  Kün soİunu,  Kürt  5orunu ve lajklıkle  al9ili  probleml6re  9€linin.e  hep  '.Bu  ta4lşl,
       lama."  d€niljyor;  oysa bana  göre,  eğer siz  jçerisindeki   bir konuyu tartlşamayacaksanlz,  o katl
       bir anayasadll,  demokratik  bir anayasa  da olmayacaktlr,  Bunı]nla  ilgili  de bir  örnek  Vermek
       istiyorum.  Dıyarbaklrll  bir  memur  süİgün  yedikten  sonra  8at'ya  9idayor  ve 8atl'da  Türk bir
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38