Page 148 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 148

Vil anayasa,  her  §eyden  önce  a5keri  o]mayan  bir allayasadlr.  Ama buradan hareketle,  sö2 ko-
       nusu anlamda  askeİi  olmayan  her anayasayl  sivil sayma  kolaycılğlna  Veya  yanllşl lğlna da
       düşm€mek  lazlm.

       Bu tuzaktan  kurtulmak  içın yaplmasl  9eİeken  şey,  sivil  kavrarnlnln  olumlu anlamlna  başVur
       maktlr.  Buna  göİe  ise §ivil,  "Vatandaşa  Veya  Vatandaşlara  ilişkin  olan"ü;  daha kapsay|cl  ta
       nümla,  "bir  Vatandaşlar  topluluğuna,  cnlaİ  n yönetimine  Veya  birbirleriy e ilişkilerine  dair




       Toplumsal  s6zleşme  Ye Topltlm§a|  Bütünleşme
       "sivil  anayasa"  tamlamas ndaki  diğer  kurucu  unsur  olan  \tanayasa//   kavramlnün  ö2ellikle
       Amerikan  anayasac  l k tarihinden  beslenen  ideal  anlamlnü  da  devreye  sokarsak,  "sivil  anaya
       sa"ya  i işkin  daha büiünlüklü  bir tasawur  edinebiliriz.  Buna  göre,  anayasa,  birlikte  yaşama
       nln temel kurallann|  Ve siyasa]  yaplya  ilişkin  teııel  telcihleri  belirleyen, toplumsai  mutabaka
       ta daya  l bir  sözleşme  saylllİ.

       Anayasanün,  biİ  "toplumsal  sözleşme"  olarak  nitelenmesi,  sadece  Amelikan  anayasacl]l(  ge,
       leneğini  idealleştirmeye  yö,nelik  boş bil s ogan  Veya  temelsiz  bir "mitoy'  o arak  görülnremeli-
       dir.  Bunur  derindeki  anl4rn,  Althrısse/e  dayanarak  söyleyecek  olursak,  insanlann  kendi  ka
       derlerini  Tanrl'nın  velveya  geleneğin  tekelinden  kurtarlp e l€line  a]ma isiekl€rinin  ifadesi  o
       maslnda  yatar.  Anayasaya,  top]umsal  bütünleşmey]  sağlama  9ibi  bir işlevin atfedi]mesi  de bu
       raya bağlanabilil.  Bunun  ön  şartl  i5e, anayasanln  yaplml  sürecine  tüm toplumsal  qüçlerin
       mümkün  o]an  en  geniş  ölçüde  katrlabi]meleridir.
       Bütünleşme,  siyasa]  görüş  Ve hedef  farklll klaanl,  toplumsal  çoğu  culuğu  yok  saymayl  veya
       yok  etmeyi  değil, siyasal  mücadelelerin  barşç bir  §ekilde  cereyan  etnresini  sağlayacak  meka
       nizmalar  Ve farkllllklann  bir arada  yaşamaslnl  mümkün  kllacak  güvenceleri  gerektirir.  Ana
       yasayl  toplumsal  bütünleşmenin  kaynağl  Veya vasrtas  olarak  gören  eğil]minin,  radlkal  ve aynl
       ölçüde iyimser  ifadesini  "anayasal  Vatandaşlık"  yakla§lrn  olı]şturur.  8ulada  anayasanln,  hu
       kuksal  işlevlerinin  ötesinde,  "toplı]msal  kim iğin" başlıca referansl  oIacak  şekilde  yapllandl
       rllmaslna  dönük  bir beklenti  söz konusudul.

       Şu  ha de  "siVil  anayasa"yl,  toplumsal  yaşamln  Ve siyasal  5istemin  temel ilkelerinin  yurttaşlar
       topluluğür taraflndan  belirlendiğ]  ana belqe olarak tanlmlayabi]iri2.  z]ra  anayasayı  bir  top-
        lumsal sözleşme  olarak  görmek/  anayasayl  top]umun  yapmasln  yani  l!kurucu   iktidar"ln  top
                                                          /
        lı]mda  olmasln  kab!l  etmeyi  qerektirir.  sözleşme  fikri, taraflann  eşit özneler  olarak  kabul
       edilmesi öncülüne  dayanlr.  Hannah  Arendt'in  deyişiyle,  "yatay  toplum  sözleşmesi",  bireylerin
       birbirlerini  muhatap  aldlklan  ve bilbirlerine  sözler  Verdikleri  bir  ilişkiler  yumağl  yarat]r-r  Bu
       nedenle,  bir siyasal  topl!m  meydana  getjrmek/  ideal an]amda  anayasanün  baş]lca  işlevidir.
        Başka bir anlatlmla,  bir topluluk,  kendi  anayasaslnl  yaprnak  suretiyle  bir "siyasal  top um"
       haline  gelir.



       ]   HannahAl.ndt(1965):  t/  .r  d'e  Re,otüir,  Mi]n  h
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153