Page 160 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 160

rak bjzi  blJraya   çağlrdlklan  ıçin teşekkül  ediyoruz.  Yapllan  anayasanln  bizi temsil edeceği,  bi_
       raz önceİi arkadaşlml2ln  da söylediği  9ibi  kendimizi  güvencede  hıss4debileceğamiz  yöİünde
       bjr inanç  geljşmiyor  bizde;  çünkü  b€n  dünyaya  geldiğim  günden  bu yana  bjrçok cezaevi,  bilçok
       mahk€m€   ile İarşl karşlya  kaldlm.  Şu  anda  da c€zaevlerjyle  ilirkili bir derneğin  temsilcisiyim.
       Bu anayasanrn  içersinde  de bir hukuk  devletinden  de bahs€dilmesini  diliyorum.

       Bı]radaki  tartlşmalarimlzln  bu anayasaya  ne tadar  yanslyacağınl  bilmıyoİum.  Bir miting  ya_
       pllmaya  doğru  9idildiğine,  yani  bU s€sın  de bir  çeşit  duyurulabileceğine  vurgu  yapılmlştl.  Eğer
       gerçekten  bizim  buradaki  tanlşmalarmlz  bu anayasaya  yanslyacaksa,  bjz burada  her türlü
       talebimizi  dile  getireceğiz;  ama bunun  g€rçekleşeceğini   pek  sanmlyorum.  inançslzllğlmln  se
       b€bi   şu:  8u  ülkede  ya§lyoİuz,  bu  ülkedeki  yasalaİla  y6n€tiliyoruz  ve  yenı  bjr  yasayIa  tekrar  y6_
       n€tilmeye  mahkÜmuz.  Örgürlükler,  bileyler  esas allnarak  bir  yasa  ha2lrlanmaya  gidileceği
       söyleniyor.  Ben kendimi  bu anayasanln  neresinde  göreceğim;  yani  bunun  b€nim  anayasam  o!

       duğunu  soyleyebilecek  miy.m?  Bana  biraz  zor  9örünüyol.
       Anayasanln  bjr  toplumsal  sözleşme  olduğu  söyleniyor.  Bu toplumların  kimlikler  noktasında  ta
       nlmlanmamasl  seçeneğinden  de söz €dıldi.  Eğer  kişi kendini  kimljğiyle,  diliyle/  kül!ürüyle  or_
       taya koyamayacaks4  bireysel  özgürlüğİnü  ne kadar ifade  edebilir?  8enim  dil geliştirme  öz_
       9ürlüğüm,  doğduğum   şekılde   yaşama,  küitürüma  geliştirm€  isteğim  bir tarafa  itilecek,  bır ta
       nlm  g€tiİılecek,  öz9ürlüklerim  veya  haklanm  noktaslnda  da  yine  bir muğlaklık  blraİllacak,
       zaten   şu  anda İendi  halklmızln  bu anayasa  hakklnda  hemen  hemen  hiç fikri  bulunmlyor.
       Anayasamız  o kadaİ  karmaşlk  hale getirilmiş  ki profesörler  dahi  anlamakta  zorlanlyor.  Bir-
       çok  anayasadan  allİtllar  yapllml'  maddeler  iç içe qeçirilmiş.-.  Neden  kl5a ve öz bir anayasa
       ha.lİlamlyoruz?  8u  toplumda  kaç  çeşıt   kjmlik  olduğunu  tanlmlayan,  bu doğİultuda  be|iİlene-
       cek esaslan  bır toplumsal  sözle§meye  dönüştürülebilecek  bir anayasaya  neden  yanaşmlyorur?
       Şlmdiye   kadar  ''zenginliklerimiz''  dediğimiz  özelliklerin  açlkça  beyan edilmesinden  neden
       korkuluyor?


       ırlithıt s.nc.ı

                                                                         çok  iyimser
       8urada  djle  getırdiğimjz  anlaylın  Ve önelil€lin  anayasaya  yansüyacağl  konusunda
      olmak  zor.  Nıtekim  örneğin  Van'a  yansimamlş,  kı klrk  kişi  geldi  bizi dınlerneye;  Van'a yansl_
      saydı,  b€lki  buradan  biİaz  daha  öteye  9iderdi,  Dolaylnyla  bu kadar geniş  bir toplantlyı  elli ki
      şiyle  yap,nca,  doğrusu  bu  konuyu  sorgulamak  g€reksiz.

      sade,  klsa,  ö2 bir anayasadan  söz ettinizj  ancak kimliklerin  de tanlmlanma,  gerektiğini  savun,
      dunuz.  Bütün kimlikl€ri  tanımlamaya  kalkmak,  bu tercihle  bağdaşmaz  bir defa.  Aynca,  böyle
      bir  yaklaşlm  ciddi ayrlmclılklan  da b€raberinde  getiİir;  Çünkü  sizin  büJgünkü  bilginiz  ve İavra,

      yl§lnı,  içinde  var olduğunu  düşündüğünüz  kimliklelin  dlşında  da kinİikler  vardlr_  Bir anaya9ayl
      kimlikler  k;ıtaloğu  haline  getiremezsiniz.  Hem  uluslararasi  hukukun,  hem de uluslararasü  sivil
      toplum  mücadelesinin  ayrlmcılığa  karşı  çok   qelişmiş  bir birikimi  vardır.  Aynmclllğa  kaİşl mü
      cadelede  kullanllan  bu  gelişkın  fonnİll€İden  birin;  kullandlğlnlz  takdirde  bİtün  kimlikl?İi  eşit
      şekilde  tanlmış  olu6unu2.  ''Kürt''  sözcüğünün  anayasada  geçmesi  konusunda  öz€l  bir ta]ep  söz
      konusu;  fakat  diğer kinılik  gruplannln  bu  yönde  açlk  Ve etkjli  bil taleplerinin  olnamasl,  sadece
      ı!ıl
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165