Page 160 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 160
rak bjzi blJraya çağlrdlklan ıçin teşekkül ediyoruz. Yapllan anayasanln bizi temsil edeceği, bi_
raz önceİi arkadaşlml2ln da söylediği 9ibi kendimizi güvencede hıss4debileceğamiz yöİünde
bjr inanç geljşmiyor bizde; çünkü b€n dünyaya geldiğim günden bu yana bjrçok cezaevi, bilçok
mahk€m€ ile İarşl karşlya kaldlm. Şu anda da c€zaevlerjyle ilirkili bir derneğin temsilcisiyim.
Bu anayasanrn içersinde de bir hukuk devletinden de bahs€dilmesini diliyorum.
Bı]radaki tartlşmalarimlzln bu anayasaya ne tadar yanslyacağınl bilmıyoİum. Bir miting ya_
pllmaya doğru 9idildiğine, yani bU s€sın de bir çeşit duyurulabileceğine vurgu yapılmlştl. Eğer
gerçekten bizim buradaki tanlşmalarmlz bu anayasaya yanslyacaksa, bjz burada her türlü
talebimizi dile getireceğiz; ama bunun g€rçekleşeceğini pek sanmlyorum. inançslzllğlmln se
b€bi şu: 8u ülkede ya§lyoİuz, bu ülkedeki yasalaİla y6n€tiliyoruz ve yenı bjr yasayIa tekrar y6_
n€tilmeye mahkÜmuz. Örgürlükler, bileyler esas allnarak bir yasa ha2lrlanmaya gidileceği
söyleniyor. Ben kendimi bu anayasanln neresinde göreceğim; yani bunun b€nim anayasam o!
duğunu soyleyebilecek miy.m? Bana biraz zor 9örünüyol.
Anayasanln bjr toplumsal sözleşme olduğu söyleniyor. Bu toplumların kimlikler noktasında ta
nlmlanmamasl seçeneğinden de söz €dıldi. Eğer kişi kendini kimljğiyle, diliyle/ kül!ürüyle or_
taya koyamayacaks4 bireysel özgürlüğİnü ne kadar ifade edebilir? 8enim dil geliştirme öz_
9ürlüğüm, doğduğum şekılde yaşama, küitürüma geliştirm€ isteğim bir tarafa itilecek, bır ta
nlm g€tiİılecek, öz9ürlüklerim veya haklanm noktaslnda da yine bir muğlaklık blraİllacak,
zaten şu anda İendi halklmızln bu anayasa hakklnda hemen hemen hiç fikri bulunmlyor.
Anayasamız o kadaİ karmaşlk hale getirilmiş ki profesörler dahi anlamakta zorlanlyor. Bir-
çok anayasadan allİtllar yapllml' maddeler iç içe qeçirilmiş.-. Neden kl5a ve öz bir anayasa
ha.lİlamlyoruz? 8u toplumda kaç çeşıt kjmlik olduğunu tanlmlayan, bu doğİultuda be|iİlene-
cek esaslan bır toplumsal sözle§meye dönüştürülebilecek bir anayasaya neden yanaşmlyorur?
Şlmdiye kadar ''zenginliklerimiz'' dediğimiz özelliklerin açlkça beyan edilmesinden neden
korkuluyor?
ırlithıt s.nc.ı
çok iyimser
8urada djle getırdiğimjz anlaylın Ve önelil€lin anayasaya yansüyacağl konusunda
olmak zor. Nıtekim örneğin Van'a yansimamlş, kı klrk kişi geldi bizi dınlerneye; Van'a yansl_
saydı, b€lki buradan biİaz daha öteye 9iderdi, Dolaylnyla bu kadar geniş bir toplantlyı elli ki
şiyle yap,nca, doğrusu bu konuyu sorgulamak g€reksiz.
sade, klsa, ö2 bir anayasadan söz ettinizj ancak kimliklerin de tanlmlanma, gerektiğini savun,
dunuz. Bütün kimlikl€ri tanımlamaya kalkmak, bu tercihle bağdaşmaz bir defa. Aynca, böyle
bir yaklaşlm ciddi ayrlmclılklan da b€raberinde getiİir; Çünkü sizin büJgünkü bilginiz ve İavra,
yl§lnı, içinde var olduğunu düşündüğünüz kimliklelin dlşında da kinİikler vardlr_ Bir anaya9ayl
kimlikler k;ıtaloğu haline getiremezsiniz. Hem uluslararasi hukukun, hem de uluslararasü sivil
toplum mücadelesinin ayrlmcılığa karşı çok qelişmiş bir birikimi vardır. Aynmclllğa kaİşl mü
cadelede kullanllan bu gelişkın fonnİll€İden birin; kullandlğlnlz takdirde bİtün kimlikl?İi eşit
şekilde tanlmış olu6unu2. ''Kürt'' sözcüğünün anayasada geçmesi konusunda öz€l bir ta]ep söz
konusu; fakat diğer kinılik gruplannln bu yönde açlk Ve etkjli bil taleplerinin olnamasl, sadece
ı!ıl