Page 156 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 156

getirecek  olan devletin İurallannl  belirlemekten  sö2 ettim, En zor  görünen  konu,  özgürlükle,
       rin slnırlanmamasüdlr,  sevtap  Hanlm  haklı olarak  slnlrlanmamlş  ö2gürlük  olamayacağlndan,
       ö2qürlüklerin  ister istemez  sünlrlanacağlndan  5öz ettij  ancak önemli olan,  bu 5lnlrlamanlr  9ü_
       Vencelerini  getirebi  lmektir.
       Bjrey açlslndan  bakİğlmlz  zaman  gerçekten  de öyle  temel  öz9ürlükler  vardlr  ki, onlarl  5lnır-
       ladlğlnlz  oranda  bireyin  vücudunda,  anatomjsinde  yel  almlş  organlarl  işlevsizleştir'rsinir.
       Eğer siz düşünemiyorsanlz,  dü§ünme  ve düşündijk]erinizi  açlklama  özgürlüğünüze  sln|rlal  ge_
       tirilmişse,  o düşüncenın  propagandasünı  yapmanlz  slnlrlandlnlmlşsa  kendi  vücldunuzun  işiev_
       lerıni  nasll  yerine  getireceksiniz?  Yaptlğlnl2  anayasada  bu alanlara  slnlrlama  koymanlz  bu  ül
       kede  biİlikte  yaşamamamlz  anlamlna  geliİ.  Egemenliklerinizi  sjlip  kaldıran  bi4aklm  organla
       rl  9İndem€   getirdjğinizde,  asllnda  en büyük  iktidar  gücünü  de o organlaİ  işleten  kişilere,  yani
       yine  biİeyleİe  Vermiş olursufluz.  Demoklatik  toplum, k€ndini  biİ başka  toplun  biçimine  dönüş-
       türecek  bir anlam,  bir içerik  kazanabilme]idir,  sayd  ğım  Ve sayamadlğlm  blrçok  alandak]  bi_
       limlei  gelişrİeler,  teknik  9€lişmeler  toplı]msal  gelişm€leri,  toplumsal  örgütlenmeleri  ve  onun
       sıyasi  yapllanmalarlnl  zorlamaktayken,  dünyayı  biraz bu  perspektifun   9örmek  g€İektiğini  d!_
       şünoyorum;  dolaylslyla  öz9ürlİkle/in  gerçekten  de hıçbir zaman  ortadan  kaldl lmamas,  sl,
       nırlanmamasügerekir.

       Bu.oktada   şoyle  b:r so,u  da  gündeme   9elebilir:  o29Lrlukler  slnlrlanmadlğl  ıaLdi,de,  herkes
       birbirine  istediği  her  şeyi  söyleyebilecek,  örneğin  hakaret  edebilecek  midir?  Veya  6rneğin  elin_
       de  bomba  olan  bi/inin  s€yahat  ij2gürlüğünden  sö2 edebilecek  miyiz?  Yasaklaı  hangi noktada
       başlayacaktlr?  sanlnm  yanm  saatlık  bir 5üre  ıçinde  çözüm  üretemeyeceğimi:  bu tİr konular_
       da bireyler  ba?ında   çözümleİden  5ö2 edilmesi,  toplum  ya  da  devlet açlslndan  g€tirilecek  dü,
       zenlemelerin  de  yine  bjrey  cephesinden  düşünülmesi  ger€kecek.  Bjr insan sözleriyle  ürkçlllk  ya-
       pıyorsa/  -lbette  bi]nun olumlu  bir düşünce  olduğtnu  savunmuyorurn  bırakln düşünsün;  zira
       kendilerinj  bu  şekilde  var  edebilen  bir insan,  §iz istediğiniz  kadar yasaklayln,  aynı  şekilde  dü,
       şünmeye  devam  edecektir,  lrkçll1k  yapan  birinin  gidip  birıni  bu anlayışla  öldürmesi  ya  da  öl_
       dürmeye teşvik  etmesi  başka  bir  şeydir;  o artlk başka  bir öz9ürlüğü,  başka  bir varllğl  imha  gi-
       rişjmidir.  0 eylemi  elbette  ki engellersiniz,  ancak düşünceyiengelley€mezsiniz.
       Anayasa  m€tnı  yaşama  öz9ürlüğanü  düzen]erken,  istisnalar  da  getirmektediİ.  Bunlaldan  biri,
       kanunun  silah  kullanma  zoİunlrluğu  qetirdiği  haller€  ilişkindir.  8irtaklm  kjşilere ya  da organ,
       lara silah kullanma  "rorunlıJluğu''  qetir€n  bir anayasa  olabilar  mi? Bilim özgürlüğünün  bile
       slnlrıandlnldlğl  bu  anayasa,  sadece  libeİal  ekonominin  önünü  açmaktadlr.  Avrupa  insan  Hak-
       lan  Sözl€şmesi,  demokratjk  toplumun  gereklerine  ayklİ  oımamak  gibi  bir dü:enleme  getirir.
       Fiklimi  sorarsanlu,  Avrupa  insan Haklar  sözleşmesi  de yaklaşlk  altmlş  yll  öncesine  ait,  öz-
       gürlük  açlslndan  son  d€rece  geri  bir sözlermedir  ve hazlrlandlğl  tarjhte sovyetler  8irliği'ndeki
       so5yaıirt  5istem€  dayall ekonomik  Ve sosyal  haklar temelinde  düzenlenen  bir topluma  kar§],
       batlnın  klasik  birey§.l  haklannl, öbğr tarafta  burjuva  ıdeolojisi  diy€  r€dd€dıl€n   şeyleri  öne  çl_
       kanlr.  Avİupa insan  Haklan  s6zleşmesi  ancak 8o'leİe doğru Ve 8o'den  sonra Avrupa  insan
       Haklar  Komısyonu  Ve lllahkemesi'nin  getirdiği  içtihatlarla,  yorumlarla  daha  ilerici  biİ anlam,
       daha  öz9üİlükçü  bir içerik kazanmaya  barlamlştlr.  o içtihatian   çlkardlğlnlz  takdirde  bu  met_
       ne dayandlralak  hazlrlayacağlnlz  bir  anayasa  son derece gerici,  bağnaz  bil anayasa  olul.
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161