Page 36 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 36

kaybolmaya  başladlğlnl  görmekteyiz;  tabii  buna  paralel  olarak  da bu farklllıklaı  nasll  banş
        içerjsinde  birlıkte  yaşatabiliriz  araylşlan  9ündeme   geliyor.  Bu araylşlar  ilk kez Kanada, Am€-
        rika  Ve Avlstralya  gibi  ülkalerde  60'll  ylllann  ortalanndan  itibaren  konuşulmaya  başlandl  ve
        bütün  dİnyada  yaygınlaştl.  Türkiye'de  de 80'li  yıllann  sonlarl  V€  90'll  ylllarda   çokkültür!ülük
        kavramı  etraflnda  daha  yoğun  ğrtlşnalann  yolu  açlldıj  dönemin  siyasileri  "anaya§al  vatan
        daşllk"  kavramlnl  gündeme  getirdi;  özellikle  Kürt sorunu bağlamlnda  ya9nan  problemlerin
        aşllabilmesi  için  hem  siyasiler  hem  de akademisyenler  tarafündan  bu  formül  gündeme  getirildi
        ve tartl§lldl.

        Çokkültürlülük   olqusu  ve  çokkültğrlü   anayasalvatandaşllk  araylşlannda  üretilen  Ve  genel  ka-
        bul  gölen  formülleİden  birinde,  "Şunlar  yapllmak  suretiyle  çokkültürlü   vatandaşllk  kavram
        yerleşiklik  kazanabi!ir  ve iç5.1leştirilmiş  olabilir"  deniyor.  8unlar  uluslararasl  belg€ler  tara,
        flndan  da dİz€nlenen  hususlardlr.  Biİinci5i,  anadilde  eğitim  ve öğretim  hakklnln  tanlnmasldlr,
         ikincisi,  yine  aynı  5ekilde  anadild€  baslll  ve görsel  yayln  yapllmaslna  i2in veİilmesi,  yani  bun
         lann önünde  h€rhangi  bir  yasal  engel bulunmamas]dll.  0çüncüsü,  farklılüklann  ya da daha
         açlk  kofluşmak  gerekiyorsa  azınllklaın  temsi]inin  5ağlanmas,  yani  azlflllklann  demokratik  si-
         yaset  içeririnde kendılerini  ıfad€  edebilmelerine  imkan  tanınmasl,  bunun  önİne  herhangi  bir
         engel  konulmamasl,  aı]nllklann  kendi farklllüklan  ekseninde,  kendi  dilleriyle  de  poljtika  yapa-
         bilmesi,  yerel  yönetim  anlamlnda  da k€ndi  kendilerini  yönetebilm€sidir,  oördüncü  olarak  da
          ki bu  çokdilli  belediyeci{ik  uygulamaslyla  da  jlintiLi  biİ  olaydlr-  belediyeler]n  ya  da  genel yii-
         netimin  taşra uzantsı mahiyetindeki  orqanlar  gibi  kamu makamlanyla  ilişkide  Ve iletişimde
         yeİel  dillar kullanllabilmesinden  5öz edilmektedir,  Bunlar,  Avrupa  96lgesel  Diller  Şartünda   ve
         Avrupa  lJlusal  Azünllklar  Ç€rçeve   sözleşmesinde  dürenlenmiş  hususlardır;  hatta  Avrupa  Birli-
         ği  sürecinde  Türkiye'ye  ilişkin  kabul  edilen  ileaeme  raporlannda  bu  5özleşmelere  atlf  yaplldl
         ğlnl  biliyoruz,  Dolaylslyla  çokdilli   belediyecilik  olgusunu  da  bu  çerçjv€de   değerlendirmek   qe-
         rekiyor.  Çağdaş  dünyanın  qelmiş  olduğu aşama  budur-  Bizim  de farkllllklan  banş  içerisinde
         birlikte  yaşatabilmemiı  ve can allcl ve can yaklcl  bir sorun  olan  Kürt  §orununu  demokratik  biİ

         zeminde  banşçll  bir  çözüme   kavuşturabilmemiz  içjn bu tip lygulamalann  önünün açrlmasl  Ve
         desteklenme5i  9erektiği  kanaatindeyim,

         Bir başka soruda da  "Eski  bir paradigmayla  yeni b]r anayasa  yapllabiljr  mi? Yeni bir  pala,
         diqmaya  ihtiya(  Var ml?"  deniyor.  Elbette  ki eski  paradigmadan  harek€tle  yeni  bir  anayasa
         yapmanln  mümkünatl  yoktur;  çünkİ  eski  paradigmada  hakim olan unsur,  19a2 Anayasaslnın
         toplum  tasawuİunda  da b€lirqin  olduğu  9ib],  türdeş  biİ toplum  yaratmaktlr,  Bu  paradigma

         laİkllllklara  9ö2  yummayan,  faİkllllklan  hoş karşllamayan  bir anlay]şln  ürünüydü,  Yeni  para,
          digma  her  türlü farkllllğl  meşrulaş!ran  ve eşit  değerde  gören  bjr  paradigma  olmalüdlr  ki fark
          llllklarl  barlş  içerisinde  birlikte  yaşatabilelim.  Gerek  ideolojik,  etnik  ve İültürel,  geİekse  hayat
          tarzl  itibariyle  farklt  tercihlerin  eşit değerde  kabul  €dllmesi  gerekir,

          Re§mi dilin  tartlşüllp  tanlşılmamasl  konusuna  gelinc€",  Elbette ki demokrasilerd€  hem€n  her
          ş€y  tartlşllabilir,  bunun önünde heüangi  b]r engel  yoktur,  Kürt  sorununa  ili§kin  olarak  bağım

          sızıııuıeoinaentutunoafederasyoncu9örüşevanncayakadarhertürlütalepdilegetlrilebi.
          lir. Buniann  dile  g€tirilmesinde  demokrasi,  insan  haklarl,  özellıkl€  de düşünce  özqüİlüğü  açı-
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41