Page 34 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 34

bayanla  evl€niyor,  çocuklarl  oluyor  ve  çocuklar  Kürtçe  öğrenmiyor.  M€ml€k€t.   döndüklerinde,
       babaannesinin  sevgı sö.lerine  karşllık  çoc!k  "Benım  babaann€m  hangi  dilden kon!şuyor?"  di-
       ye 50ruyor,  babasl da  "oğlum,  bu da bizim  bölgemizin  ingilizce'si"  diyor.  Çocuk şöyle  söylü,
       yoİ:  "8en  babaannemin  konı]şmuş  olduğu  ingilizce'yi  öğrenm€k  istiyorum,"  Bu  çocuk   Küft-
       çe'yı  nasül öğrenir? Açllan  kurslar  üç-dört  ay]a sünlrll.  Bana  göre  bu iki konuda  bizim  "Ta(lş
       maslzdlr"  dedjğimıı  çirgilerin   olmamasl  qer€kiyol.  V€  eğer  tanlşmasl?  çi29iler  varsa,  hiçbir
        bilim adamının  kendi  üzerindeki  "jandarma  kıyafeti"ni  çlkaİdığlna   inanmlyorum,  Bence  tar,
       İşmasl2  h;çbir  nokta  yoktur;  her noktanln  tartrşl ması  g€rekir,  8u konuyla  ilgili hocalanmln
       f ikirlerinj  almak  istiyorum.


        8aran Pamuk
        Bu soruyu  Fa2ll  Hüsnü  Hocama  soruyorüm:  Anayasa  yapmak  bence kolay.  Topıanllır,  bir me,
        tin ortaya   çlkaİlllr,   buraya  kadar sorun  yok;  önemli  olan bu m€tnin  halk taraflndan,  yaşan  lan
        ülkenin  insanlan  tarafından  kabul  görmesidir.  Yirmi  beş  yl]dlr  Türkiye'de  bir  toplumsal  mü-
        henütislik  projesi  uygulanlyor.  8ambaşka  bir nesll,  yepyeni  düşunceler  ortaya  çlıtl,  Öre,l.kle
        8atü'da  yükselen  milliyetçi dalgayl  da 9ijr  ajnünde  bulundurduğumuz  zaman,  ha2lrlanacak
        olan anayasa  gerç€ktEn  özellikle  Türk  toplumı] taraflndan  kabı]l  görecek mi?  Türk  toplumu
        nun  demokratik  llt.lerle  v€  tavramlarla  drds.daki  sorun  9iderilebilecek   lni?  0rneğin  asİerin
        v€ya  diğer vesayet  k!rumlarlnln  tek  bir  ışaretiyle  bir anda  ibr€ler  bu kadar  tersine dönebili-
        yorken ve  ülkede  onlarca  ulusal  yayin yapan  televizyon  kanall  olmaslna  rağm€n,  demokratk
        ilkel€ri  kendisjne  esas edinmiş  olduğunu  söyleyebileceğimi2  bir yayln  organl  dahi  yokken  biz
        bu  anayasayl  bu  halka  nasıl kabullendjrebileceğiz?  Toplumsal  iradenin  bu kadar  kolay  §arplt-
        labildiğı  Ve milliyetçi  hassasiyetler;n  bu kadar  duyarlllaştlğl  bir  dönemde,  bizim  burada  ko-
        nuştuklanml2  bir anlam  ifade  edebil€cek  mi?  M€dyanln  demokratik  bir dil kırllanmadlğl,  şo
        ven  dalgayl  beslediği ve talimat iljşkisine  bu  dercce  açlk olduğı],  halkln  da bu kadar  kolay bir
        şekilde  "EVet  hain burda"  diy€rek  hemen kervanln  peşine taklldlğl,  "Vurun  kahpeyel"  mant-
        ğlnda  bir linç  kültürİnün  geliştiği  bir dönemde  ne yapabiliriz?  9!  yeni anayasa  uygulanabilir
        mi?  H alk bu  rcf€randumda   evet  oyu Ver€bjlil  mi?


        F.h.i lorıİorİnlu  (Aİıı.ı)
        Ben tarihsel  arka  planl  belki söylenildiği  kadar  kolay olmayan  anayasal  yurtseverlik  kavraml-
        nln açllmasınl   jstjyorum.  Eğer bugün  Kürtl€r  Ve Türkler  Kerkük'ü  referans  alarak  ülkes€  lik
        kavramlnl  orada  aİa.larsa,  Küdleİin  de böyle bir ülkesellik kavramlyla  hareket  edeceği  biİ
        gerç€k.   §jmdi   bu toplumsal  sözleşmenin,  bu ortakllğln  taraflannln  belirginleştiği  söylenabilir,
        Tabii  mutlaka azınllklar,  farklllıklar  varken  9üçlü  olaİak Kürtlerin  var  olduğu  bu ortak]lk
        metninin  önümüzd€ki  dönem  g€rçekleşme   şansl   nedir?  8u sİreç  çab§ma   ml içeriyor,  yoksa
        5özleşme  taraflarlnln  barlşçıl  bir  ortamda  yaratabileceği  bir sözleşm€  olab;ljr  mi?


         thalni  karamıl
        0iyarbakll  Barosu'nun  bu toplantllarü,  çallşmalall  birbirinden  kopuk  deği1.oaha  önce  y]ne
        toplumsal  mutabakat  ve banş  içerjsinde  bir toplufisal  qeleceğin  tesisi  için  geçmişl€  yüzleşm€-

        32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39