Page 155 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 155

yoğrularak  yapllmalıdlr,  Aksi  takdirde birilerinin  en iyisini  bilip sunmasl  durumunda  sorun
         kalmayacağlndan  §öz etme  noktaslna  geliriz.  Bütün toplumun  tartlştlğl/  uuun  süre  müzakere
         edil.n  bir anayan,  sadec€  bil uzmanlar  h€yetinin,  askeİi  Veya  başka bil  gücün  dayatmaslyla
         yapılan  bir anayasayla  karşllaştlnldığlnda,  ikinci5i  bjrincisinden  daha  da öz9ürlükçü  olsa bile
         ben  ikincisini  tercih  ed€rim;  zira en doğİuyu  bilen,  en doğruyu  düşünen,  bir  süre  sonra bunu
         dayatacak  mekanizmalan  da işletiİ.  Oysa  anayasalar  dinamik  metinler  oImak zorundadır;  o
         ruh kendilerini  oluştı]ran  tar!şm.  ortamlndan  oluşur,  ronraki  hayatlarlnı  da belirler,  AKP
         meclisteki  çoğunl!ğuna   dayanıyor; 12 Mart, 12 Eylül  ve 27 l\rayl5  da silah  gücüne  dayanlyoİ-
         du. sonuçü  birinin  doğruyu bildiğj  ve en iyisini  yapacağl  iddiasıyla  oİtaya  çlkmaslnln  başll
         bayna  bir  sorun  olduğu.un  altnl  çizmek  istiyorum.


         oinan  Doğİu
         Anayasa  taslağlnda  bulunan  "Herkes  yaşam  hakklna  sahiptir,  hiç kimse zorla   çallştlnlmaz"   ve-
         ya  "Herkes  kişi hürriyetjne  sahiptir"  gibi  ifadeleİdeki   "herkes"   hem  erkeği  hem kadlnı  içıne
         allr; do|aylslyla  cinsiyetli bir ifade  kullanmamaktadlr  anayasa,  b6yle  de olmak  zorundadlr,  zan,
         nediyorum  siz kadlnlara  yönelik  pozitif  aynmclılk  yapllmasl  gerektiğinden  sö. etmek istedini2.
         Pozitif  aynmcıllğa  karşl  çlkan   en  güçlü  kanat,  "Biz  korunmaya  muhtaç  kişileİ  miyiz;  çocuk|ar-
         la, akll hastalaıy]a  yan yana  ml anllacağlz?|"  §€klinde  tepki  veren  kadlnlardan  oluşmaktadlr.
         Bir  tanlm  yaptlğlnlz  zaman,  örneğin  diyelim  kı bir  sandalyeyi tanlmlark€n  oturma  yelinden,
         ayaklarlndan  5öz  eder,  en az üç unsuru  gündeme  getirirsiniz.  0 unsurlardan  olırşan  bir tanlm
         yapt|ğlnlzda,  dördüncü  !nsuru da  içer€n  bjr örnekle karşılaştlğlnlzda  onu dışlamlş  olu6unuz.
         Dolayıslyla  mümkün  olduğunca  genel  tanlmlaİ  yapmak  ve  çok  özele inmemek  gerekir,  Ancak
         elbette  pozitif korumaya  ihtiyaç  Vardlİ; hatta  kişiyi  hem topluma,  hem de gerekirse  kendisine
         kalşl  korumak  gerekir.


         Yİaa|  sirm.n
         8en devletten,  toplumdan  ya  da milletten  değil, bireyin  kendisinden  başlayarak  konuya  9irme-
         ye  Çallştlm.  Giinümüzde  teknolojj  hızla  ilerlerken,  mikrobiyolojide,genetik  alanlnda,  nanot€k-
         noloiide,  iletişimde,  €nerjide  olağanüstü  d€ğişiklikler  kaydedilirken,  b;.im  anayasa  hukukuna,
         toplum  örgütlenmesine  baklş taİzımızda  bir d€ğişiklik  meydana  g€lmedjğini  qörüyoruz.  8irey-
         den  başlamadığlmlz  zaman  belırli  bir aşama  kaydetmemiz,  biİ  yere  varmaml2  mümkün  değil,
         dir.  Hele  de anayasa  gibi  biİ  meiinde toplumsal  ve tarihstl  süreçte  belirlenmiş  kimlikl€İi  €sas
         allp, farkll  kimlikl€lin  Varllğlnl  ve  haklarlnü  sorqulama  imkanlml,  olmadan,  bundan  on sene
         sonla  ne olacağınl  hiç  dü§ünmeden  yapllacak  düzenlemelerle  bireylerin  soİunlannl  çö2ememiş
         oluruz.  Anayasanln  birçok  maddesinde,  öz€llikle  de özel  hukuk  alanlna  giren  konularda  Türk
         kimliği  m€rkezinden  bir baklş tarzlnln  söz konıjsu  olduğuna  katlllyorum.  Buna  karşl  bizler  de
          "alt  kimlik"tir,  "üst  kimlik"  gibi  birtaklm  kavİamlar  üretmek  20runda  kallyoruz.  Bu nedenle
         ben belki  de  meseleye farkll bir açldan  bakmamlzln  yolunu  açar  diye, ilk baştaki  maddelerın
         tamamlnl tek  -Ve  belkl  uzunca  bir maddede  toparlayıp  bireyden  başlayarak,  biz2at  kendj
         egem€nliklerimizi   5aklayarak,  k€ndi  egemenljkleİimjzi  temel alarak  yaşamamızln  kurallarlnl
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160