Page 153 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 153
let görevlilerinin Ve -göstermelik birkaç polisiye operasyon dlşlnda devletin içinden des-
tek alan odaklann "dokunulma2llk" 2llhlnl kaldlrma yönünde herhangi bir adlm atmaya
niyetli olmamasl, tam tersine bu zlrhı besleyen PVsK 9ibi hukuksal tahkjmatlar yapmakta
hiçbir beis 9örmemesi, AKP'nin "demokratik hukuk devl€ti/' ilkelerine kayltslzllğlnln açlk
işaİetlelidir.7 Unutmayalm ki, anayasanln yaplldlğ şartlar anayasanln ruhuna 5in€r. Bu
rihniyetle ve bu pratikle, anayasaya hangi hüküml€ri konursa konsun, sivil Ve demokratik
bir yapı kurmak mümkün olmaz.
Türkiye'de bir süredir "siVillik", §lplak anlamlyla da tamamen bil kenara blrakrlmlş; top,
lumsal ve §iyasalyaşam savaş hazlrllklannln, milliyetçi hezeyanlann ve militarist çlğllkla_
nn egemenliğine sokulmuştur. Bu dayatmalara karşl çlkrnadan ve bu kuşatmayı klrmadan
"sıvil anayasa" h€definden söz etmek acı bir ironiden başka anlarn taşlmaz. Öte yandan
toolumsal qerilimin sürekli yüks€ltildiği, dlşlaylcl ve aynmcl söylem ve pratiklerin normal-
leştiği bir ortamda, toplumsal bütünleşmeyi 5ağlayacak bir anayasa yapmanln mümkün ol-
madlğ da aşikaİdlr. ToplUmsal banşln öz9ürlükçü, eşitlikçj ve çoğu]cu bir tem€lde tesisi
ve anayasa tartlşmalarlnln buna katkı sağlamas] için, şiddetin bir yÖntem olarak kuIlanll-
maründan vazgeçilmesı ve savaş harlrllklanna son Verilmesi gerekir, Aksi takdirde sivil,
demokratik Ve banşçl bir anayasa uzak Ve silik blr hayal olarak kalacaktlr,
Bütün bunlara rağmen veya esas€n bü nedenlede, anayasa yaplm sürecınin "yeni bir ba!,
langüç". ama ö29!rlükçü, eşitlikçi, çoğ!lcu V€ barlşçl bir başlanglç yönünd€ i§lemesi, an-
€ak Varoluşlarlnl bı] değerlere dayandlran ve bunlarla açlklayan, dolaylslyla bu değ€rıerin
gerçek tnşlyıclsl ve güvencesi olma potansiyeline sahjp olan toplumsal v€ siyasal güçlerin
etkili mücad€leleriyle mümkün olabilir. Böyle bir müdahale sadece oeleceğe yönelik bek,
l€ntilere odaklanmakla yetinemez; bugünü gel€ceğin idealleri lşlğında dönüştürmeyi ve ge
I€ceği bugüne ta§lmayl hed€flem€k zorundadlİ.
İAııışıiiA EÖLiıiÜ
saılin Tannkulıl
Anarasa taslağlnda kadlnlarla ilgili ne tür düzenlemelere y€r v€rildiğini öğrenmek istiyorum,
İ{iıııl sı.C.r
2oo4 ylllnda yapllan değişiklikte, anayasanln lo. madd€s]ne, "Kadlnlar ve erkek|er eşit hak-
|ara sahiptir, Devlet, bu eşitliğin yaşama geçme§ini sağlamakla yükümlüdür" şeklind, blr flk-
ra eklenmişti, Her n€ kadar kadln 6rgüt|erinin ve d;ğer insan haklan çevrelerinin kadlnlar le-
hine "pozitif aynmclllk" yölıündeki tateplerıni kafşllamasa da, kadln-erkek eşitliğine ö!el
vurgu yapması ve devletı bu eşitliği sağlama konusunda açlkça görevli kllma9l nedeniyle, yine
de il€ri bir adlm saylllr. An€ak bu düzenleme m€vcut taslakta yer almlyor, 8u tavrln dikkat-
sizlikten kaynaklandlğünl sanmlyorum.
7 3k, Mithaı sa..a., "0okonulmaı,kV. ilıidar",6,rnj4 3.ro 2oo7,

