Page 158 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 158

Ve  çocuk"tin  söz edildiğini  hatlrllyorum.  BıJ  madde  çlktlğl  zaman,  bu  üst  ve alt rıorm  ılişki5i-
      nin yeni  belirleyicisinin  ne olacağlnl  m€rak  ediyorum.

       Üçüncü  ve son sorıJ olarak,  tüüan  sorunu  üzerinden  yenj  anayasa,  !luslararasl  mahkemelerin
       kararlanyla   çeliştiği   zaman/  ortaya  çlkacak  sonJndaki  uyuşma  makaml  neresi  olacaktlr  ya  da
      meselenin  çözümü  n€rede  aranacaktr?


      s.İt.p Yokul
      Öncelikle  bütün  örgürlüklere  yer Verilmiş  olduğunda  anayaranln  büyük  oranda tamamlanmlş
      olup  olmayacağl  soru5u  üzerinde  durmak  istiyorum.  Anayasal  devl€t  dediğimiz  kavram,  hak
      ve öz9ürlük|eri  içerdiği  oranda  geçerlidir;  yani  bır devletin anayasal  devlet  olduğunu,  anaya_
      saslnda  yer veİdiği özqürlüklerle  belirleyebilıliz.  Gelinen  bu a9mada  öz9ürll]klerjn  önünün
      alabi|diğane  açlk  olmadlğı  bir anayasa  artlk  kabul  edilemez.
      8u bağlamda  eklemek  istiyorum:  8ugün  hep  anayasayl  tartl§hk.  Anayasalar  sihirlj  formüller
      değildir.  "Anayasayl  çok  iyi  yaparslnlz,  sonra  her  şey çok  güz€i  olur'' demek  mümkün  değil_
      dir.  sayln  sancar  da söyledi;  200],'de  Ve 2oo4'te  birtaklm değişiklikler  yaplldı;  anayasa  ta,
      mamlyla  iyileştirildikten  sonra  gerçekten  iyi uygulanabilseydi  sorı]n olmayabilirdi.  Anayasala_
      rl gözümüzde   çok   bi]yütmemeliyiz.  Öz9ürlükierin  önü açıksa,  örgürlükler  gerçek  anlamda  ya_
      şama   geçirilebiliyoİsa,  bil anayasadan  çok  daha  fazla  ş.y  beklemeye  geİek  kaımayacağlna



      oanan  ooğİu
      sizin sorunuz!  şu şekilde  anlayabilir  miyim:  Şu  anda  milli  mahkemeler  türban  konusunda  bir
      kaiar  vermiş insan  Haklarl  I\rahkem€§ı  farkll b]r  karar  Veİırse,  ikisinin  araslnda  ne  9ibi  bır
      çatılma  yaşana€aknr?  Anayasa  Mahkemesi  türban konusunda ı982 Anayasasl'na  göİe  bir
      karar  verdi;  insan  Haklaü'l  ftrlahk€mesj  eğer türban  yasağl  nedeniyle  eğitim  hakkr  Veya  din  ve
      vicdan  özgürlüğünün  ihlaı edildiğini  savunsayd/  ne olurdu? Bir  yasa  değişjkliğ;  yapmak  Veya
      fjili bir uygulafiaya  9itmek,  üniversitelerin  kapllann  başörtülü  bayanlara  da açmak  g€rekirdi
      mutlaka;  aksi takdirde bütün  türbanlllar  insan Haklan  lırahkemesi'ne  9ideİ,  jhlal   karan   çı_
      kardl.  insan  Haklarl Mahkemesi  bu karaİlnda  türban  yasağlnln  kaldlr lmaslndan  sör etmedi;
      bu  konunun  Türkiy€  cumh!riyeti  yasalaİınln  takdir  alanl  içinde  kaldlğlna  karar v€rildi.
      insan  Haklaİ  Mahkemesi  bir olayl değerlendırirken   şu  sorunun  yanltınl  arar: Acaba  milli  ma_
      kamlar  bir olayda karar  Verirken  kendilerine  sö2leşme  taraflndan  tanınmış  olan  takdir  alanla,
      rlnln içinde kalmrşlar  mldlr, kalmamlşlar  mldlr?  jnsan   Haklan  ırahkemesi   \.si,   bu takdir
      malj  nln  düşlna  çlklp  §Özleşmeyi  ihlal  etmemişsiniz/'dedikten  sonra  Türkiy€  bunun  tam  tersine
      bir karar  verirse/  yani  türbanl  getirirse/  o zaman  Mahk€me  kendiliğinden  '.siz  benio  kalan_
      ma  aykln bir tutum  iz|iyo6!|uz"  demeyecektir.  lt/ıahkem€'nin  bu  konuyu  t€krar  gündemine
      almasl için, tirbanlı birind€n  rahatslz  olan  lürbanslz  birinin  şikay€te  bulunmasl,  önce  milli
      maıamlara  başVurarak  "au  kişi b€nim  eğitim  hakklml/özelyaşamlml  ihlal  etti''  demesi,  mill]
      makamlarlıü  da  "Haylr,  senin özelyaşamln/eğitim  hakkln  ihlal  edilmedi''  kararlnl  Vermesi,  aİ_
      dlndan o kişjnin  insan Haklar  lVahkemesi'ne  başVurup  sözle§menin  8. maddesjnin  veya  eğ]-

      155
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163