Page 153 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 153

let görevlilerinin  Ve  -göstermelik  birkaç  polisiye  operasyon  dlşlnda  devletin  içinden  des-
           tek alan odaklann  "dokunulma2llk"  2llhlnl  kaldlrma  yönünde  herhangi  bir adlm  atmaya
           niyetli  olmamasl,  tam  tersine  bu zlrhı besleyen  PVsK  9ibi  hukuksal  tahkjmatlar  yapmakta
           hiçbir  beis  9örmemesi,  AKP'nin  "demokratik  hukuk  devl€ti/'  ilkelerine  kayltslzllğlnln  açlk
           işaİetlelidir.7  Unutmayalm  ki, anayasanln  yaplldlğ  şartlar   anayasanln  ruhuna  5in€r.  Bu
           rihniyetle  ve bu  pratikle,  anayasaya  hangi hüküml€ri  konursa  konsun,  sivil  Ve demokratik
           bir  yapı  kurmak  mümkün  olmaz.

           Türkiye'de  bir süredir  "siVillik",  §lplak  anlamlyla  da tamamen  bil kenara blrakrlmlş;  top,
           lumsal  ve §iyasalyaşam  savaş  hazlrllklannln,  milliyetçi  hezeyanlann  ve militarist   çlğllkla_
           nn  egemenliğine  sokulmuştur.  Bu dayatmalara  karşl   çlkrnadan   ve bu kuşatmayı  klrmadan
           "sıvil  anayasa"  h€definden  söz etmek acı bir  ironiden  başka anlarn  taşlmaz.  Öte  yandan
           toolumsal  qerilimin  sürekli  yüks€ltildiği,  dlşlaylcl  ve aynmcl söylem  ve  pratiklerin  normal-
            leştiği bir ortamda,  toplumsal  bütünleşmeyi  5ağlayacak  bir  anayasa  yapmanln  mümkün  ol-

            madlğ  da aşikaİdlr.  ToplUmsal  banşln öz9ürlükçü,  eşitlikçj  ve  çoğu]cu   bir tem€lde  tesisi
           ve anayasa  tartlşmalarlnln  buna  katkı sağlamas]  için,   şiddetin   bir  yÖntem  olarak  kuIlanll-
            maründan  vazgeçilmesı  ve savaş harlrllklanna  son Verilmesi  gerekir,  Aksi takdirde sivil,
            demokratik  Ve banşçl  bir anayasa  uzak  Ve silik blr hayal  olarak  kalacaktlr,

            Bütün bunlara  rağmen  veya  esas€n  bü nedenlede,  anayasa  yaplm  sürecınin  "yeni bir ba!,
            langüç".  ama ö29!rlükçü,  eşitlikçi,  çoğ!lcu  V€  barlşçl bir başlanglç  yönünd€  i§lemesi,  an-
            €ak  Varoluşlarlnl  bı]  değerlere  dayandlran  ve bunlarla  açlklayan,  dolaylslyla  bu değ€rıerin
            gerçek  tnşlyıclsl  ve güvencesi  olma  potansiyeline  sahjp  olan toplumsal  v€  siyasal  güçlerin

            etkili  mücad€leleriyle  mümkün  olabilir.  Böyle  bir  müdahale  sadece  oeleceğe   yönelik  bek,
            l€ntilere  odaklanmakla  yetinemez;  bugünü  gel€ceğin  idealleri  lşlğında  dönüştürmeyi  ve  ge
            I€ceği  bugüne  ta§lmayl  hed€flem€k   zorundadlİ.


         İAııışıiiA  EÖLiıiÜ


         saılin  Tannkulıl
         Anarasa  taslağlnda  kadlnlarla ilgili ne tür  düzenlemelere  y€r  v€rildiğini  öğrenmek  istiyorum,


         İ{iıııl sı.C.r
         2oo4  ylllnda yapllan  değişiklikte,  anayasanln  lo. madd€s]ne,  "Kadlnlar  ve erkek|er  eşit hak-
         |ara  sahiptir,  Devlet,  bu eşitliğin  yaşama  geçme§ini  sağlamakla  yükümlüdür"   şeklind,  blr flk-
         ra eklenmişti,  Her  n€  kadar  kadln  6rgüt|erinin  ve d;ğer  insan  haklan  çevrelerinin   kadlnlar le-
         hine  "pozitif  aynmclllk"  yölıündeki  tateplerıni  kafşllamasa  da,  kadln-erkek  eşitliğine  ö!el
         vurgu  yapması ve devletı  bu  eşitliği  sağlama  konusunda  açlkça  görevli  kllma9l  nedeniyle,  yine
         de il€ri  bir adlm  saylllr.  An€ak  bu düzenleme  m€vcut  taslakta  yer almlyor, 8u  tavrln  dikkat-
         sizlikten  kaynaklandlğünl  sanmlyorum.


          7  3k,  Mithaı  sa..a.,  "0okonulmaı,kV.  ilıidar",6,rnj4  3.ro  2oo7,
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158