Page 30 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 30

la bu farklılaşma  eks€ninde  bir  çatlşmanln   var olmadlğl  bir toplum  modelidir.  Bu amaçla  hem
       devletçilik  Ve milliyetçilik  ilkesi hem da laiklik  ilkesi  kırllanllmlş  ve siyasete  ideolojik  slnlrla_
       malar  getırilmiştiİ.  siyasi  paİtilerin  faaliyet  özgürlüğünü  düzenl€yen  anayasa  maddeleri  ve
       siyasi Paİtiler  Kanunu  ile blnlan  yorumlayan  Anayasa  Mahkemesı  kararlanna  baktlğlmlzda,
       resmi  ideolojiyle  5lnırll bir siyasi  alanın  Var  olduğunu  görmekteyiz.  siyas€te  ideolojik  slnırla-
       malaİ  g.tirilmesinin  amacı  toplumun  farklllaşma§lnl  engellemek/  mevcut farklılaşmayl  banıı
       mak,  türdeş,  yekpare  bir  toplum  yarat naktlr,


       ibr.him  Öıd.n  K.boğlu
       Biz,  yaptlğlml2  ortak  çalışmada  elden  geldiğince  yeni bil açlllma,  daha kapsayücl  ve nötr ol
       maya  doğru  adlm  atmaya  çallştk.  Üç örnek  üzerinde  duracağlm: Yerelyönetimler  ülke  bütün
       lüğİne,  coğrafya duİumu.a,  ekonomik  koşullara  ve kamu  hi.mellelinin  gereklerine  göre  yasa
       ile olıJşturulacak  birimlerdir,  Bölge  yönetiminde,  ülkenin  bütünlüğü  ile illerin  Ve belediyelerin
       yetkilerine  saygl  çerçevesinde  bölgenln  iktisadi,  sosyal ve kültürel  gelişimini  sağlarlar.  A an
       düzenlemesini  bolgenin  6zelliılerinigöret€/el   gerçekleştirirler.  Öie  yandan,  "Herkes  kullürel,
       dinsel  ve dilsel  değerler€  Ve  çeşjtliliğe  saygl  gösterilmesini  isteme  hakklna  sahiptiİ."   şeklind€_
       ki hükmü aktardlm.
       Bir  başka konu,  5ıyasal  haİlarla  yurttaşllk  konusudur.  "Devlete  yuntarlk  Vaadiyle  bağll olan
       herkes  Türkiye  cumhuriy€ti  yurttaşldül."  Esasen  küyametin  buradan kopacağl,  hükmün  şu  an_
       da nevcut  olduğu  haliyle kalmasl  gerektiği  öne sürüldüğünde  tasfiye  edildik  ve  çallşmamız  as_
       klya allndl.  Bütün  bunlarda  ask€rlerin,  üniformalllann  par yoktu.  söz konusu  kar§l  çıklı
       9erçekleştir€nlerin  hepsi hukuk  fakültesi  mezunlanydl;  kiminin  unvanlnda   .'Doç.'/  vardl,  kimi-
       ninkinde   "Prof.",  ama  hepsi huİuk diplomasl  sahibiydi.


       Sezgİn  Tınııkılu

       Geçenleİde  birkaç  arkadaşlmla  beraber  bir diplomatla  sohb€t  ettık. Tüİkiye'de  demokrasi  ı.e_
       rine  konuşuyorduk,  Kendisi Vecir bir 5öz söyledii  "0emokrasil€İde   politikac||ar  siyaset  yapar,
       ask€İler  ise k€ndilerine  söyleneni. Bizde  ise askerLer  siyaset,  politika  yaplyorlar,  siviller  ise
       kendilerine  söyleneni."  lV aalesef  Türkiye'd€  politika  böyle  olıJşuyor.


       İAnrIşırA  BELuMÜ


       8ir katlllmcl
       Bizde  d€vl€t   ve  birey  tailşmalai  genellikle  sevqi  ü2€İinden  yaplllr;  daha  çok  sevgi,  daha  çok
       milliyetçilik,  daha  çok  Vatanseverlik  gibi.  Bilimsel  anlamda  nötr  olsa  da 5ö2lük  ayrlinl  çok  belir_
       gin  olmayan  yü]rttaş]lk,  Vatanseverlik,  milliyetçilik  gibi  k.]im€lerin  ideolojik  konumlanmayla
       orantlll ola.al  lanlmlanmaslnın  ve bu tartlşmanln  bu  denli  bunun  üzerinden  gitmesinin  nantığl
       nedir? 8unun  temel  haklar  anlamlnda  biıe  kattlklan  Veya bızden  götürdükleri  nelerdjr?


       ü
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35