Page 161 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 161

"Kİrt"  kimliğinin  anayasada  açlkça anılmasl  için bir  g€İekçe  olamaz.  Yapllması  g€feken,  baş,
        ka kimlikleri  inkar  eden  bütün  ifade]erin  aylklanmasl,  bütün  kimlikleri/  daha  doğrusu  toplum-
        daki  kimlik  çoğulculuğ!nıJ,  çokkültürlülüğü  tanlyan  Ve bütün  kühürleri/kimlikleri  eşıt sayan  ge
        nel bir lorm!l kullanllmasldlr.  8unun içind€  elbette  Kürt de olacakİr;  bir Kürt ile biİ Lazın or
        tak  çocuğu  kend]ni  nasll  tanlmlarsa  o da olacaktlr-  0n  yıl  sonra  bir  Kürt   jle  bir  Lazdan  doğan
        bir  çocuk  kendine  "Külaz"   diyebilir.  Eğer  bugün  mevcut  oldı]ğı]nı]  düşündüğümüz  kimlikleri/
        sayma  usulüyle  anayasa  koya6ak/  yarln  onu  nereye  yeaeştiİeceğiz?  zaten  insan haklanyla,
        az nlük  haklan  Ve kü]türel  haklarla  i19ili belgelerde  bütün  kimliklerin  Ve kültürlerin  eşit olduğu
        Vurgulanlr.  Bu konudaki  diğer  ilke  de topluluklann  öz algl{annln  kendilerini  nite]eınek  konu
        sıJnda  esas allnmasldlr;  yani  bir topluluk  k€ndini  a2lnllk saylyo6a, ayrl  bir kültürel  topluluk
        saylyorsa,  öyle kabul  edilir,  Devletin  farkll kimlikleri  tanlmlama  konusunda  tekelci  bir  yetkiye
        sahip  olmaslanlayüşlbuqünkü  ullslararasl  insan haklan  hukukunda  terk  edilmi§tir.  8u konuda
         lsrar etm€k  ayrlmc]llğa  ve  çatlsmaya  kapl açmak  demektir.
         Değiş]m  süreçleİine  etki etmek  istiyorsanlz,  kendi  gücünüzü  hiss€ttir,menjz,  sözünüzü  dinlet-
         meni2  geİekir.  Bunun  adl  hegemonya  mücadelesidir.  Burada  lartıştlğlmlz  anayasa  ba9ta  ol-
         mak  üz€re  bütün  sorunlar  toplum5al  ve siyasal  qüç  dengelerin€  göre   çö2ülürler  veya  biçiml€,
         nir]er.  Eğer bu kadar  karamsarsan  z, topllmsal  ve siyasal  gücünüz  ya da kendinire  güveniniz
         eksik  denektir.  8unu  artlrmanln  yolı]nu aramallslnlz,


         Eir ı.llİncl
         Ben  türban  konusunun  bira,  daha aydln]lğa  kavı]şturulmaslnl  v€  hocalarlmlzın  bu konudaki
         kişisel  görüşler]ni  açlklamalarünl  rica ediyorı]m.


         s.vtap  Yokul

         Anayasada  türbanla  ilgili açlk  bir ifade  yokken,  Özal döneminde  çlkaılan  bır  yasayla kllık kl
         yafetin s.rbest olduğu  kabul  €dildi.  Anayasa  [.lahkemesi  bu  yasayl  anayasadaki  laiklik  ilke5ine
         ayklİı buldır,  laikljk  ilkesiyle türbanü  bir arada değerlendırdi  Ve türbanın  laikliğe  aykın  olduğu
         kararlna  vardl.  Daha  sonla  çlkar  lan bir diğ€r  yasaya  ka6l açllan  davada  da Anayasa  Mahke-
         mesi benz€r  bir  yorum  yaptl,  Anayasaya  türbanla  ilgili açlk  bir hüknm  konsa,  kılık klyafet  s€r-
         be§tisinden  söz  edi]se  bile, Anayasa  Mahkemesi'nin  bıJ  yorumu  olduğu sürece  türban  yasağl




         Mithat  sanc.,
         Ben Iürkiye'de  üniveEitelerdeki  türban  yasağlnın,  türbanla  i19ili sosyal,  siyasal,  kültürel  pek
         çok  sorunun  tartlılmasln  enqelledjğini  düşünüyorum.  Türban takllmaslnln  çeşitli  nedenlerl€
         eleİirilebil€ceğini   düşünen  biri  olmama,  bun(]n  katllmadlğlm  çeşitli  kültürel  kökleri  olduğunu
         düşünmem€  rağmen,5lrf  bu  yasak  dolaylslyla  bugün  türbanl  yeterinc€  tartlFmadlğlml  düşü-
         nüyorum.  Türkıye'de  üniversitelerde  türban  yasağlnl  öncelikle  bir  insan hakkı  sorunu  olarak
         9örüyorum.  Hangi dinsel  gerekçeyle  açıklanllsa  açlklansln,  eğel  bir talep siyasal  talep  haline
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166