Page 150 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 150

Y.ni  8i. 8.rl.n!lç

        Talihs.l  olarak  anayasa,  eskiden  kopma  Ve yenı  bir başlanglç  yapma  niyet  ve ihtiyaclnln  en
        açlk  simgasi  olarak  anlaşllmıştlr.  Bu durum,  ilk anaya*lardan  sonraki aoayasayl  yenieme
        çabalan   için de geçerlidir,   Şayet   niyet,  yeni  bir başlanglç  yapmak  değilse, m€vcut  anayasayl
        klsmen düıeltme  ve değişt;rm€  gjbi yollara  başvurulmasl  çok  daha  makul  ve işlevseldil.   Şı]
        halde,  bil anayasanln   "yeni"   olup  olmadlğl,  "esk]"den  kopma  ölçüsüne  9ör€  değerlendirilebi-
        lir.  B(] bağlamda,   1\y€nj'/   anayasanln  taşlylclsı  olma  misyonuna  soyunan  sıyasal  gücün,  zihni,
        yet  ve icraat  açllanndan'\€5kı"nin   devaml  olup  olmadlğına  da bakmak  gerekir.  Kü]şkusu2,
        "yeni"  anayasarıın  niteliği,  tek ba§lna  bu  "güç"  tarafından  belirlenmez;  daha  doğrusu,  bu  qü,
        cün hesaplannln  hayata  geçme  ölçİsü,  başka  siyasal  Ve toplumsal  90çlerın  müdahale  yeteneği,
        ne de bağlldlr.  Bu nedenle,  anayasa  yap  m 5ürecinin,  bı]  gücün  niyetine lağmen,  yeni bir baş-
        langlç  iradesinin  etki  alanlna  ç€kalmesi  hel zaman  münkündür.

        ote  yandan,  anayasanln  "yeni"  sayılabilm€si  için,  "eski"nin  dayattlğı  tabularln  bu sür€ci  ku-
        şatmaslna  izin Vermemek  qerekir.  Toplumun  tüm  5or!nlannln  toplumun  ç6züm   qücün€  guv€n_
        le tartışllmasl  halind€  ancak  "yeni"  bir si!il  anayasa  yapllabilir.


        A,O.ıl  o.nok.aıik  İg.rik
        Anayasanın  sıVilliği münhaslran  yapll]ş  5ülecine  bağll  değjldjr  kuşkusuz.  Yurttaşlar  sadece  ya,
        plllş  5ürecinde  değil/  bu süreçten  çlkacak  belgeyle  inşa  edi]ec€k  düzende  de belirleyici  konum_
        da olduklan  takdarde,  anayasa  demokratik  cumhuriyetin  temeli  olma anlamlnda  '.sivil''  slfatl_
        nl hak  eder, Bu nedenle,  siVil  anayasa  "demokratik  siyaset''  2ihniyetine  dayanlr  ve  yurttaşla_
        nn  kendi  kendilerjni  yönetmeıerinin  bjçimsel  ve kurumsal  mekanizmalarınl  tesi5  eder.  sıyasetı
        \'aklldlınln   batakllğl"  d€ğil/  insanln  sorun   çö.me   yeten€ğinin  biİ aracl; hukuku  da siyas€tin
        dlşsal  rasyonelleştiricisi,  hatta  giderek  terbiyecisi  değıl,  onun  yaratıcl  gğcünü  geliştirebileceği
        bir dü:enin  ya  da kurumsal  şaİtlain  ortak  güvencesı  olarak  gören  bir demokratik  siyaset  ve
        hukuk  zihniyeti  olmadan,  siviı bjr anayasa  yaratmak  imkansl2dlr.
        Böyle  bil anayasanln  sağlam bir haklar  Ve özgürlükler  sistemine  yer  vermesi  gerektiği  kendili_
        ğinden  anlaşlllr.  Habermas'ln  belirttiği  9ibi,  esasen  modern  toplı]msalyaşamln  pozitif  hukuk
        aracllığlyla,  dinsel  v€ya  metafizik  nitelikteki  r€feranslara  başvurmaya  gerek  kalmadan  meşru
        bir biçjmd.  düzenlenebilmesi/  Vatandaşlann  birbirlerine  karşlllklI  tnnlmak  20runda  olduklan
        haklara ihtıyaç  gösteİir,  Bu açldan,  hakların  ta§lyrclsl  konlmunda  olan  bütün  bireylerın  eşit
        eylem  özgürlüğünü  tanlmlayaİ  ve  güvenceleyen  öznel  (sübjektio  haklaı  modern  hukuk  anlayı,
        şlnda,  daha  doğrusu  modem  hukukun  oluşumunda  merkezi  rol  oynarlar,  Bunlar  olmadan,  mo_
        dern  ve sivil anayasa  bir  yana/  yurttaşlar  ioplulıJğü  anlamlnda  modern  bir toplumdan  dahi söz
        etmek mümkğn  olmaz.5
        Bu t€mel  üzerin€  ınşa  edilmesi  zorunlu  olan demokratik  cumhuriyet  anayasaslnln,  bürokratik
       ve slnlfsal  imtiyarlar1  dişlayan,  toplum  içindeki  farkl  llklan tanıyan  ve bu farkllllklardan  kay_


        5  Hab..i.rFbJgorJrP  -nar,  rıl  at,   (.  o.? Vn-]l  sJa.a
          t]]  zorlu B l Bir iktliğ  Çiizijml.m.  D.^.n  si'',Iapüufr  ft Brljn,,ay  Bl, s.l  vd.
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155